Page 25 - SNT_20
P. 25
Lambretta var ju Vespans stora konkurrent, de ”nakna” modellerna var inte så vanliga. Lambretta A, B, C eller D
dolde inte mycket för åskådaren och är idag samlarobjekt. Här en D på 150 cc från 1955. I mina ögon påminner
den mycket om de fordon som entusiastiska fransmän använde för att korsa Sahara på under 1950-talet, egen-
sinnigt ändamålsenlig! En kamrat ägde en sådan här med 125 cc motor när vi var 16-17 år, fräck men ganska så
slö jämfört med min Popolino, idag hade jag definitivt föredragit Lambrettan!
Definitivt påklädd var däremot Maico Mobil. Här satt
man relativt skyddat bakom framsköld och vindruta.
Ekipaget vägde underligt nog bara cirka 150 kg, trots
att det ser så massivt ut. Maico var uppbyggd med rör-
ram och hade riktiga fram och bakgafflar som en motor-
cykel. Karossen var av aluminium vilket gjorde att eki-
paget kunde hålla vikten nere.
I bakgrunden syns en rad NSU Prima. NSU var välbygg-
da och påkostade scootrar som inte var särskilt vanliga i Förarmiljön, som man säger idag, på, eller i, en Maico.
Sverige. Till och med ett handskfack ser det ut att finnas.
25