Page 30 - SNT_29
P. 30
imponerande slottsbyggnaden,
fick i oss lite mat och gick sedan
runt och tittade på alla fordonen.
Här fanns hela skalan när det gäl-
ler bilar, från de tidiga vagnarna
utan häst från 1900-talets första
år, stora långfärdsvagnar från 10-
och 20-talen, små billiga bilar,
naturligtvis ett stort antal Ford T
i olika utföranden, riktiga lyxvag-
nar och några vintagesportvag-
nar. De fyra motorcyklarna var
naturligtvis för få för att spegla
förhållandet bilar-motorcyklar
under 1900-talets första år. Hela
43 av de anmälda fordonen var
100 år eller äldre, imponerande!
Styrkeprøven 2018 avslutades
med en festmiddag på hotellet
och på söndagsmorgonen var det
dags att skiljas åt. För vår del las-
tade vi Röret på trailern och kör-
de söderut genom Jylland för att
helgen därpå köra Egeskovløbet i
DVMs regi. Styrkeprøven var en
mycket trevlig träff, väl organi-
serad, fina vägar och mycket trev-
liga människor och fordon. Som
motorcyklister var vi lite ovana
vid den fina inkvarteringen, men
vi överlevde det!
brant och hästkrafterna för få.
Poul vände om för att ta fart och
jag steg av och började spatsera
uppför backen. Då kom de yngsta
bilarna, hästkraftstinna åkdon
med god fart, det vill säga 20-60
hkr och 35-40 km/h. Poul fick
vänta vid foten av backen och jag
blev överöst med erbjudanden av
öl och andra drycker på min pro-
menad uppför backen.
Lunchstoppet var vid ett renäs-
sansslott, Voergaard, från slutet
av 1500-talet. Vi tog en titt på den
30