Page 11 - SNT_8
P. 11
Sport finns representerade. Redan
1958 när jag jobbade som prakti-
kant på motoravdelningen på Hus-
qvarnafabriken i Sverige, drömde
jag om att äga en Husqvarna Sil-
verpil och ännu idag drömmer jag
fortfarande om en sådan. För en
sådan skulle alltid beredas plats.
Men dessa svenska lätta motorcyk-
lar har det aldrig funnits gott om i
vårt land.
Tuffa knuttar förr
I dag åker Jakobstadsnejdens nos-
talgiknuttar och Club-99 åkarna
med stora, kraftiga och tillförlitliga
hojar. Och vi har fina, raka vägar
att åka på. Oftast nöjer man sig
med etappmål i Öja, Kronoby,
Nedervetil, Purmo, Munsala eller
Socklot. Annat var det för lite mer
än femtio år sedan. Då efter krigs-
åren var man så sugen på att se
sig omkring i världen, att hade
man bara något i motorväg att åka
med, så gav man sig i väg på den Tyvärr var motorverkstaden men ännu lite längre bort, till
tidens usla, leriga och dammiga stängd, då han äntligen en lör- Borås. Ragnar hade en s.k. 98-
grusvägar. Cederbergs Kalle åkte dagseftermiddag kom fram. Så det kubikare, också den av en klass
ända till Djurgårdsloppet i Helsing- blev att vänta snällt till måndags- som bara fanns i Sverige under
fors med en herrcykel utrustad morgon, då han på garanti fick en hela trettiotalet. Ragnar gillade att
med en liten fyrtakts hjälpmotor av ny magnetapparat. 1958 åkte Ben- fotografera och när han väl hade
årgång 1922, motorvännen Jalle do Sandström med sin IFA 125- anlänt hem till Kivilös och man frå-
Lund körde på magnetservice med kubikare via Haparanda till Hede- gade vad han fotograferat, blev
sin Husqvarna 120-kubikare via mora TT i Sverige. Erikssons Rag- svaret: ein grävmaskin nära Uleå-
Haparanda ner till den lilla staden nar, en motorlegend i Jakobstad, borg. Se det var nyheter förr i värl-
Huskvarna vid Vätterns sydspets. begav sig samma rutt som Jalle, den! Det var något att ta en bild av
när ens största intresse var teknik.
Ja, pojkarna i Sverige åkte med
98-kubikare och 75-kilos lättvik-
tare medan vi här i Finland gasade
på med CZ, Jawa, Mockba och IFA.
Nästa gång skall jag berätta om en
verklig långkörare nämligen Runar
Nieminen från Vasa. Han åkte med
motorcykel redan år 1953 kors och
tvärs genom Europa.
Pehr-Johan Lillkvist är motorhisto-
riker från Jakobstad i vårt broder-
land Finland. Jakobstad ligger vid
Bottenviken ungefär i höjd med
Umeå. Pelle är lektor i maskin– och
ellära, han har drivit agentur för
Kawasaki mc och han är verksam-
hetsledare för det privata Motor-
cykelsalongen och Motormuséet i
Jakobstad. Bilderna är skannade ur
hans bok Bilar och motorcyklar jag
minns. Jakobstad 2011. Boken kan
Erikssons Ragnar med sin Monark 98-kubikare som köpas direkt från Pelle för 300
han åkte ända till Borås med — runt Bottenviken! SEK. pelle.lillkvist@kolumbus.fi
11