Page 13 - SNT_9
P. 13

Förgasare till typ C, del 2

        Det är bra med uppmärksamma
        läsare! Sten har påpekat att den
        ’38-förgasare som var på bilden på
        sidan 12 i SNT 8 har fel choke. På
        bilden sitter en choke från 1950 på
        ’38 förgasaren, därmed får tom-
        gångsluften ingen rening. Tom-
        gångsluften tas in i ett separat hål
        och den riktiga choken har alltså
        ett rör som går fram till luftfiltret.
        Detta syns överst på bilden här till
        höger, även om det är en ’53 för-
        gasare!

        Likaså kräver en ombyggnad av
        ’38-förgasaren med trottel och nål
        från ’53 även rätt munstycke med
        hål på 2,63 mm - skillnaden är
        liten men betydelsefull (sidan 14).

        Tack Sten!

        Underhåll och justering

        Det viktigaste underhållet på Nim-
        bus-förgasaren är att hålla den ren
        inuti. Det bensinfilter som är origi-
        nal och som sitter på bensinkranen
        är inte så effektivt, så montera
        gärna ett särskilt filter mellan kran
        och förgasare! Om motorn helt
        plötsligt inte ”tar gas” eller stannar
        utan förklaring och sedan bara är
        att kicka igång igen och felet upp-
        repas är det troligt att förgasaren
        behöver rensas! Börja med att
        skruva loss bensinledningen från
        flottörhuset, där samlas skräpet
        först och främst! Därefter skruvar
        man loss bottnen på flottörhuset,
        där finns en fördjupning där det är
        meningen att skräpet skall hamna.

        En repetition av förra artikeln. För-
        gasarna till modell C, efter 1938,
        kan delas upp i två grupper, med
        och utan tomgångsluftsystem.

        Överst ett exempel på förgasare
        med tomgångsluftsystem. Denna
        grupp är den vanligaste och hit hör
        förgasare ’38 och ’ 53. På bilden en
        ’53. Den har, till skillnad från ’38,
        en styrskruv på trottelhusets sida.

        Nederst förgasare utan tomgångs-
        luftsystem, dit hör ’50 samt ’51-1
        och ’51-2. Här en 51-2 som har
        styrskruv till skillnad från de två
        övriga.

        Foto Knud Jørgensen.

                                                         13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18