Page 9 - SNT_43
P. 9
vis mycket svårt att säga vil- system och bränt tändspolen
ken firma som har satt sam- eller har man fått ett fel på
man Nimbussen. Baklyktan generator eller tändspole och
och skylthållaren är engelska sedan byggt om till 12-volt?
och användes ofta under Den batteriladdare, som vis-
1970-talet när det var brist på serligen bara är monterad med
Nimbus original baklyktor. spännremmar, kanske skulle
göra maskinen körbar utan ge-
I Sverige har cykeln kommit nerator, för något laddnings-
till en ägare som försökt hålla relä kan jag inte se på bilder-
den igång med egna insatser na.
och utan original reservdelar.
På maskinens högersida är det En annan egendomlighet är
man kanske ser först en tänd- den umbracoskruv som sitter
spole fäst med ståltråd på det på sidan av växellådshuset på
högra ramjärnet under styr- vänstersidan. Skruven kan
huset. knappast ha någon mekanisk
funktion. Är det ett litet påfyll-
ningshål för växellådsolja? Har
man inte förstått att växel-
lådan smörjs av motoroljan? I
så fall: vad händer när växel- kan ställas i två lägen, ett
lådsolja blandas med motor- främre och ett bakre. I det
olja efter en stunds körning? bakre läget spänner det
bromsstaget med hjälp av en
När vi nu studerar maskinens förskruvning på staget och
vänstra sida så skall vi se på fungerar därmed som en par-
förgasararrangemanget. Mel- keringsbroms. I det främre
lan förgasaren och insuget läget kan bromsstaget löpa
fritt när det påverkas av
bromspedalen. Under flera år
Om man förstorar bilden av fram till någon gång på 1990-
batteriet ser man att det är ett talet krävdes det parkerings-
stort batteri på 12 volt och 17 broms på motorcyklar med
amperetimmar. Bredvid batte- sidovagn i Sverige och man
riet, men på vänstersidan sit- gjorde många mer eller mind-
ter en batteriladdare, även re goda lösningar på detta på
den för 12 volt. Vad har hänt? en importerad cykel utan par-
Har man byggt om till 12-volts keringsbroms inför registre-
ringsbesiktning. Lite underligt
är det att det inte går att se
spår efter sidovagnsfästen i
sitter en järnplåt som säker- det som finns kvar av cykelns
ligen skall fungera som en lackering.
värmesköld. Det verkar inte
finnas något luftfilter, inte av Även om maskinens bakgrund
Fisker & Nielsens tillverkning i är lite blandad så kan det bli
alla fall. Det som påminner om en fin Nimbus och ge sin nye
ett filter verkar vara en alumi- ägare mycket glädje. Det är en
niumplåt som är fästad med del av Nimbus-märkets histo-
två skruvar i förgasaren, troli- ria det här med före detta
gen monteringsskruvarna som militärmaskiner som byggdes
är gängade i insuget. Dess- om och såldes med blandade
utom är choken monterad ett delar under 1970-talet och
halvt varv fel. därefter. Det är en följd av
tillverkarens policy att för-
Slutligen finns det en spak på bättringar alltid skulle kunna
cykelns högra sida under pas- införas även på äldre cyklar.
sagerarsätet. Spaken är vrid-
bart fäst i fotsteget och den
9