Page 11 - SNT_8
P. 11

Sport finns representerade. Redan
          1958 när jag jobbade som prakti-
          kant på motoravdelningen på Hus-
          qvarnafabriken i Sverige, drömde
          jag om att äga en Husqvarna Sil-
          verpil  och ännu idag drömmer jag
          fortfarande om en sådan. För en
          sådan skulle alltid beredas plats.
          Men dessa svenska lätta motorcyk-
          lar har det aldrig funnits gott om i
          vårt land.


          Tuffa knuttar förr
          I dag åker Jakobstadsnejdens nos-
          talgiknuttar och Club-99 åkarna
          med stora, kraftiga och tillförlitliga
          hojar. Och vi har fina, raka vägar
          att åka på. Oftast nöjer man sig
          med etappmål i Öja, Kronoby,
          Nedervetil, Purmo, Munsala eller
          Socklot. Annat var det för lite mer
          än femtio år sedan. Då efter krigs-
          åren var man så sugen på att se
          sig omkring i världen, att hade
          man bara något i motorväg att åka
          med, så gav man sig i väg på den   Tyvärr var motorverkstaden         men ännu lite längre bort, till
          tidens usla, leriga och dammiga    stängd, då han äntligen en lör-    Borås. Ragnar hade en s.k. 98-
          grusvägar. Cederbergs Kalle åkte   dagseftermiddag kom fram. Så det   kubikare, också den av en klass
          ända till Djurgårdsloppet i Helsing-  blev att vänta snällt till måndags-  som bara fanns i Sverige under
          fors med en herrcykel utrustad     morgon, då han på garanti fick en   hela trettiotalet. Ragnar gillade att
          med en liten fyrtakts hjälpmotor av   ny magnetapparat. 1958 åkte Ben-  fotografera och när han väl hade
          årgång 1922, motorvännen Jalle     do Sandström med sin IFA 125-      anlänt hem till Kivilös och man frå-
          Lund körde på magnetservice med    kubikare via Haparanda till Hede-  gade vad han fotograferat, blev
          sin Husqvarna 120-kubikare via     mora TT i Sverige. Erikssons Rag-  svaret: ein grävmaskin nära Uleå-
          Haparanda ner till den lilla staden   nar, en motorlegend i Jakobstad,   borg. Se det var nyheter förr i värl-
          Huskvarna vid Vätterns sydspets.   begav sig samma rutt som Jalle,    den! Det var något att ta en bild av
                                                                                när ens största intresse var teknik.

                                                                                Ja, pojkarna i Sverige åkte med
                                                                                98-kubikare och 75-kilos lättvik-
                                                                                tare medan vi här i Finland gasade
                                                                                på med CZ, Jawa, Mockba och IFA.

                                                                                Nästa gång skall jag berätta om en
                                                                                verklig långkörare nämligen Runar
                                                                                Nieminen från Vasa. Han åkte med
                                                                                motorcykel redan år 1953 kors och
                                                                                tvärs genom Europa.

                                                                                Pehr-Johan Lillkvist är motorhisto-
                                                                                riker från Jakobstad i vårt broder-
                                                                                land Finland. Jakobstad ligger vid
                                                                                Bottenviken ungefär i höjd med
                                                                                Umeå. Pelle är lektor i maskin– och
                                                                                ellära, han har drivit agentur för
                                                                                Kawasaki mc och han är verksam-
                                                                                hetsledare för det privata Motor-
                                                                                cykelsalongen och Motormuséet i
                                                                                Jakobstad. Bilderna är skannade ur
                                                                                hans bok Bilar och motorcyklar jag
                                                                                minns. Jakobstad 2011. Boken kan
                   Erikssons Ragnar med sin Monark 98-kubikare som              köpas direkt från Pelle för 300
                   han åkte ända till Borås med — runt Bottenviken!             SEK. pelle.lillkvist@kolumbus.fi



                                                           11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16