Page 2 - SNT_7
P. 2

Efter en lång seg vinter

        En solig eftermiddag i början av    insåg att jag aldrig skulle bemanna   sida är tydligt. Den här gången
        mars tog jag ledigt från arbetet ett   mig nog för att våga ge mig på   finns det till och med plats för en
        par timmar, rullade ut sidovagns-   Nimbusdelarna! Men så såg jag      innehållsförteckning på den här
        maskinen från garaget och började   randning som Kim Scholer gjort     sidan!
        demontera skärmar och tank i ett    och insåg att har var räddningen.
        soligt vindskyddat hörn av trädgår-  Det var därför jag satt i vårsolen   Som ni ser är det några nytillkom-
        den, det var säkert 10 grader       och skruvade och dagen efter kör-  na skribenter i detta numret också!
        varmt i solen! Även sidovagnskor-   de till Köpenhamn med delarna i    Säkert har även du något att be-
        gen skulle av för det var dags att   bilen!                            rätta eller visa, så skriv! Idéer till
        kröna den senaste renoverings-                                         artiklar och reportage är givetvis
        omgången med randning/staffe-       Någon dag senare slog vädret om    också välkomna. Eller varför inte
        ring.                               och vi fick en retur på vintern som   leta upp några Nimbusägare i din
                                            varade alltför länge. Nu, i slutet av   landsända för en tur tillsammans
        I somras hade jag studerat ämnet    april, måste det vara vår för nu har   och skriv lite om den! Tala om var
        på nätet och läst Lasse Perssons    vi kört Fladjernstræf, se sidan 32.    du bor och jag skall försöka ge
        skildring om den ädla konsten på                                       några nya kontakter!
        hans hemsida. Raskt insåg jag att   I övrigt innehåller tidningen den
        det där med handpålagda ränder      andra av Kims artiklar om Nimbus-  På tal om nytillkommet så fortsät-
        med släpor skulle jag inte klara.   ombyggnader. Det finns två reno-   ter det att ”dyka upp” Nimbussar
        Ingen i familjen nappade på erbju-  veringsreportage, Lars plockar isär   här i Skåne. Ja de är ju inte okän-
        dandet att göra jobbet heller.      sin motor och Knud har genomfört   da för hela mänskligheten tidigare,
                                            en nästan otrolig förvandling av   men nya för många av oss. Senast
        En randningsapparat inköptes och    11882. Till verkstadssidan hör ock-  en maskin som stått ett tjugotal år
        jag gick lös på skottkärran i trä-  så Miles’ artikel om byte av kon-  i Nordöstskåne och tre maskiner i
        ningssyfte. Då och då lyckades jag   taktblecken i fördelaren och tänd-  det sydvästra hörnet av landska-
        dra en rak linje flera decimeter,   spolen. Den artikeln har jag fak-  pet. Vi ser fram mot nya trevliga
        men svänga på ett kontrollerat sätt   tiskt översatt eftersom jag själv   bekantskaper!
        var stört omöjligt. Även på en flat   fick plocka fram lexikonet flera
        yta var det svårt att hålla det lilla   gånger för att inte gå bet på fack-  För oss som är medlemmar i den
        hjulet som överför färgen till plå-  termerna! Svensk Nimbushistoria   danska landsomfattande klubben
        ten, platt mot underlaget. Så fort   finns i andra artikeln om Karlskro-  Danmarks Nimbus Touring är klub-
        hjulet gick upp på kanten blev den   napolisens Nimbus. Det kanske blir   bens arkiv och dess museum en
        tre millimeter breda linjen hår-    en tredje del! En blandning av     gemensam tillgång. Nu har styrel-
        stråstunn och att då backa och      historia och verkstad är en liten   sen uttalat målsättningen att digi-
        göra om resulterade i ett onämn-    artikel om vakummetern som ana-    talisera arkivet och göra det till-
        bart kladd! På tanken skall ju linjen   lyshjälpmedel. De fasta rubrikerna   gängligt på hemsidan. Förhopp-
        dessutom läggas ”där plåten böjer   En historia om min Nimbus och      ningsvis gäller det även muséets
        mest”!                              Nimbusläsning är med. Så var vi    arkivblad med foton och beskriv-
                                            hos Nødeboklubben och lyssnade     ningar av föremålen!
        Skottkärran är nu silverrandig kors   på Klaus Ulvestad. Sune Nielsen
        och tvärs, men även om viljan var   från Aarhus Nimbus klub skriver    Hoppas vi ses på vägarna!
        god så ser det för jäkligt ut och jag   om Nimbusmuséets säsongs-
                                            öppning. Slutligen lite aptitretare
        Svenska Nimbus-tidningen är ett     inför den fortsatta körsäsongen. Ja
        oregelbundet utkommande organ       det är väl detta numret!
        för ömsesidig glädje. För eftertryck
        utan angivande av källan avrådes.    Jo en stor förändring har du kan-
        © Lasse Wallin och författarna.     ske redan hunnit se. Tidningen är             INNEHÅLL
        Kontakt:                            trespaltig! Jag prövar det för att se
        lasse.wallin@kulturlandskap.se      om det verkligen är lättare att få in   Nimbus ombygninger. 2. del          3
        046-23 31 16 dagtid,                bilder på ett bra sätt på sidorna.   Åbning af Nimbusmuseet 2013       6
        046-577 48 hem.                     Att det får plats mera text på varje   Tävlingen—igen                            7
        Prenumerationskostnad: 0 kr som                                        Byte av tändspolens kontaktbleck   8
        pdf, på papper självkostnadspris                                       Redaktörens genvägar, eller …       10
        inklusive porto.                                                       Jorden runt i Helsinge                   11
                                                                               Karlskronapolisens Nimbus, del 2   12
        Teckningar av Christian Wallin om                                      Nimbusmotorn inuti                       16
        inte annat anges.                                                      A Story about my Nimbus              20
                                                                               37 år i dvale eller Fugl Fønix?        24
        Omslaget visar några kvadratdeci-                                      Göingeträffen                                27
        meter av den metamorfos som                                            Nimbusläsning                              28
        Knud Jørgensen åstadkommit med                                         Vakummetern …                            30
        11882. En maskin som sovit på en                                       Fladjernstræf 2013                        32
        vind i 37 år.                                                          Nimbusaktiviteter i Skåne …          35
                                                                               Baksidan                                       36

                                                            2
   1   2   3   4   5   6   7