Page 28 - SNT_20
P. 28

Genomskuren motor från Nimbusmuséet i Horsens, DNT 07000-9-08. Här syns tydligt var kopplingen sitter i för-
         hållande till det övre hålet i svänghjulshuset. Foto Knud Jørgensen.


         och slungar det ut mot sin periferi.  fartvinden. Enligt uppgift gjorde det  I det tekniska cirkulläret rekommen-
         Mediumet i det här fallet är luft och  nytta, men Jens Bjerregård fnös för-  derar man att skölja rent kopplingen
         varm oljedimma som sugs genom      argat.                             när den glider för att bota sympto-
         öppningen mellan vev- och sväng-                                      men. Många använder bensin, men
         hjulshus in i vevhuset och sedan   Den allra mest eleganta lösningen  fabriken rekommenderade alltså
         pumpas ut genom hålen i vevhusets  kom från Herluf Henriksen. Metoden  denauturerad sprit år 1936 även om
         topp och botten. Bjerregårds lösning  presenterades i Nimbus Tidende nr  man i instruktionsboken - Vejled-
         är att borra tre stora hål i oljetrå-  78 från 1994. En filtskiva fästes på  ningen - senare föreslår rigeligt med
         gets baksida in i vevhuset och där-  oljetrågets vägg mot svänghjuls-  benzin. I dag finns det bromsrengö-
         med skulle luften pumpas därifrån  huset. Filtskivan tätade mot vev-  ring på sprayburk att ta till. Det är
         istället. De som har gjort detta sä-  axeln och hindrade olja att tränga in  naturligtvis viktigt att kopplingen är
         ger sig ofta få goda resultat, ingen  i kopplingen. Detta tillsammans med  åtdragen när man gör detta så att
         slirning.                          O-ringar och andra tätningar gav en  rengöringen kommer till beläggen.
                                            motor som släppte ifrån sig mycket  Att rotera motorn med kicken under
         Man skulle kunna argumentera emot  lite olja.                         rengöringen är också att rekommen-
         detta resonemang. Om man godtar                                       dera!
         att svänghjulet fungerar som en    Vem gör sig besväret att mäta upp
         centrifugalpump så borde väl pump-  tryckskillnader i olika delar av
         effekten uppstå både på svänghju-  svänghjulshuset och i vevhuset så vi
         lets framsida, mot vevhuset, och   får en mera faktabaserad lösning på
         mot dess baksida, mot växellådan.  detta irriterande problem?
         Att borra hål i oljetrågets baksida
         skule bara åtgärda pumpeffekten på  Den nya koppling som kom 1951
         baksidan, på svänghjulets framsida  löste tyvärr inte problemen, kopp-
         skulle pumpandet fortsätta.        lingen har en mindre diameter än
                                            den tidigare och konstruktionen gör
         Ett förslag till botemedel är ett sätt  att den kan slå sig av värmeutveck-
         att skapa övertryck i svänghjuls-  ling så att kontaktytorna med beläg-
         huset. Det var Frank Hansen i      gen blir små vilket ökar benägen-
         Holbæk-klubben som visade detta i  heten för slirning. JC Nimbus lanse-
         en notis i Nimbus Tidende för flera  rade emellertid ett sätt att bygga
         år sedan. En rörvinkel skruvades   om för denna koppling där man ut-
         fast i det övre hålet på svänghjuls-  nyttjade delar från moderna bil-
         huset och rörets öppning vändes ut i  kopplingar på ett bra sätt.           Men inte på kopplingen!

                                                           28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33