Page 13 - SNT_8
P. 13

lunda och tomgångsluftskruv sak-
                                                                                nas liksom på förgasare ’50

                                                                                Variant ’51-2 har fått facettslipad
                                                                                blandningsnål och därmed finns
                                                                                det också en liten styrskruv på för-
                                                                                gasarens sida som håller trotteln i
                                                                                ett spår så att inte den och nålen
                                                                                kan rotera kring sin axel.

                                                                                Förgasare ’53, slutligen – ja det
                                                                                är alla andra! Nu har tomgångsluft-
                                                                                skruven kommit tillbaka liksom det
                                                                                var på ’38. Nålen är facettslipad
                                                                                som på ’51-2 och det finns en styr-
                                                                                skruv på husets sida och ett spår i
                                                                                trotteln.

          Även förgasarens delar slits. Här                                     Då sammanfattar vi modellerna
          har flottörnålen till sist slitit hål i                               som vi beskrivit!
          locket på flottören. Följden blir att
          flottören sjunker i huset, förgasa-                                   Inget luftfilter utan bara en skiva
          ren flödar, blandningen blir för fet                                  framför insuget och förskjutbar
          och motorn börjar gå dåligt! Du                                       choke = förgasare ’34-1 eller ’34-
          kan klara dig hem genom att lirka                                     2.
          med bensinkranen.
                                                                                Luftfilter, tomgångsluftskruv, vrid-
          Förgasare ’38 har ställbar tom-                                       choke, ställskruv för tomgångs-
          gångsluftskruv på husets övre del                                     skruv  på förgasarhusets framsida,
          och på husets undersida en ställ-                                     konisk blandningsnål med tre spår
          skruv för trottelns nedersta läge,                                    monterad direkt i trotteln, accele-
          det vill säga för att reglera tom-                                    rationspump med kulventil i toppen
          gångshastigheten. Blandningsnålen                                     = förgasare ’38.
          har tre spår så att den kan monte-
          ras på olika djup i trotteln, nålen är                                Ingen tomgångsluftskruv, accelera-
          konisk med runt tvärsnitt. Accele-                                    tionspump med fiberskiva i toppen.
          rationspumpen har en kulventil i                                      Blandningsnålen sitter på en gäng-
          toppen som öppnar och stänger.                                        ad bricka som kan skruvas ut och
          Man införde också en choke i form                                     in i trottelns undersida. En pil på
          av en vridbar arm, stängd framåt                                      brickan pekar på en skala 1-8 på
          och öppen när armen står vinkel-                                      trotteln. Nålen är konisk med runt
          rätt ut åt sidan, ett mellanläge   Förgasare ’53. För att förenkla är   tvärsnitt men har bara ett spår =
          finns också. Denna choke finns     choken inte med på ritningen! F&N   förgasare ’50.
          kvar på de följande förgasare-     reservdelskatalog.
          modellerna.                                                           Ingen tomgångsluftskruv, accelera-
                                             Den första varianten av förgasare   tionspump med fiberskiva i toppen.
          Förgasare ’50 har samma hus        51 har blandningsnålen monterad i   Blandningsnålen sitter i en liten
          som ’38, men tomgångsluftmun-      en liten kolv som med en separat   kolv som med en skruv i kanten
          stycke och -skruv är nu borttagna.   skruv kan skruvas ut och in i trot-  kan skruvas ut och in i trotteln.
          Invändigt har accelerationspumpen   teln, denna konstruktion behålls   Blandningsnål med runt tvärsnitt =
          fått en fiberskiva som öppnar och   framöver. Nålen är återigen annor-  förgasare ’51-1.
          stänger istället för den tidigare kul-
          ventilen. Fiberskivan är kvar på de                                   Ingen tomgångsluftskruv, accelera-
          efterföljande modellerna, den skall                                   tionspump med fiberskiva i toppen.
          sitta uppåt! Den största ändringen                                    Blandningsnålen sitter i en liten
          är annars blandningsnålens infäst-                                    kolv som med en skruv i kanten
          ning i trotteln. Nålen sitter nu på                                   kan skruvas ut och in i trotteln.
          en bricka som är gängad och kan                                       Det vill säga utförande som ’51-1,
          skruvas ut och in i trotteln. Brickan                                 men med facettslipad blandnings-
          har en pil och på trottelns under-                                    nål. Den nya nålen nödvändiggör
          sida finns siffror, 1-8, som pilen på                                 också en styrskruv i trottelschak-
          brickan pekar på. Ju högre tal,    Hus till förgasare ’51-2. Observera   tets högra sida (bakåt när motor-
          desto högre upp i trotteln sitter nå-  hålet för styrskruven för trotteln   cykeln rullar) = förgasare ’51-2.
          len. Nålen till förgasare ’50 är 4   och avsaknaden av hål för tom-
          mm längre än den till ’38 och den   gångsluftskruv. DNT Museum.       Tomgångsluftskruv, accelerations-
          har bara ett spår för fastsättning.                                   pump med fiberskiva i toppen.
                                                           13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18