Page 6 - SNT_20
P. 6

Jeg fik mig slæbt igennem til en
                                                                               post hvor der var fast hvil, og hvor
                                                                               Poul Rasmussen, Joseph Koch og
                                                                               mine øvrige kammerater, der var
                                                                               taget over, var forsamlet. Da var jeg
                                                                               fast besluttet på at give op og udgå.
                                                                               Jeg kunne simpelthen ikke mere.
                                                                               Men der var åbenbart andre der ville
                                                                               bestemme over mig. Jeg fik læst og
                                                                               påskrevet, som jeg måske aldrig har
                                                                               fået det før her i livet, af Joseph.
                                                                               Sikken en moraprædikan.
                                                                               Det hjälpte och han gav sig ut på
                                                                               banan igen. Till sist, klockan åtta
                                                                               söndag morgon gick Arne Lohman-
                                                                               Jørgensen i mål efter nattetappen
                                                                               och då hade han dagsetappen kvar
                                                                               -  den skulle han ha startat 07.48.
                                                                               Men han genomförde dagsetappen
                                                                               bra och gick slutligen i mål klockan
                                                                               17.30 efter 21 timmar och femton
                                                                               minuter på motorcykeln!
                                                                               Prestationen blev uppmärksammad i
                                                                               den svenska motorpressen efteråt.
                                                                               Den svenska tidningen Racing  ville
                                                                               ge Lohman-Jørgensen pris för bästa
                                                                               prestation. Man beskrev hans öden
                                                                               under tävlingen och avslutade med:

                                                                               Se det var en prestation - i det tysta
                                                                               - som man måste ta av sig hatten
                                                                               för.

                                                                               Så kom 1952-års Kåsa med kanske
                                                                               de sista Nimbusdeltagarna, i alla fall
                                                                               vad vi känner till idag. En artikel i
                                                                               Nimbus-Nyt sommaren 1953 berät-
                                                                               tar om tävlingen, naturligtvis med
                                                                               teckningar av Gunnar Hansen! Arti-
         Joseph Koch vid en kontroll under nattetappen vid Novemberkåsan 1946,
         observera fotpinnen, hasplåten och stänkskyddet framför fördelaren. Foto  keln handlar om Poul Rasmussen,
         från Poul Jørss.                                                      då lagledare för Danmarks speed-
                                                                               waylag och hans kamrat och burk-
                                                                               slav Hans Jacobsen som ger sig in i
         tävlingskarriär. I Kåsa-sammanhang  körde sin första och enda Kåsa. Det  leken i sista minuten. De anmälde
         var han alltid populär bland förare,  blev en mycket hård tävling, av 111  sig fjorton dagar innan tävlingen,
         publik och journalister. I tidens mo-  startande var det bara 44 som full-  men hade ingen motorcykel att köra
         tortidningar omtalas han med goda  följde tävlingen. Lohman-Jørgensen  på. Till sist fick de låna ett ekipage
         betyg:                             blev placerad som nummer 17 i      av Nimbusåterförsäljaren Engström
                                            seniorklassen och bäste utlänning.  på Vermlandsgade i Köpenhamn.
         Josef Koch såg glad ut när han star-  Men han hade haft en mycket hård  Det är företagets varutransport-mc
         tade och underligt nog hade han    tävling och fick erkännande för sin  de får låna. En Nimbus förstås, men
         smilet kvar när han kom imål på    kämpaglöd. Han var flera gånger på  inte direkt en tävlingsmaskin. Efter-
         bara fälgen … Joseph Koch är en    väg att ge upp men kamraterna och  som Engström tillverkade sido-
         populär representant för Danmarks  inte minst Joseph Koch drev på och  vagnskorgar bytte de ut lastflaket
         goda tävlingsförare … den välkö-   uppmuntrade. Så här berättade      på ekipaget mot en Engströmkorg
         rande dansken …                    Lohman-Jørgensen själv:            och gav sig iväg. Bägge var oträna-
                                                                               de medelålders herrar och Kåsan är,
         I den tidigare nämnda berättelsen                                     och var ju en mycket krävande
         om Novemberkåsan i boken Jorden                                       tävling.
         Rundt Paa tre Hjul berättar han själv
         också med glädje om mottagandet i                                     Det året gick tävlingen omkring
         Sverige och om samvaron med de                                        Trollhätten och våra två tävlande
         svenska förarna.                                                      körde upp dit i regn och snöväder,
                                                                               en liten nätt tur på mer än 300 km.
         Men Nimbusdeltagande i November-                                      Det var 171 startande som skulle
         kåsan upphörde inte med Joseph                                        köra en natt- och en dagsetapp som
         Koch, han var faktiskt själv tillbaka                                 vardera var 30 mil lång. Efter att ha
         1951, men då som stöd för Arne                                        startat klockan 22 hade Rasmussen
         Lohman-Jørgensen som det året                                         och Jacobsen avverkat nattetappen

                                                            6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11