Page 12 - SNT_8
P. 12
Förgasare till modell C, del 1
Det där med förgasare och förga- enkla anledningen att jag inte har
sarinställning har jag aldrig riktigt någon erfarenhet av den. För den
förstått. Antagligen har jag inte intresserade hänvisar jag till Jens
satt mig in tillräckligt i problemati- Bisbjerg Andersens Nimbus
ken för att förstå sambanden mel- model –34 och Knud Jørgensens
lan åtgärd och resultat, eller mel- Nimbus – teknisk udvikling.
lan felaktig funktion och lämplig
justering! I förbränningsmotorsam- En ny förbättrad förgasare kom
manhang finns det ju också flera 1938, och kallas därför – ja just
olika typer av förgasare och de det – ’38. Efter kriget kom en
fungerar efter lite olika principer. modell 1950 och ytterligare en
Till Nimbus C är det lättare. Det 1951, den senare finns i två vari-
finns visserligen inte mindre än anter, ’51-1 och ’51-2. Förgasare
fem modeller av förgasare (med ’50 var en problematisk konstruk-
flera varianter!), men huvuddragen tion och monterades bara på 700
i konstruktionen är ganska lika. motorcyklar och ’51-1 på 430
Det rör sig hela tiden om en hori- stycken. Den förbättrade varian-
sontalförgasare med ställbar bland- ten, ’51-2, hade framförallt facett-
ningsnål och accelerationspump. slipad nål och infördes under 1951.
Ett bra sätt att själv lära sig något Så, 1953, presenterades den slut-
är att försöka förklara det för and- liga modellen där tidigare problem
ra – så nu kör vi! I värsta fall blir som exempelvis tomgångsinställ-
det en himla röra! ning och justeringsmöjligheter var Förgasare ’38, utan luftfilter. Ob-
lösta på ett rimligt sätt. Enligt servera att den har tomgångsluft-
fabrikens filosofi att nya delar skul- skruv, längst till höger men ingen
Modeller och varianter le passa även på äldre cyklar kan styrskruv för trotteln på sidan. Jus-
de olika förgasarna monteras på terskruven för tomgångshastighe-
Den äldsta, kallad förgasare ’34, är både äldre och yngre maskiner. ten sitter på husets underdel och
lätt att känna igen eftersom den till Detta innebär att ’34-förgasaren är vinkelrätt mot bottenplanet.
skillnad från de senare saknade ovanlig att se idag och det är
luftfilter. En rund förnicklad plåt givetvis även ’50 och ’51-1. Om du har en förgasare utan luft-
skyddar insuget från gatsten och filter, men med en liten skiva
småfåglar! Förgasare ’34 fanns i Första steget när man skall börja framför insuget och choke i form
två varianter, varianten ’34-2 arbeta med sin förgasare är alltså av en plåt som kan skjutas upp och
infördes under 1936. Denna förga- att bli klok på vilken modell man ned, så kan du nog sluta läsa här -
sare behandlar jag inte här av den har! du har förgasare ’34 i någon av de
två varianterna!
De återstående förgasaremodeller-
na ser vid en hastig blick likadana
ut, de har i stort sett samma hus
och det man ser är framförallt det
runda luftfiltret! Ja luftfiltret skall
vi kanske avhandla först, det är
likadant på alla förgasare från och
med ’38. Filtret innehåller stålull av
den där rätt grova sorten som man
tidigare hade att rengöra plattorna
på köksspisen med. Hela filtret
skall rengöras då och då genom att
läggas i fotogen eller annat lös-
ningsmedel. När smuts och gam-
mal olja lösts upp och sköljts bort
låter man filtret torka och doppar
det sedan i motorolja. När filtret
droppat av är det klart att montera
igen. Observera att det finns ett
dräneringshål i kanten och att det-
ta givetvis skall sitta nedåt! Det
finns ett modernt luftfilter att köpa,
det har samma utseende som ori-
Förgasare ’34, fotograferad under Fladjernstræf 2013. ginalet men har en modern filter-
insats. Säkert en bra investering.
12