Page 24 - SNT_29
P. 24

När det blir platt, plötsligt




                                              Punkteringsåtgärder


              Ännu en del av Nimbusägarens uppslagsbok. Text och bilder Lasse Persson


        Det var inte ALLS en mörk och       nera sitt bakhjul och det gick att
        stormig natt. Ladelampan lyste      få hem hustrun och Nimbusen
        på intet sätt olmt, kopplingen      igen.
        gled inte ett dugg och det var inte
        så långt hem.                       Dagen därpå – laga punktering.
                                            Förutseende nog, hade jag, me-
        Nimbusen från 1938 gick alldeles    dan vi väntade på grannen, lossat
        förträffligt och ett dovt, ganska   ena sidan av däcket med däcks-
        förnöjt, brummande lät sig göra     järn, som jag alltid har med. Det
        gällande på högst behagliga, la-    är lättare att göra då däcket är
        gom slingriga, vägen mellan         varmt och det blir betydligt färre
        Löberöd och Hörby. Med en fager     svordomar i garaget senare.
        kvinna (hustrun) bakpå  och flak-   Slangen hade rämnat under en        med fingrarna och slutar när det
        sidovagnen av Benders fabrikat      laglapp och lämnat en krater som    inte går lätt längre.
        på höger sida, som sig bör, så      ledigt kunde få ut luften i en
        kunde det omöjligt bli bättre.      snabb suck.                         När man är klar att få in slangen i
        Plötsigt var jag tillbaka på Ves-                                       däcket så är det en god ide att
        pan vi använde när vi var unga      De som någon gång gett sig i kast   talka insidan av däcket och även
        och lyckliga stundenter i Göte-     med en motorcykelpunktering,        slangen. Det glider på plats så
        borg. Det var den plötsliga över-   vet att detta är inte någon dans    mycket bättre och slang och däck
        halning, de höftrörelser man gör,   på rosor, precis. Speciellt inte när  klibbar inte ihop. Jag använder
        den slingring på vägen när ALL      det gäller sidovagnsdäck. Få av     Dialon. Fann produkten när
        luft i bakhjulet försvinner på en   en däckssida är sin sak men att få  ungarna var små och kan man
        gång. Det gör gärna det på Ves-     ut slangen kan redan DÄR bli en     pudra ungar, så kan man pudra
        por. Små hjul. Inte mycket luft.    utmaning. För att inte säga att få  däck också. Fungerar finfint.
        Det lilla där är, försvinner snabbt  IN den samma igen och ut venti-    Därpå blåser man upp slangen
        när däck och slang penetrerats av   len genom ventilhålet i fälgen.     litegrand så att den håller sig
        i stort sett vad som helst på vä-                                       undan från  däcket när det blir
        gen.                                Här ett lurigt tips! I ventilröret  dags för däckjärn. Detta minskar
                                            finns själva ventilmekanismen       risken att nypa nya hål i slangen.
        Precis så var det här. Nimbusen     iskruvad. Det betyder att ventil-   Att se efter var och hur man
        gjorde en överhalning, och vi ut-   röret är gängat på insidan. Givet-  sätter däckjärnen är också ett bra
        förde den huladansrörelse som       vis är det fråga om en special-     tips...
        en plötslig punktering framma-      gänga men det visar sig att
        nar. Sedan var det att styra tills vi  M5x0,8 går faktiskt att använda.
        stod still. Inspektion gav för han-  Jag har en lagom gängtapp av det
        den att, jodå, det var BRA platt    snittet och jag brukar skruva i
        därbak. Det styva trelagers AVON    den i ventilröret och förlänger
        sidovagnsdäcket till trots. Fak-    således detsamma. Jag skruvar i
        tum var, vi hade en rekorderlig
        punktering. Men då det inte var
        så långt hem, så kunde vi övertala
        en granne att komma och hämta
        mig och bakhjulet och lämna
        hustrun och Nimbusen akterseg-
        lade. Lars-Inges Nimbus fick do-

                                                           24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29