Page 27 - SNT_20
P. 27
Ett klassiskt Nimbusproblem. Tekniskt cirkulär nr 11
Nej det är inte laddningslampan
som glöder uppfordrande som i
Jeronimus Tellus* historier utan det
andra problemet som han alltid
drabbades av på sina åkturer, den
glidande kopplingen. Ett besvärande
problem som nog de flesta Nimbus-
ister någon gång har råkat ut för. På
väg över till Danmark på Öresunds-
bron är det lite extra besvärligt.
Motorcykeln är packad med träffpa-
rafinalier, extra mycket naturligtvis
om du kör sidovagnsmaskin där
vindfånget snart blir en extra krydda
i tillvaron. Broavgiften är betald på
den svenska sidan och överfarten
börjar så snart vi sett att alla i
gänget har fått ordning på biljetter,
plånböcker, motorglasögon och
handskar. Ettan, tvåan, trean och vi
kör ut ur det lä som Lernacken ger.
Motvinden slår emot oss, lite som
att köra in i en vägg i sin plötslighet.
Så börjar stigningen upp mot hög-
brodelen, allt går bra ett tag tills du
upptäcker att det inte bara är mo-
torcykeln och du som stiger, det gör
motorvarvet också. Du släpper av
lite på gasen och kopplingen griper
igen. Men snart är det ingen tvekan,
motorvarvet ökar och hastigheten
sjunker. Vid 60 km/tim ligger du
platt på tanken för att minska luft-
motståndet, vid 50 km/tim når du i
bästa fall högsta punkten på bron
och du börjar rulla snabbare när
tyngdkraften arbetar med dig istället
för emot dig. Problemet har givetvis
inte kommit med Öresundsbron, det
är betydligt äldre än så, redan den
24 juni 1936 sände A/S Fisker &
Nielsen ut tekniskt cirkulär nr 11,
med titeln Koblingen glider.
I cirkuläret har man slagit fast an- Oljedimma kan också komma från vevhuset, trots vevhusventilationen
ledningarna till varför kopplingen vevhuset in i svänghjulshuset och till förgasaren.
glider och de skälen håller idag ock- leta sig till kopplingsbeläggen, här
så, när det gäller det som vi kallar finns det ingen packning som hind- Jesper Thorsen har också visat att
den äldre kopplingen. Det kom en rar, det är bara en trång passage. ojämna kanter längs öppningen
ny koppling med mindre diameter Det tekniska cirkulärets förklaring mellan vevhus och svänghjulshus
1951. Anledningen är alltså olja på till detta verkar lite underlig. Man kan skapa en pumpeffekt när vev-
kopplingsbeläggen. Det troligaste säger att eftersom det i början satt axeln roterar och suga oljedimma ut
skälet till att denna olja är på fel en skruv i det övre hålet i sväng- i svänghjulshuset, se SNT nr 6, Det-
plats är att den har kommit dit längs hjulshuset så skall man ersätta den- ta botade Jesper genom att slipa
tryckpinnen i centrum och sedan na med den hätta som är vanlig bort ojämnheterna.
kastats ut på beläggen av centrifu- idag för att luft skall komma in. Men
galkraften. Boten är att byta pack- i meningen efter talar man om det Den klassiska förklaringen till varför
ning kring tryckpinnen, som stan- nedre hålet i kopplingshuset. Skulle oljedimma letar sig in i kopplings-
dard, efter motor 1550, skall det här inte luften lika gärna komma in där? huset från vevhuset kommer från
sitta en korkpackning, senare ersat- Jens Bjerregård, en Nimbusman
tes denna av en gummipackning, Att däremot en sliten motor kan or- som genom åren gjort många för-
dagens material är naturligtvis saka problem med olja på koppling- bättringar och moderniseringar av
plast. en är inte så underligt. Slitna kolv- motorcykelns konstruktion.
ringar och stort spel mellan kolv och Bjerregård ser svänghjulet som en
* Läs ”Atten mørke og stormfulde for- cylinder kan skapa ett övertryck i centrifugalpump, en sådan pumpar
tællinger - genfundne erindringer med
Nimbus” av Knud Jørgensen. Boken finns gas eller vätska från sitt centrum
att köpa hos Aarhus Nimbus.
27