Page 4 - SNT_20
P. 4
Kanske hade de inspirerats till del- vägstävling än den terrängtävling cerad till expertklassen och slutade
tagande av de framgångar som som Kåsan redan då var. Koch och då på tredje plats i denna klass. Hur
Ingemann Hansen haft i den svens- Nielsen fick ett fint mottagande när och varför detta hände har vi ännu
ka Majtävlingen tidigare under året. man kom tillbaka till Danmark. Di- inte lyckats klarlägga, men motor-
Hur många de var vet vi inte, men rektör Fisker utnyttjade tillfället till sport är ju ett rävspel. Det får bli
Danmark hade anmält ett treman- reklam för företaget och mötte föremål för en framtida undersök-
nalag, varav två man kom till start. åkarna vid färjan i Helsingör, natur- ning och en kommande artikel.
En av dem körde H-D och då blir det ligtvis med journalister och fotogra- Kocks kamrat, Cadovius utgick rela-
bara en kvar! fer i sällskapet. tivt tidigt ur tävlingen. Vinnare år
1937 blev den svenske Folke
Även den tredje Kåsan hemfördes År 1937 var det så dags att sätta Larsson på en Zündapp, honom skall
av Gunnar Kalén efter vinster 1929, upp ett nytt pris, den femte Kåsan. vi strax höra mera om!
1930 och 1933, de första två åren Kampen om denna kom att bli
på Sarolea och tredje segern på mångårig, inklusive sex års uppehåll Den sista Kåsan innan kriget blev
Husqvarna. Gunnar Kalén omkom under andra världskriget. Först år 1938 års tävling som gick omkring
1934 vid en tävling i Chemnitz. 1959, alltså efter 22 år, hemfördes Södertälje under svåra förhållanden
pokalen av Gunnar Johansson efter och tyvärr uppenbarligen en bristfäl-
Efter segrar 1934, 1935 och 1936 segrar 1955, 1956 och slutligen lig tävlingsledning. Av 55 startande
hemförde Edvin Sagström den fjär- 1959. Men tillbaka till 1937 års täv- fullföljde 16 varav Joseph Koch blev
de Kåsan. Segrarna bärgades på ling och deltagare på Nimbus. nummer sju.
Husqvarna –34 och –35 och den
tredje på DKW. Joseph Kochs framgångar 1936 led-
de till att Dansk Motorunion fick en
inbjudan från de svenska arran-
görerna om att deltaga med två fö-
rare i 1937 års Kåsa. Det blev
Joseph Koch och Poul Cadovius,
också han på Nimbus, som kom att
deltaga. Tävlingen finns beskriven
ur Joseph Kochs perspektiv i Gunnar
Hansens bok, Jorden Rundt Paa Tre
Hjul från 1945. Det är en livfull
skildring, säkert utsmyckad en del
av Gunnar Hansen, där först den
strapatsrika färden från Köpenhamn
genom Sverige till starten i Stock-
Det är nu som Joseph Koch kommer holm i kyla och snöväder beskrivs.
in i bilden. Tillsammans med
Johannes Nielsen, också han Nim-
busförare, anmälde Joseph Koch sig
till 1936 års tävling. Men för att få Så var det då dags för den första
möjlighet att träna på plats behövde Kåsan efter kriget, 1946 års tävling.
man en veckas ledighet från arbe- Här var det flera Nimbussar med,
tet. Hjälpen kom via Kai Otting, mo- däribland naturligtvis Joseph Koch.
torjournalist på Berlinske Tidende Kommentatorn i tidskriften Svensk
och en känd tävlingsförare på mo- Motorsport skrev såhär:
torcykel. Otting var ju exempelvis
tredje man tillsammans med Joseph Vädret under nattkörningen skiftade
Koch och Christian Jørgensen att väsentligt, från att månen tittade
köra Paris-Kruså på rekordtid år fram stundvis, så blev det dugg-
1937. Nåväl, Kai Otting skrev en regn, för att avlösas av både slag-
artikel där han undrade om det inte regn och snö.
var dags att danska förare försökte
sig på deltagande i Novemberkåsan Av 129 anmälda fullföljde 73 förare
i Sverige och berättade vidare att tävlingen. Inteckningen i Kåsan gick
Joseph Koch och Johannes Nielsen till Bertil Carlsson som körde i se-
hade planer på att deltaga. Detta niorklassen, tvåa totalt blev vinna-
nappade P.A. Fisker på och de två ren av expertklassen, Seth Lindvall.
kunde resa iväg med betalning för Själva tävlingen började med natt- Båda dessa körde Triumph. På tred-
hela veckan. etappen, kyla, snö, gyttjebad och je plats kom en Nimbus körd av
korsande av djupa vattendrag, segraren från 1937, Folke Larsson.
Tävlingen 1936 gick i trakterna steniga stigar, hala backar och en Men Nimbus-framgångarna slutade
kring Uppsala och det var dit som trötthet över utmattningens gräns. inte med det. Bland sidovagns-
man körde, på tävlingscyklarna för- Joseph Koch beskriver sedan förarna vann Vagn Poulsen från År-
stås, en nätt tur bara det! De båda dagetappen som värre än natten, hus seniorklassen och i klassen för
Nimbusförarna slutade på platserna för då såg han de höga stupen, de nybörjare kom Ove Klint från Dan-
7 och 9 vilket måste bedömas som smala plankorna över breda vatten- mark tvåa bland sidovagnsförarna.
goda prestationer för att vara första drag och alla stenblocken. Koch var Joseph Koch då? Jo efter den inle-
gången. De trodde dessutom att anmäld till seniorklassen och vann dande nattetappen låg han på andra
tävlingen var mera av en lands- först denna, men blev sedan ompla- plats i expertklassen men under
4