Page 3 - SNT_20
P. 3
Jubileum 1, Novemberkåsan 100 år
Novemberkåsan är känd som den Efter sex års tävlingar erövrades Omedelbart efter det vi pas-
mest strapatsrika motorcykeltäv- den första Kåsan av den legenda- serat Hällevadsholm mötte
lingen man kan köra i Sverige. riske svenske Harley-föraren Erik oss en kraftig snöstorm vilken
Kåsan kördes alltså för första Westerberg år 1922. Då hade det enligt vad som upplystes oss
gången 1915 och har sedan varit inte körts några tävlingar åren 1917 av intresserade ortsbor pågått
återkommande vart år med undan- och 1918. Westerbergs framgångs- hela lördagen och som uppe
tag för krigsåren och några andra rika tävlingskarriär varade från 1920 mot norska sidan lamslagit all
tillfällen. Från början var det ett till 1940. trafik. Ryktet besannades.
landsvägslopp men blev mer ett ter- Strax sedan vi passerat Lovi-
ränglopp med en natt- och en dag- Den andra Kåsan tävlade man om seholms bensinpåfyllnings-
etapp. Priset, i form av en ståtlig från 1923 till 1928 då den erövrades station började anhopningen
pokal – Kåsan, var ett vandringspris av Gunnar Kalén som vunnit alla si- av fastkörda fordon och vi
som man erövrade efter tre vinster. na tre segrar på Sarolea. Kalén blev måste då påbörja kolonnkör-
Vi skall se lite på tävlingens historia ju senare känd som Husqvarna- ning med skiftning av ledar-
– med lätt Nimbusperspektiv, för- förare, inte minst i TT-sammanhang fordon, enär snömängden som
stås. och för sina framgångar i Saxtorps- måste forceras började gå upp
tävlingarna som han vann 1933. över strålkastarna.
Den tävling som gick av stapeln år Vid femtiden på morgonen tvinga-
1925 var våldsamt strapatsrik. Ja des man ge upp, det var då 18 föra-
förhållandena var så svåra att täv- re som körde i kolonn men nu defi-
lingen avlystes, endast två förare nitivt var fast.
kom i mål på den avkortade banan.
En våldsam snöstorm hade drabbat Snödjupet överskylde strål-
tävlingen som startade i Göteborg kastarna och motorerna väg-
och gick mot Stockholm. Förhållan- rade dra längre.
dena skildrades i jubileumsboken
Svenska Motorklubben 35 år, 1949 Detta var också året då Nimbus-
av Johan Sundquist, Västerås. Star- förare från Danmark var med för
ten gick i Göteborg klockan 18.00 första gången, hur länge de höll ut i
och första kontrollen var i Uddevalla tävlingen förmäler inte historien.
ungefär 70 kilometer norrut. Dit var
väder och väglag bra, temperaturen Teckningarna till den här artikeln är som
alla ser av Gunnar Hansen, Fisker &
visserligen betydligt under noll, det Nielsens legendariske reklamchef. De är
var blåsigt men uppehåll. Men på lånade från berättelsen om Joseph Kochs
väg in i Dalsland började eländet … äventyr under Novemberkåsan 1937 i
boken Jorden Rundt Paa tre Hjul av
Gunnar Hansen 1945.
3