Page 24 - SNT_29
P. 24
När det blir platt, plötsligt
Punkteringsåtgärder
Ännu en del av Nimbusägarens uppslagsbok. Text och bilder Lasse Persson
Det var inte ALLS en mörk och nera sitt bakhjul och det gick att
stormig natt. Ladelampan lyste få hem hustrun och Nimbusen
på intet sätt olmt, kopplingen igen.
gled inte ett dugg och det var inte
så långt hem. Dagen därpå – laga punktering.
Förutseende nog, hade jag, me-
Nimbusen från 1938 gick alldeles dan vi väntade på grannen, lossat
förträffligt och ett dovt, ganska ena sidan av däcket med däcks-
förnöjt, brummande lät sig göra järn, som jag alltid har med. Det
gällande på högst behagliga, la- är lättare att göra då däcket är
gom slingriga, vägen mellan varmt och det blir betydligt färre
Löberöd och Hörby. Med en fager svordomar i garaget senare.
kvinna (hustrun) bakpå och flak- Slangen hade rämnat under en med fingrarna och slutar när det
sidovagnen av Benders fabrikat laglapp och lämnat en krater som inte går lätt längre.
på höger sida, som sig bör, så ledigt kunde få ut luften i en
kunde det omöjligt bli bättre. snabb suck. När man är klar att få in slangen i
Plötsigt var jag tillbaka på Ves- däcket så är det en god ide att
pan vi använde när vi var unga De som någon gång gett sig i kast talka insidan av däcket och även
och lyckliga stundenter i Göte- med en motorcykelpunktering, slangen. Det glider på plats så
borg. Det var den plötsliga över- vet att detta är inte någon dans mycket bättre och slang och däck
halning, de höftrörelser man gör, på rosor, precis. Speciellt inte när klibbar inte ihop. Jag använder
den slingring på vägen när ALL det gäller sidovagnsdäck. Få av Dialon. Fann produkten när
luft i bakhjulet försvinner på en en däckssida är sin sak men att få ungarna var små och kan man
gång. Det gör gärna det på Ves- ut slangen kan redan DÄR bli en pudra ungar, så kan man pudra
por. Små hjul. Inte mycket luft. utmaning. För att inte säga att få däck också. Fungerar finfint.
Det lilla där är, försvinner snabbt IN den samma igen och ut venti- Därpå blåser man upp slangen
när däck och slang penetrerats av len genom ventilhålet i fälgen. litegrand så att den håller sig
i stort sett vad som helst på vä- undan från däcket när det blir
gen. Här ett lurigt tips! I ventilröret dags för däckjärn. Detta minskar
finns själva ventilmekanismen risken att nypa nya hål i slangen.
Precis så var det här. Nimbusen iskruvad. Det betyder att ventil- Att se efter var och hur man
gjorde en överhalning, och vi ut- röret är gängat på insidan. Givet- sätter däckjärnen är också ett bra
förde den huladansrörelse som vis är det fråga om en special- tips...
en plötslig punktering framma- gänga men det visar sig att
nar. Sedan var det att styra tills vi M5x0,8 går faktiskt att använda.
stod still. Inspektion gav för han- Jag har en lagom gängtapp av det
den att, jodå, det var BRA platt snittet och jag brukar skruva i
därbak. Det styva trelagers AVON den i ventilröret och förlänger
sidovagnsdäcket till trots. Fak- således detsamma. Jag skruvar i
tum var, vi hade en rekorderlig
punktering. Men då det inte var
så långt hem, så kunde vi övertala
en granne att komma och hämta
mig och bakhjulet och lämna
hustrun och Nimbusen akterseg-
lade. Lars-Inges Nimbus fick do-
24