Page 13 - SNT_8
P. 13
lunda och tomgångsluftskruv sak-
nas liksom på förgasare ’50
Variant ’51-2 har fått facettslipad
blandningsnål och därmed finns
det också en liten styrskruv på för-
gasarens sida som håller trotteln i
ett spår så att inte den och nålen
kan rotera kring sin axel.
Förgasare ’53, slutligen – ja det
är alla andra! Nu har tomgångsluft-
skruven kommit tillbaka liksom det
var på ’38. Nålen är facettslipad
som på ’51-2 och det finns en styr-
skruv på husets sida och ett spår i
trotteln.
Även förgasarens delar slits. Här Då sammanfattar vi modellerna
har flottörnålen till sist slitit hål i som vi beskrivit!
locket på flottören. Följden blir att
flottören sjunker i huset, förgasa- Inget luftfilter utan bara en skiva
ren flödar, blandningen blir för fet framför insuget och förskjutbar
och motorn börjar gå dåligt! Du choke = förgasare ’34-1 eller ’34-
kan klara dig hem genom att lirka 2.
med bensinkranen.
Luftfilter, tomgångsluftskruv, vrid-
Förgasare ’38 har ställbar tom- choke, ställskruv för tomgångs-
gångsluftskruv på husets övre del skruv på förgasarhusets framsida,
och på husets undersida en ställ- konisk blandningsnål med tre spår
skruv för trottelns nedersta läge, monterad direkt i trotteln, accele-
det vill säga för att reglera tom- rationspump med kulventil i toppen
gångshastigheten. Blandningsnålen = förgasare ’38.
har tre spår så att den kan monte-
ras på olika djup i trotteln, nålen är Ingen tomgångsluftskruv, accelera-
konisk med runt tvärsnitt. Accele- tionspump med fiberskiva i toppen.
rationspumpen har en kulventil i Blandningsnålen sitter på en gäng-
toppen som öppnar och stänger. ad bricka som kan skruvas ut och
Man införde också en choke i form in i trottelns undersida. En pil på
av en vridbar arm, stängd framåt brickan pekar på en skala 1-8 på
och öppen när armen står vinkel- trotteln. Nålen är konisk med runt
rätt ut åt sidan, ett mellanläge Förgasare ’53. För att förenkla är tvärsnitt men har bara ett spår =
finns också. Denna choke finns choken inte med på ritningen! F&N förgasare ’50.
kvar på de följande förgasare- reservdelskatalog.
modellerna. Ingen tomgångsluftskruv, accelera-
Den första varianten av förgasare tionspump med fiberskiva i toppen.
Förgasare ’50 har samma hus 51 har blandningsnålen monterad i Blandningsnålen sitter i en liten
som ’38, men tomgångsluftmun- en liten kolv som med en separat kolv som med en skruv i kanten
stycke och -skruv är nu borttagna. skruv kan skruvas ut och in i trot- kan skruvas ut och in i trotteln.
Invändigt har accelerationspumpen teln, denna konstruktion behålls Blandningsnål med runt tvärsnitt =
fått en fiberskiva som öppnar och framöver. Nålen är återigen annor- förgasare ’51-1.
stänger istället för den tidigare kul-
ventilen. Fiberskivan är kvar på de Ingen tomgångsluftskruv, accelera-
efterföljande modellerna, den skall tionspump med fiberskiva i toppen.
sitta uppåt! Den största ändringen Blandningsnålen sitter i en liten
är annars blandningsnålens infäst- kolv som med en skruv i kanten
ning i trotteln. Nålen sitter nu på kan skruvas ut och in i trotteln.
en bricka som är gängad och kan Det vill säga utförande som ’51-1,
skruvas ut och in i trotteln. Brickan men med facettslipad blandnings-
har en pil och på trottelns under- nål. Den nya nålen nödvändiggör
sida finns siffror, 1-8, som pilen på också en styrskruv i trottelschak-
brickan pekar på. Ju högre tal, Hus till förgasare ’51-2. Observera tets högra sida (bakåt när motor-
desto högre upp i trotteln sitter nå- hålet för styrskruven för trotteln cykeln rullar) = förgasare ’51-2.
len. Nålen till förgasare ’50 är 4 och avsaknaden av hål för tom-
mm längre än den till ’38 och den gångsluftskruv. DNT Museum. Tomgångsluftskruv, accelerations-
har bara ett spår för fastsättning. pump med fiberskiva i toppen.
13