Page 10 - SNT_8
P. 10

Tå ja int sku köp na mootoped

                                                    Pelle Lillkvist

        Min vän tyckte att det nog börjar
        räcka med gamla motorcyklar av
        alla de slag, som nu finns i det
        snart proppfulla motormuseet på
        Alholmen i Jakobstad. Vi befann
        oss för några år sedan en tidig lör-
        dagsmorgon på den populära vete-
        ranmarknaden i Falun i Sverige.
        Det myllrade redan vid halvåtta
        draget av penningstinna mark-
        nadsbesökare med den där speciel-
        la blicken ni vet. Vi hade ännu ej
        öppnat vårt försäljningsstånd och
        min medhjälpare hade gått nån-
        stans. Jag började sakteliga strosa
        omkring – alltid brukade man ju
        hitta något kul att ta med hem till
        Finland, men nån mc tänkte jag
        inte köpa. När vännen kommer till-
        baka, hör hon ett motorvrål till
        vänster på sluttningen. Nån tok
        provkör kanske något objekt. Men    OEL är en förkortning av Otto Emanuel Lillkvist, Pelles far. Han tillverkade
        den där hemska vita jackan han      själv motor och transmission och monterade det i en trampcykelram.
        har på sig liknar ju Pelles. Inte kan   Konstruktionen är från 1920 och användes till 1928. Tank och motor är
        Pelle ju vara så knäpp att han ej   original, resten en rekonstruktion gjord gemensamt av far och son år
        har kunnat låta bli att falla i fres-  1986.
        telse nu igen och går och köper en
        hoj? Hittar han något billigt brukar   tonårings önskemotorcykel i Sve-  Och av någon konstig anledning
        han inte fundera så värst länge på   rige i mitten av femtiotalet. Det var   har Pelle alltid gillat dessa små,
        saken och ibland har han ju fak-    nämligen lite skillnad på lagstift-  nätta motorcyklar. Är det kanske
        tiskt gjort riktiga fynd.           ningen i Finland och Sverige under   det att de är lätta att lyfta och
                                            femtiotalet. I Finland fick en sexton   hantera och de kräver ett litet ut-
        Men nej, nog är det Pelle som       år fylld yngling hantera en hur stor   rymme och prismässigt är de ju att
        provkör en hoj! Och hör bara! En    motorcykel som helst, medan i      föredra. Och så är de snygga och
        sån här måste han nog ta hem till   Sverige motsvarande sextonåring    så är det ju det där med ungdoms-
        motormuseet – den är ju så fin och   måste nöja sig med en mc som      årens nostalgi.
        kostade just ingenting. Så nu äger   vägde högst 75 kilogram och då
        han en Monark Blue Top Fighter      försedd med en motsvarande
        med 150 kubiks Ilo tvåtaktsmotor,   lämpligt stor motor, vanligtvis mel-  Svenskarnas 75 kilos cyklar
        just en sån här som var varje sex-  lan 125 och 175 kubik.             De vanligaste svenska motorcyk-
                                                                               larna för 16 åringarna i Sverige
                                                                               under slutet av femtio- och början
                                                                               av sextiotalet var Apollo Competi-
                                                                               tion 150, Fram modell 80, Hus-
                                                                               qvarna Silverpilen,  Monark Blue
                                                                               Top Fighter och Blå Stinget med
                                                                               Ardies 200 cc motor, NV 22 Sport
                                                                               och Jet Crosser och den i Halmstad
                                                                               tillverkade Rex Solomax med Villi-
                                                                               ers 150- kubiks motor. Senare för-
                                                                               bjöds tillverkningen av dessa mör-
                                                                               darmaskiner som med alltför kraf-
                                                                               tiga motorer, i alltför lätta chassier
                                                                               och med underdimensionerade
                                                                               bromsar och hög toppfart, skörda-
                                                                               de många unga liv.

                                                                               Av dessa 6 klassiska svenska lätt-
                                                                               viktare finns 3 stycken i dag i
            Författarens CZ 150 cc.                                            motormuseet på Alholmen. Rex
                                                                               Solomax, Monark Blue Top och NV
                                                           10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15