Page 28 - SNT_29
P. 28
Själva Styrkeprovet startade på från det året, men sidovagnen är felvändor blev det. Den svåraste
fredag morgon med en tolv mil en modern replika av F & Ns sido- uppgiften var annars att ta mig i
lång tur till Skagen och tillbaka vagn från tiden. Poul har skrivit och ur sidovagnen. En normal-
till Frederikshavn. Vi hade fått ut om sitt Rör i nummer 15 av SNT. vuxen sidovagnspassagerare satt
en fin roadbook med kartor och säkert bekvämt under 1920-talet,
vägbeskrivningar så oriente- Både Poul och jag är långa och men med en höjd över havet på
ringen borde inte ge oss några om vi får säga det själva – välvux- inemot två meter var det lite
större problem, men man vet ju na. Sammanlagt väger vi nog in- trixigare. Sidovagnen har en dörr
aldrig! Det stora antalet delta- emot dubbelt så mycket som två på högersidan, men den har en-
gare gjorde att man strukit täv- vuxna från 1920-talet. Varenda en dast en symbolisk funktion (den
lingsmoment vid kontroller, det av Rörets, i bästa fall, sju häst- är kanske 30 cm lång och 25 hög).
gällde alltså bara att komma runt krafter fick alltså arbeta i upp- Proceduren fick alltså påbörjas
under två dagar och sammanlagt försbackarna och den envisa från vänstersidan genom att jag
cirka 20 mil. motvinden. Vid några tillfällen ställde mig på sidovagnsramen,
fick Poul växla ner till ettan i tog tag i styret medan högerbenet
Vi körde ur Frederikshavn mot uppförsbackarna, men både mo- placerades på sidovagnsgolvet,
väster för att snart komma in på torcykeln och Poul klarade detta sedan satte jag mig på sittbrun-
slingrande vägar i ett kuperat bra - naturligtvis. nens bakkant, manövrerade ner
landskap med härlig natur. Pouls även vänsterbenet i holken för att
Rör är i mycket gott originalskick Min uppgift var kartläsning, som avslutningsvis glida nedför rygg-
från 1922, till och med lacken är inte var särskilt svår men några stödet tills sittmuskulaturen lan-
28