Page 25 - SNT_30
P. 25
Om Nimbus och annat i Tjeckoslovakien
Många motorcykelintresserade
har genom åren besökt det Natio-
nella Tekniska Muséet i Prag och
då sett det Kakelugnsrör som
finns där, lackerat i militärgrön
färg och med en modifierad fram-
gaffel. Så även jag. Det är nog 20
år sedan nu och jag fascinerades
av det fint patinerade skick som
många av bilarna och motorcyk-
larna var i. Kanske är det annor-
lunda nu, men visst vore det synd
om bilar som de på bilderna re-
noverats till nyskick även här.
CCCC. Motorn bestod av fyra
sammankopplade encylindriga
motorer och troligen byggdes
bara ett exemplar. Motorn var på
540 cc och skall ha utvecklat 5 hk.
En modern replika har byggts
och den finns att beskåda, blank
och fin, på Youtube:
https://www.youtube.com/watch
?v=cVQSTM-WTZk
Muséet i Prag är inte bara motor-
fordon, det försöker spänna över
hela den tekniska utvecklingen
Muséet speglar en intressant ut- Redan år 1903-1904 experimente- och industrialiseringen i landet
veckling av motorfordonstillver- rade man med en fyrcylindrig genom historien och dagens
kare inom landet, kryddad med motorcykel, Laurin & Klement Tjeckien har ingått i många
fullblod från övriga Europa och
även från USA. Vi får inte glömma
att dagens Tjeckien var ett rikt
land i Centraleuropa före andra
världskriget. Så härstammar
exempelvis dagens Skoda från
Laurin & Klement. Företaget star-
tade 1895 som cykeltillverkare,
snart blev det även motorcyklar
och från 1905, bilar. Laurin &
Klement var självständiga till
1925 när man köptes av industri-
gruppen Skoda och även bilarna
fick byta namn.
25