Page 6 - SNT_20
P. 6
Jeg fik mig slæbt igennem til en
post hvor der var fast hvil, og hvor
Poul Rasmussen, Joseph Koch og
mine øvrige kammerater, der var
taget over, var forsamlet. Da var jeg
fast besluttet på at give op og udgå.
Jeg kunne simpelthen ikke mere.
Men der var åbenbart andre der ville
bestemme over mig. Jeg fik læst og
påskrevet, som jeg måske aldrig har
fået det før her i livet, af Joseph.
Sikken en moraprædikan.
Det hjälpte och han gav sig ut på
banan igen. Till sist, klockan åtta
söndag morgon gick Arne Lohman-
Jørgensen i mål efter nattetappen
och då hade han dagsetappen kvar
- den skulle han ha startat 07.48.
Men han genomförde dagsetappen
bra och gick slutligen i mål klockan
17.30 efter 21 timmar och femton
minuter på motorcykeln!
Prestationen blev uppmärksammad i
den svenska motorpressen efteråt.
Den svenska tidningen Racing ville
ge Lohman-Jørgensen pris för bästa
prestation. Man beskrev hans öden
under tävlingen och avslutade med:
Se det var en prestation - i det tysta
- som man måste ta av sig hatten
för.
Så kom 1952-års Kåsa med kanske
de sista Nimbusdeltagarna, i alla fall
vad vi känner till idag. En artikel i
Nimbus-Nyt sommaren 1953 berät-
tar om tävlingen, naturligtvis med
teckningar av Gunnar Hansen! Arti-
Joseph Koch vid en kontroll under nattetappen vid Novemberkåsan 1946,
observera fotpinnen, hasplåten och stänkskyddet framför fördelaren. Foto keln handlar om Poul Rasmussen,
från Poul Jørss. då lagledare för Danmarks speed-
waylag och hans kamrat och burk-
slav Hans Jacobsen som ger sig in i
tävlingskarriär. I Kåsa-sammanhang körde sin första och enda Kåsa. Det leken i sista minuten. De anmälde
var han alltid populär bland förare, blev en mycket hård tävling, av 111 sig fjorton dagar innan tävlingen,
publik och journalister. I tidens mo- startande var det bara 44 som full- men hade ingen motorcykel att köra
tortidningar omtalas han med goda följde tävlingen. Lohman-Jørgensen på. Till sist fick de låna ett ekipage
betyg: blev placerad som nummer 17 i av Nimbusåterförsäljaren Engström
seniorklassen och bäste utlänning. på Vermlandsgade i Köpenhamn.
Josef Koch såg glad ut när han star- Men han hade haft en mycket hård Det är företagets varutransport-mc
tade och underligt nog hade han tävling och fick erkännande för sin de får låna. En Nimbus förstås, men
smilet kvar när han kom imål på kämpaglöd. Han var flera gånger på inte direkt en tävlingsmaskin. Efter-
bara fälgen … Joseph Koch är en väg att ge upp men kamraterna och som Engström tillverkade sido-
populär representant för Danmarks inte minst Joseph Koch drev på och vagnskorgar bytte de ut lastflaket
goda tävlingsförare … den välkö- uppmuntrade. Så här berättade på ekipaget mot en Engströmkorg
rande dansken … Lohman-Jørgensen själv: och gav sig iväg. Bägge var oträna-
de medelålders herrar och Kåsan är,
I den tidigare nämnda berättelsen och var ju en mycket krävande
om Novemberkåsan i boken Jorden tävling.
Rundt Paa tre Hjul berättar han själv
också med glädje om mottagandet i Det året gick tävlingen omkring
Sverige och om samvaron med de Trollhätten och våra två tävlande
svenska förarna. körde upp dit i regn och snöväder,
en liten nätt tur på mer än 300 km.
Men Nimbusdeltagande i November- Det var 171 startande som skulle
kåsan upphörde inte med Joseph köra en natt- och en dagsetapp som
Koch, han var faktiskt själv tillbaka vardera var 30 mil lång. Efter att ha
1951, men då som stöd för Arne startat klockan 22 hade Rasmussen
Lohman-Jørgensen som det året och Jacobsen avverkat nattetappen
6