Page 5 - SNT_20
P. 5
tillsammans med Arielföraren Nils sina skuggor i form av bensinran-
Andersson, kallad Kungsörs-Nisse. soneringar. Av någon anledning har
Båda hade endast tre prickar var. I tidigare Nimbus-skribenter inte upp-
Nimbussammanhang har det tidiga- märksammat detta. Redan hos Ole
re skrivits en del om att Kungsörs- B Larsens artiklar från 1981 står att
Nisse fick sin delade vinst endast Joseph Koch kom femma 1948 med
tack vare en protest och, underför- 101 prickar och att han körde de
stått, att de svenska domarna varit sista 30 kilometerna av loppet på
partiska. Men Joseph Koch hade bara fälgen. Detta upprepades av
även han fått sitt resultat förbättrat Allan Nyborg både i NT och i boken
tack vare en protest som godkänts Nimbus-legender 2004. Men allt det-
av den svenska tävlingsledningen. ta hände i 1949 års tävling.
dagsetappen fastnade han i ett dike
och drog på sig en så stor prickbe- Joseph Kochs gamla Kåsa-maskin finns kvar och används. Foto HF .
lastning att han slutade på femte
plats i klassen. Men en mycket god En hel del uppmärksamhet tilldrog Till 1949 års tävling hade A/S Fisker
prestation det också. sig även juniorklassen där kampen & Nielsen ställt tävlingsmaskiner till
blev spännande. Här vann en viss O. förfogande för svenska förare. Eskil
Västerås var platsen för 1947 års Nygren från Norrköping, senare blev Carlsson hade nappat på erbjudan-
tävling. Man hade lagt en ovanligt han mera känd som Varg-Olle, le- det, men hade otur med belysning-
kort bana, bara 17 mil, och på grus- gendarisk speedway-åkare och en en som fungerade dåligt under delar
vägar. Men på nattetappen frös det duktig allroundförare. Varg-Olle pro- av nattetappen, det var generatorn
så vägarna blev hårda och många vade även på roadracing och moto- som laddade dåligt. Carlsson kom
bröt tävlingen. Idealtiderna var sat- cross. ändå på sjätte plats i seniorklassen,
ta så att man var tvungen att köra men var inte med om toppstriden
mycket fort. Det var den här täv- År 1948 kördes ingen Kåsa, följ- om Kåsan. Efter målgång sa han så
lingen som Joseph Koch vann derna av andra världskriget kastade här om Nimbussen:
Den här danska Nimbus-maskinen
var perfekt att köra så länge lyset
höll, men den var för låg att köra i
mörkret.
Vid etappmålet i Borensberg kom-
menterade Joseph Koch banan:
Så här mycket sten finns väl inte i
hela Danmark, som jag har forcerat
de två sista kilometrarna!
Även en svensk förare i juniorklas-
sen körde Nimbus och genomförde
hela loppet, men namn och place-
ring har jag inte fått fram. Segrare i
juniorklassen blev återigen Varg-
Olle Nygren på Triumph.
Joseph Koch bröt 1950 års tävling.
Det var den sista Kåsa han körde
och i februari 1951 öppnade han sin
Nimbus-verkstad och slutade tävla
Mäter de varandra med blicken, Joseph Koch och Kungsörs-Nisse? efter mera än 20 års framgångrik
5