Page 25 - SNT_30
P. 25

Om Nimbus och annat i Tjeckoslovakien


        Många motorcykelintresserade
        har genom åren besökt det Natio-
        nella Tekniska Muséet i Prag och
        då sett det Kakelugnsrör som
        finns där, lackerat i militärgrön
        färg och med en modifierad fram-
        gaffel. Så även jag. Det är nog 20
        år sedan nu och jag fascinerades
        av det fint patinerade skick som
        många av bilarna och motorcyk-
        larna var i. Kanske är det annor-
        lunda nu, men visst vore det synd
        om bilar som de på bilderna re-
        noverats till nyskick även här.







                                                                                CCCC. Motorn bestod av fyra
                                                                                sammankopplade encylindriga
                                                                                motorer och troligen byggdes
                                                                                bara ett exemplar. Motorn var på
                                                                                540 cc och skall ha utvecklat 5 hk.
                                                                                En modern replika har byggts
                                                                                och den finns att beskåda, blank
                                                                                och fin, på Youtube:
                                                                                https://www.youtube.com/watch
                                                                                ?v=cVQSTM-WTZk

                                                                                Muséet i Prag är inte bara motor-
                                                                                fordon, det försöker spänna över
                                                                                hela den tekniska utvecklingen
        Muséet speglar en intressant ut-    Redan år 1903-1904 experimente-     och industrialiseringen i landet
        veckling av motorfordonstillver-    rade man med en fyrcylindrig        genom historien och dagens
        kare inom landet, kryddad med       motorcykel, Laurin & Klement        Tjeckien har  ingått i många
        fullblod från övriga Europa och
        även från USA. Vi får inte glömma
        att dagens Tjeckien var ett rikt
        land i Centraleuropa före andra
        världskriget. Så härstammar
        exempelvis dagens Skoda från
        Laurin & Klement. Företaget star-
        tade 1895 som cykeltillverkare,
        snart blev det även motorcyklar
        och från 1905, bilar. Laurin &
        Klement var självständiga till
        1925 när man köptes av industri-
        gruppen Skoda och även bilarna
        fick byta namn.





                                                           25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30