Page 29 - SNT_29
P. 29

dade på sätet. Ungefär som när
        man drar korken ur en flaska, fast
        tvärtom. Väl på plats satt jag bra,
        även om knäna stack upp ovanför
        sittbrunnens kant. Urklättringen
        var något av ett publiknummer
        försäkrade en glad medtävlande
        oss! Jag gick naturligtvis genom
        proceduren mer än gärna för
        glädjen att åka Rör, höra ljuden
        från motor och växellåda  samt
        känna dofterna av varm olja och
        metall blandat med avgaser som
        inte passerat en katalysator, se
        alla andra fordon  och allt detta
        med en god kamrat.


        Men tillbaka till vägen! Mitt på
        förmiddagen kom vi in på vad
        som var en tidsenlig väg, en smal
        och tidvis slingrande grusväg. På
        svenska grusvägar har vi olika
        sätt att binda dammet, men så var
        det inte här. Ett fint damm fyllde
        luften bakom oss och bakom de
        bilar som låg framför, vårt svarta  därför stora så kallade klitplan-   halvan av 1900-talet var området
        ekipage blev grått och dammet       tager, trädplanteringar för att     mellan Frederikshavn och Ska-
        lade sig lika tidsenligt över alla  binda sanden, men ett stort flyg-   gen ökänt för sina dåliga vägar
        fordonen.                           sandsområde tillåts att ”leva       och Aalbækvejen var den sämsta i
                                            fritt”, Råbjerg mile. Området är    Danmark på grund av sanden.
        Jorden på den allra nordligaste     ungefär två kvadratkilometer
        delen av Jylland domineras av       stort och sanddynerna är upp till   Vägen tillbaka från Skagen följde
        sand och där man försökt odla       40 meter höga. Dynerna flyttar      till stor del huvudvägen och efter
        alltför intensivt har sanden kom-   sig österut med en hastighet av     en sväng ut på landsbygden
        mit lös och börjat flyga. Här finns  15-20 meter per år. Ännu i första  nordväst om Frederikshavn var vi
                                                                                åter på hotellet för en välförkänt
                                                                                dusch och kvällens goda middag.
                                                                                Innan dess hade vi återigen par-
                                                                                kerat Röret hemma hos Jens och
                                                                                fått en pratstund med honom.

                                                                                På lördagen skulle vi köra söder-
                                                                                ut, vi kom snart in på smala lo-
                                                                                kalvägar genom byar och gårdar i
                                                                                upp- och nerförsbackar. Nimbus-
                                                                                sen fick jobba hårt i första och
                                                                                andra växeln. I en brant uppförs-
                                                                                backe hade en av de äldsta bilar-
                                                                                na fått stopp när vi kom och just
                                                                                när vi skulle passera mötte vi en
                                                                                traktor med släp i full fart nedför
                                                                                backen. Det var bara att hålla in
                                                                                och stanna för att sedan försöka
                                                                                starta igen. Men backen var för


                                                           29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34