Page 25 - SNT_29
P. 25
Med slangen rimligt på plats, så Till sist skall däcket bändas till- Gängtappen jag använder är av
kan man lirka ventilförlängaren baka med däckjärnen. För att få CEJ-s eminenta tillverkning. Det
under motstående däckskant, någon framgång över huvud ta- går emellertid lika bra med ett
manövrera ner den i hålet i fäl- get, så bör man se till att däcks- kinesiskt eller rent av en lagom
gen och dra igenom den. Bilderna kanterna kan glida på plats. lång skruv.
visar stegvis.
Gummi är OTROLIGT trögt om
det är osmort. Det vanligaste folk
använder är diskmedel eller såpa.
Jag har slutat med det. Diskmedel
och såpa är hydrofila. Det vill sä-
ga de drar åt sig vatten. Man vill
inte ha vatten på insidan av fäl-
gen. Det rostar och blir tråkigt.
Rune på JC Nimbus använde kon-
sistensfett. Men det har en ten-
dens att stanna kvar i däcket. Per-
sonligen har jag fastnat för lätt
universalolja på burk. 5-56, So-
nax, eller som här: WD-40. Man
sprejar däckskant och vips. Le-
kande lätt (nåja, lite besvärligt är
det…) slinker däcket på plats och
kan pumpas och man återmonte-
rar sitt hjul.
Däckreklam från Skandinavisk
Motor Journal, nummer 1, 1947.
Om du har ett sådant här däck
på din Nimbus, så kräng av det
och skänk det till ett museum!
Bäst före-datum har passerat för
länge sedan.
25