Page 27 - SNT_20
P. 27

Ett klassiskt Nimbusproblem. Tekniskt cirkulär nr 11


         Nej det är inte laddningslampan
         som glöder uppfordrande som i
         Jeronimus Tellus* historier utan det
         andra problemet som han alltid
         drabbades av på sina åkturer, den
         glidande kopplingen. Ett besvärande
         problem som nog de flesta Nimbus-
         ister någon gång har råkat ut för. På
         väg över till Danmark på Öresunds-
         bron är det lite extra besvärligt.

         Motorcykeln är packad med träffpa-
         rafinalier, extra mycket naturligtvis
         om du kör sidovagnsmaskin där
         vindfånget snart blir en extra krydda
         i tillvaron. Broavgiften är betald på
         den svenska sidan och överfarten
         börjar så snart vi sett att alla i
         gänget har fått ordning på biljetter,
         plånböcker, motorglasögon och
         handskar. Ettan, tvåan, trean och vi
         kör ut ur det lä som Lernacken ger.
         Motvinden slår emot oss, lite som
         att köra in i en vägg i sin plötslighet.
         Så börjar stigningen upp mot hög-
         brodelen, allt går bra ett tag tills du
         upptäcker att det inte bara är mo-
         torcykeln och du som stiger, det gör
         motorvarvet också. Du släpper av
         lite på gasen och kopplingen griper
         igen. Men snart är det ingen tvekan,
         motorvarvet ökar och hastigheten
         sjunker. Vid 60 km/tim ligger du
         platt på tanken för att minska luft-
         motståndet, vid 50 km/tim når du i
         bästa fall högsta punkten på bron
         och du börjar rulla snabbare när
         tyngdkraften arbetar med dig istället
         för emot dig. Problemet har givetvis
         inte kommit med Öresundsbron, det
         är betydligt äldre än så, redan den
         24 juni 1936 sände A/S Fisker &
         Nielsen ut tekniskt cirkulär nr 11,
         med titeln Koblingen glider.
         I cirkuläret har man slagit fast an-  Oljedimma kan också komma från  vevhuset, trots vevhusventilationen
         ledningarna till varför kopplingen  vevhuset in i svänghjulshuset och  till förgasaren.
         glider och de skälen håller idag ock-  leta sig till kopplingsbeläggen, här
         så, när det gäller det som vi kallar  finns det ingen packning som hind-  Jesper Thorsen har också visat att
         den äldre kopplingen. Det kom en   rar, det är bara en trång passage.  ojämna kanter längs öppningen
         ny koppling med mindre diameter    Det tekniska cirkulärets förklaring  mellan vevhus och svänghjulshus
         1951. Anledningen är alltså olja på  till detta verkar lite underlig. Man  kan skapa en pumpeffekt när vev-
         kopplingsbeläggen. Det troligaste  säger att eftersom det i början satt  axeln roterar och suga oljedimma ut
         skälet till att denna olja är på fel  en skruv i det övre hålet i sväng-  i svänghjulshuset, se SNT nr 6, Det-
         plats är att den har kommit dit längs hjulshuset så skall man ersätta den-  ta botade Jesper genom att slipa
         tryckpinnen i centrum och sedan    na med den hätta som är vanlig     bort ojämnheterna.
         kastats ut på beläggen av centrifu-  idag för att luft skall komma in. Men
         galkraften. Boten är att byta pack-  i meningen efter talar man om det  Den klassiska förklaringen till varför
         ning kring tryckpinnen, som stan-  nedre hålet i kopplingshuset. Skulle  oljedimma letar sig in i kopplings-
         dard, efter motor 1550, skall det här inte luften lika gärna komma in där?  huset från vevhuset kommer från
         sitta en korkpackning, senare ersat-                                  Jens Bjerregård, en Nimbusman
         tes denna av en gummipackning,     Att däremot en sliten motor kan or-  som genom åren gjort många för-
         dagens material är naturligtvis    saka problem med olja på koppling-  bättringar och moderniseringar av
         plast.                             en är inte så underligt. Slitna kolv-  motorcykelns konstruktion.
                                            ringar och stort spel mellan kolv och  Bjerregård ser svänghjulet som en
         * Läs ”Atten mørke og stormfulde for-  cylinder kan skapa ett övertryck i  centrifugalpump, en sådan pumpar
         tællinger - genfundne erindringer med
         Nimbus” av Knud Jørgensen. Boken finns                                gas eller vätska från sitt centrum
         att köpa hos Aarhus Nimbus.
                                                           27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32