Page 3 - SNT_20
P. 3

Jubileum 1, Novemberkåsan 100 år


        Novemberkåsan är känd som den      Efter sex års tävlingar erövrades        Omedelbart efter det vi pas-
        mest strapatsrika motorcykeltäv-   den första Kåsan av den legenda-         serat Hällevadsholm mötte
        lingen man kan köra i Sverige.     riske svenske Harley-föraren Erik        oss en kraftig snöstorm vilken
        Kåsan kördes alltså för första     Westerberg år 1922. Då hade det          enligt vad som upplystes oss
        gången 1915 och har sedan varit    inte körts några tävlingar åren 1917     av intresserade ortsbor pågått
        återkommande vart år med undan-    och 1918. Westerbergs framgångs-         hela lördagen och som uppe
        tag för krigsåren och några andra  rika tävlingskarriär varade från 1920    mot norska sidan lamslagit all
        tillfällen. Från början var det ett  till 1940.                             trafik. Ryktet besannades.
        landsvägslopp men blev mer ett ter-                                         Strax sedan vi passerat Lovi-
        ränglopp med en natt- och en dag-  Den andra Kåsan tävlade man om           seholms bensinpåfyllnings-
        etapp. Priset, i form av en ståtlig  från 1923 till 1928 då den erövrades   station började anhopningen
        pokal – Kåsan, var ett vandringspris  av Gunnar Kalén som vunnit alla si-   av fastkörda fordon och vi
        som man erövrade efter tre vinster.  na tre segrar på Sarolea. Kalén blev   måste då påbörja kolonnkör-
        Vi skall se lite på tävlingens historia  ju senare känd som Husqvarna-      ning med skiftning av ledar-
        – med lätt Nimbusperspektiv, för-  förare, inte minst i TT-sammanhang       fordon, enär snömängden som
        stås.                              och för sina framgångar i Saxtorps-      måste forceras började gå upp
                                           tävlingarna som han vann 1933.           över strålkastarna.

                                           Den tävling som gick av stapeln år  Vid femtiden på morgonen tvinga-
                                           1925 var våldsamt strapatsrik. Ja  des man ge upp, det var då 18 föra-
                                           förhållandena var så svåra att täv-  re som körde i kolonn men nu defi-
                                           lingen avlystes, endast två förare  nitivt var fast.
                                           kom i mål på den avkortade banan.
                                           En våldsam snöstorm hade drabbat         Snödjupet överskylde strål-
                                           tävlingen som startade i Göteborg        kastarna och motorerna väg-
                                           och gick mot Stockholm. Förhållan-       rade dra längre.
                                           dena skildrades i jubileumsboken
                                           Svenska Motorklubben 35 år, 1949   Detta var också året då Nimbus-
                                           av Johan Sundquist, Västerås. Star-  förare från Danmark var med för
                                           ten gick i Göteborg klockan 18.00  första gången, hur länge de höll ut i
                                           och första kontrollen var i Uddevalla  tävlingen förmäler inte historien.
                                           ungefär 70 kilometer norrut. Dit var
                                           väder och väglag bra, temperaturen  Teckningarna till den här artikeln är som
                                                                              alla ser av Gunnar Hansen, Fisker &
                                           visserligen betydligt under noll, det  Nielsens legendariske reklamchef. De är
                                           var blåsigt men uppehåll. Men på   lånade från berättelsen om Joseph Kochs
                                           väg in i Dalsland började eländet …  äventyr under Novemberkåsan 1937 i
                                                                              boken Jorden Rundt Paa tre Hjul av
                                                                              Gunnar Hansen 1945.

                                                            3
   1   2   3   4   5   6   7   8