Page 29 - SNT_29
P. 29
dade på sätet. Ungefär som när
man drar korken ur en flaska, fast
tvärtom. Väl på plats satt jag bra,
även om knäna stack upp ovanför
sittbrunnens kant. Urklättringen
var något av ett publiknummer
försäkrade en glad medtävlande
oss! Jag gick naturligtvis genom
proceduren mer än gärna för
glädjen att åka Rör, höra ljuden
från motor och växellåda samt
känna dofterna av varm olja och
metall blandat med avgaser som
inte passerat en katalysator, se
alla andra fordon och allt detta
med en god kamrat.
Men tillbaka till vägen! Mitt på
förmiddagen kom vi in på vad
som var en tidsenlig väg, en smal
och tidvis slingrande grusväg. På
svenska grusvägar har vi olika
sätt att binda dammet, men så var
det inte här. Ett fint damm fyllde
luften bakom oss och bakom de
bilar som låg framför, vårt svarta därför stora så kallade klitplan- halvan av 1900-talet var området
ekipage blev grått och dammet tager, trädplanteringar för att mellan Frederikshavn och Ska-
lade sig lika tidsenligt över alla binda sanden, men ett stort flyg- gen ökänt för sina dåliga vägar
fordonen. sandsområde tillåts att ”leva och Aalbækvejen var den sämsta i
fritt”, Råbjerg mile. Området är Danmark på grund av sanden.
Jorden på den allra nordligaste ungefär två kvadratkilometer
delen av Jylland domineras av stort och sanddynerna är upp till Vägen tillbaka från Skagen följde
sand och där man försökt odla 40 meter höga. Dynerna flyttar till stor del huvudvägen och efter
alltför intensivt har sanden kom- sig österut med en hastighet av en sväng ut på landsbygden
mit lös och börjat flyga. Här finns 15-20 meter per år. Ännu i första nordväst om Frederikshavn var vi
åter på hotellet för en välförkänt
dusch och kvällens goda middag.
Innan dess hade vi återigen par-
kerat Röret hemma hos Jens och
fått en pratstund med honom.
På lördagen skulle vi köra söder-
ut, vi kom snart in på smala lo-
kalvägar genom byar och gårdar i
upp- och nerförsbackar. Nimbus-
sen fick jobba hårt i första och
andra växeln. I en brant uppförs-
backe hade en av de äldsta bilar-
na fått stopp när vi kom och just
när vi skulle passera mötte vi en
traktor med släp i full fart nedför
backen. Det var bara att hålla in
och stanna för att sedan försöka
starta igen. Men backen var för
29