Page 13 - SNT_9
P. 13
Förgasare till typ C, del 2
Det är bra med uppmärksamma
läsare! Sten har påpekat att den
’38-förgasare som var på bilden på
sidan 12 i SNT 8 har fel choke. På
bilden sitter en choke från 1950 på
’38 förgasaren, därmed får tom-
gångsluften ingen rening. Tom-
gångsluften tas in i ett separat hål
och den riktiga choken har alltså
ett rör som går fram till luftfiltret.
Detta syns överst på bilden här till
höger, även om det är en ’53 för-
gasare!
Likaså kräver en ombyggnad av
’38-förgasaren med trottel och nål
från ’53 även rätt munstycke med
hål på 2,63 mm - skillnaden är
liten men betydelsefull (sidan 14).
Tack Sten!
Underhåll och justering
Det viktigaste underhållet på Nim-
bus-förgasaren är att hålla den ren
inuti. Det bensinfilter som är origi-
nal och som sitter på bensinkranen
är inte så effektivt, så montera
gärna ett särskilt filter mellan kran
och förgasare! Om motorn helt
plötsligt inte ”tar gas” eller stannar
utan förklaring och sedan bara är
att kicka igång igen och felet upp-
repas är det troligt att förgasaren
behöver rensas! Börja med att
skruva loss bensinledningen från
flottörhuset, där samlas skräpet
först och främst! Därefter skruvar
man loss bottnen på flottörhuset,
där finns en fördjupning där det är
meningen att skräpet skall hamna.
En repetition av förra artikeln. För-
gasarna till modell C, efter 1938,
kan delas upp i två grupper, med
och utan tomgångsluftsystem.
Överst ett exempel på förgasare
med tomgångsluftsystem. Denna
grupp är den vanligaste och hit hör
förgasare ’38 och ’ 53. På bilden en
’53. Den har, till skillnad från ’38,
en styrskruv på trottelhusets sida.
Nederst förgasare utan tomgångs-
luftsystem, dit hör ’50 samt ’51-1
och ’51-2. Här en 51-2 som har
styrskruv till skillnad från de två
övriga.
Foto Knud Jørgensen.
13