Page 4 - SNT_20
P. 4

Kanske hade de inspirerats till del-  vägstävling än den terrängtävling  cerad till expertklassen och slutade
         tagande av de framgångar som       som Kåsan redan då var. Koch och   då på tredje plats i denna klass. Hur
         Ingemann Hansen haft i den svens-  Nielsen fick ett fint mottagande när  och varför detta hände har vi ännu
         ka Majtävlingen tidigare under året.  man kom tillbaka till Danmark. Di-  inte lyckats klarlägga, men motor-
         Hur många de var vet vi inte, men  rektör Fisker utnyttjade tillfället till  sport är ju ett rävspel. Det får bli
         Danmark hade anmält ett treman-    reklam för företaget och mötte     föremål för en framtida undersök-
         nalag, varav två man kom till start.  åkarna vid färjan i Helsingör, natur-  ning och en kommande artikel.
         En av dem körde H-D och då blir det  ligtvis med journalister och fotogra-  Kocks kamrat, Cadovius utgick rela-
         bara en kvar!                      fer i sällskapet.                  tivt tidigt ur tävlingen. Vinnare år
                                                                               1937 blev den svenske Folke
         Även den tredje Kåsan hemfördes    År 1937 var det så dags att sätta  Larsson på en Zündapp, honom skall
         av Gunnar Kalén efter vinster 1929,  upp ett nytt pris, den femte Kåsan.  vi strax höra mera om!
         1930 och 1933, de första två åren  Kampen om denna kom att bli
         på Sarolea och tredje segern på    mångårig, inklusive sex års uppehåll  Den sista Kåsan innan kriget blev
         Husqvarna. Gunnar Kalén omkom      under andra världskriget. Först år  1938 års tävling som gick omkring
         1934 vid en tävling i Chemnitz.    1959, alltså efter 22 år, hemfördes  Södertälje under svåra förhållanden
                                            pokalen av Gunnar Johansson efter  och tyvärr uppenbarligen en bristfäl-
         Efter segrar 1934, 1935 och 1936   segrar 1955, 1956 och slutligen    lig tävlingsledning. Av 55 startande
         hemförde Edvin Sagström den fjär-  1959. Men tillbaka till 1937 års täv-  fullföljde 16 varav Joseph Koch blev
         de Kåsan. Segrarna bärgades på     ling och deltagare på Nimbus.      nummer sju.
         Husqvarna –34 och –35 och den
         tredje på DKW.                     Joseph Kochs framgångar 1936 led-
                                            de till att Dansk Motorunion fick en
                                            inbjudan från de svenska arran-
                                            görerna om att deltaga med två fö-
                                            rare i 1937 års Kåsa. Det blev
                                            Joseph Koch och Poul Cadovius,
                                            också han på Nimbus, som kom att
                                            deltaga. Tävlingen finns beskriven
                                            ur Joseph Kochs perspektiv i Gunnar
                                            Hansens bok, Jorden Rundt Paa Tre
                                            Hjul från 1945. Det är en livfull
                                            skildring, säkert utsmyckad en del
                                            av Gunnar Hansen, där först den
                                            strapatsrika färden från Köpenhamn
                                            genom Sverige till starten i Stock-
         Det är nu som Joseph Koch kommer   holm i kyla och snöväder beskrivs.
         in i bilden. Tillsammans med
         Johannes Nielsen, också han Nim-
         busförare, anmälde Joseph Koch sig
         till 1936 års tävling. Men för att få                                 Så var det då dags för den första
         möjlighet att träna på plats behövde                                  Kåsan efter kriget, 1946 års tävling.
         man en veckas ledighet från arbe-                                     Här var det flera Nimbussar med,
         tet. Hjälpen kom via Kai Otting, mo-                                  däribland naturligtvis Joseph Koch.
         torjournalist på Berlinske Tidende                                    Kommentatorn i tidskriften Svensk
         och en känd tävlingsförare på mo-                                     Motorsport skrev såhär:
         torcykel. Otting var ju exempelvis
         tredje man tillsammans med Joseph                                     Vädret under nattkörningen skiftade
         Koch och Christian Jørgensen att                                      väsentligt, från att månen tittade
         köra Paris-Kruså på rekordtid år                                      fram stundvis, så blev det dugg-
         1937. Nåväl, Kai Otting skrev en                                      regn, för att avlösas av både slag-
         artikel där han undrade om det inte                                   regn och snö.
         var dags att danska förare försökte
         sig på deltagande i Novemberkåsan                                     Av 129 anmälda fullföljde 73 förare
         i Sverige och berättade vidare att                                    tävlingen. Inteckningen i Kåsan gick
         Joseph Koch och Johannes Nielsen                                      till Bertil Carlsson som körde i se-
         hade planer på att deltaga. Detta                                     niorklassen, tvåa totalt blev vinna-
         nappade P.A. Fisker på och de två                                     ren av expertklassen, Seth Lindvall.
         kunde resa iväg med betalning för  Själva tävlingen började med natt-  Båda dessa körde Triumph. På tred-
         hela veckan.                       etappen, kyla, snö, gyttjebad och  je plats kom en Nimbus körd av
                                            korsande av djupa vattendrag,      segraren från 1937, Folke Larsson.
         Tävlingen 1936 gick i trakterna    steniga stigar, hala backar och en  Men Nimbus-framgångarna slutade
         kring Uppsala och det var dit som  trötthet över utmattningens gräns.  inte med det. Bland sidovagns-
         man körde, på tävlingscyklarna för-  Joseph Koch beskriver sedan      förarna vann Vagn Poulsen från År-
         stås, en nätt tur bara det! De båda  dagetappen som värre än natten,  hus seniorklassen och i klassen för
         Nimbusförarna slutade på platserna  för då såg han de höga stupen, de  nybörjare kom Ove Klint från Dan-
         7 och 9 vilket måste bedömas som   smala plankorna över breda vatten-  mark tvåa bland sidovagnsförarna.
         goda prestationer för att vara första  drag och alla stenblocken. Koch var  Joseph Koch då? Jo efter den inle-
         gången. De trodde dessutom att     anmäld till seniorklassen och vann  dande nattetappen låg han på andra
         tävlingen var mera av en lands-    först denna, men blev sedan ompla-  plats i expertklassen men under

                                                            4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9