Page 28 - SNT_20
P. 28
Genomskuren motor från Nimbusmuséet i Horsens, DNT 07000-9-08. Här syns tydligt var kopplingen sitter i för-
hållande till det övre hålet i svänghjulshuset. Foto Knud Jørgensen.
och slungar det ut mot sin periferi. fartvinden. Enligt uppgift gjorde det I det tekniska cirkulläret rekommen-
Mediumet i det här fallet är luft och nytta, men Jens Bjerregård fnös för- derar man att skölja rent kopplingen
varm oljedimma som sugs genom argat. när den glider för att bota sympto-
öppningen mellan vev- och sväng- men. Många använder bensin, men
hjulshus in i vevhuset och sedan Den allra mest eleganta lösningen fabriken rekommenderade alltså
pumpas ut genom hålen i vevhusets kom från Herluf Henriksen. Metoden denauturerad sprit år 1936 även om
topp och botten. Bjerregårds lösning presenterades i Nimbus Tidende nr man i instruktionsboken - Vejled-
är att borra tre stora hål i oljetrå- 78 från 1994. En filtskiva fästes på ningen - senare föreslår rigeligt med
gets baksida in i vevhuset och där- oljetrågets vägg mot svänghjuls- benzin. I dag finns det bromsrengö-
med skulle luften pumpas därifrån huset. Filtskivan tätade mot vev- ring på sprayburk att ta till. Det är
istället. De som har gjort detta sä- axeln och hindrade olja att tränga in naturligtvis viktigt att kopplingen är
ger sig ofta få goda resultat, ingen i kopplingen. Detta tillsammans med åtdragen när man gör detta så att
slirning. O-ringar och andra tätningar gav en rengöringen kommer till beläggen.
motor som släppte ifrån sig mycket Att rotera motorn med kicken under
Man skulle kunna argumentera emot lite olja. rengöringen är också att rekommen-
detta resonemang. Om man godtar dera!
att svänghjulet fungerar som en Vem gör sig besväret att mäta upp
centrifugalpump så borde väl pump- tryckskillnader i olika delar av
effekten uppstå både på svänghju- svänghjulshuset och i vevhuset så vi
lets framsida, mot vevhuset, och får en mera faktabaserad lösning på
mot dess baksida, mot växellådan. detta irriterande problem?
Att borra hål i oljetrågets baksida
skule bara åtgärda pumpeffekten på Den nya koppling som kom 1951
baksidan, på svänghjulets framsida löste tyvärr inte problemen, kopp-
skulle pumpandet fortsätta. lingen har en mindre diameter än
den tidigare och konstruktionen gör
Ett förslag till botemedel är ett sätt att den kan slå sig av värmeutveck-
att skapa övertryck i svänghjuls- ling så att kontaktytorna med beläg-
huset. Det var Frank Hansen i gen blir små vilket ökar benägen-
Holbæk-klubben som visade detta i heten för slirning. JC Nimbus lanse-
en notis i Nimbus Tidende för flera rade emellertid ett sätt att bygga
år sedan. En rörvinkel skruvades om för denna koppling där man ut-
fast i det övre hålet på svänghjuls- nyttjade delar från moderna bil-
huset och rörets öppning vändes ut i kopplingar på ett bra sätt. Men inte på kopplingen!
28