Page 30 - SNT_29
P. 30

imponerande slottsbyggnaden,
                                                                                fick i oss lite mat och gick sedan
                                                                                runt och tittade på alla fordonen.
                                                                                Här fanns hela skalan när det gäl-
                                                                                ler bilar, från de tidiga vagnarna
                                                                                utan häst från 1900-talets första
                                                                                år, stora långfärdsvagnar från 10-
                                                                                och 20-talen, små billiga bilar,
                                                                                naturligtvis ett stort antal Ford T
                                                                                i olika utföranden, riktiga lyxvag-
                                                                                nar och några vintagesportvag-
                                                                                nar. De fyra motorcyklarna var
                                                                                naturligtvis för få för att spegla
                                                                                förhållandet bilar-motorcyklar
                                                                                under 1900-talets första år. Hela
                                                                                43 av de anmälda fordonen var
                                                                                100 år eller äldre, imponerande!


                                                                                Styrkeprøven 2018 avslutades
                                                                                med en festmiddag på hotellet
                                                                                och på söndagsmorgonen var det
                                                                                dags att skiljas åt. För vår del las-
                                                                                tade vi Röret på trailern och kör-
                                                                                de söderut genom Jylland för att
                                                                                helgen därpå köra Egeskovløbet i
                                                                                DVMs regi. Styrkeprøven var en
                                                                                mycket trevlig träff, väl organi-
                                                                                serad, fina vägar och mycket trev-
                                                                                liga människor och fordon. Som
                                                                                motorcyklister var vi lite ovana
                                                                                vid den fina inkvarteringen, men
                                                                                vi överlevde det!












        brant och hästkrafterna för få.
        Poul vände om för att ta fart och
        jag steg av och började spatsera
        uppför backen. Då kom de yngsta
        bilarna, hästkraftstinna åkdon
        med god fart, det vill säga 20-60
        hkr och 35-40 km/h. Poul fick
        vänta vid foten av backen och jag
        blev överöst med erbjudanden av
        öl och andra drycker på min pro-
        menad uppför backen.


        Lunchstoppet var vid ett renäs-
        sansslott, Voergaard, från  slutet
        av 1500-talet. Vi tog en titt på den


                                                           30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35