Page 13 - SNT_7
P. 13
Arne Berglund på Nimbus 1954.
sig av Nimbusmotorcyklar och på
1950-talet började man också köpa Generatorn skulle orka med många flera strömförbrukare än i standard-
Ariel. När den svenska polisen för- utförande, sirener, utryckningsljus och inte minst en radio. För att jämna
statligades 1965, stod man med ut strömbehovet behövdes ett extra batteri och relät flyttades till en plats
ett stort antal polismotorcyklar av under batterihyllan.
flera olika fabrikat. Detta var
naturligtvis opraktiskt ur flera syn- hjälp har jag också fått kontakt Indian, ett stort antal BMW samt
punkter. Man efterfrågade likfor- med Arne Berglund, polisen på ett antal udda märken på mc-
mighet för att kunna göra stora bilden ovan! sidan. Bland bilarna fanns förstås
samlade inköp, underlätta service Polisamazonen men även en mag-
och reservdelshållning och så vida- Föreningen Mc-polisveteranerna är nifik Svarta Maja byggd av Nord-
re. De udda märkena såldes av, en kamratförening där det är ett bergs på en Packard från 1930-
men några motorcyklar råkade bli krav att man varit mc-polis. Före- talet och mycket annat. Alla fordon
kvar i förråd och hamnade omsider ningen har en mycket informa- har polisutrustning från respektive
på Polismuséet, däribland Karlskro- tionsrik och fin hemsida, www.mc- epok.
napolisens Ariel och Nimbus. När polisveteranerna.se där deras akti-
Rune Lundström skrev artikeln var viteter presenteras. Bland annat Karlskronapolisens Nimbus är en
en av poliserna som ursprungligen har de gjort en stor insats när det Standard från 1954 med lagernum-
körde Nimbussen fortfarande i gäller att bygga upp Polismuséums mer 12715 och överensstämmande
tjänst i Karlskrona. Arne Berglund fordonssamling och tekniksamling motornummer. Den är målad svart
var den polis som körde Nimbus- och underhålla dessa, där är fortfa- med dubbel guldstaffering precis
sen på de bilder som man hittat rande flera medlemmar aktiva. Vid som en vanlig Standard från de
hos Fisker & Nielsen och Rune tala- mitt besök på muséet fick jag hjälp åren. Lite egendomligt är det kan-
de även med Arne som kunde ge både av Reidar Olofsson och av ske att den har sidovagnsutväx-
viktig information om Nimbussen. Henry Johannesson från förening- lingen 12:56 i bakaxeln, men kan-
Så långt Runes artikel. en. Polismuseum har en avdelning ske eftersträvade man den något
på Djurgården som är öppen för bättre accelerationen och lågfarts-
Som en kommentar till artikeln i allmänheten, medan tekik- och for- egenskaperna. Polisarbete består
SNT nummer 4 utlovade jag att donssamlingen i Solna bara visas ju inte bara av att jaga ifatt folk
redan i numret därpå återkomma på beställning. De mycket fina utan även av exempelvis patrull–
till ämnet med mera information samlingarna är fint och levande och eskortuppdrag. En störtbåge
efter ett besök på Polismuséum presenterade, men tyvärr är delar med två Bosch-sirener samt två
som nu ligger i Solna. Men så blev av tekniksamlingarna delvis ner- röda utryckningsljus högt montera-
det inte! Först nu har det blivit av! plockade. Det förefaller emellertid de på armar fastgjorda i lykthållar-
Under hösten 2012 tog jag i alla möjligt att åter få en fungerande na utgör den mest synliga extraut-
fall kontakter för att förbereda ett utställning utan en oöverstiglig rustningen. För att driva detta,
besök i Solna, jag talade med arbetsinsats, helst om man tar samt radion som funnits tidigare,
muséets Yohann Bonér som satte föreningens samlade kunskap och är cykeln utrustad med dubbla 6-
mig i kontakt med en annan före entusiasm i beaktande. volts batterier, men generatorn är
detta polis från Karlskrona, Reidar standard 70W. Hur radion varit
Olofsson och med föreningen Mc- Motorfordonssamlingen består av monterad är inte klarlagt. Kanske
polisveteranerna där Reidar är och polisfordon från 1920-talet och är de borrade hålen i specifika-
länge har varit aktiv. Med Reidars framåt, här finns tidiga Harley och tionsskylten och de avtryck som
13