Page 7 - SNT_43
P. 7

mycket fläckig vilket den          1926 var det fortfarande P.A.       gjorde 1927. Artikeln är dess-
         kanske inte skulle varit om        Fisker själv som fungerade          utom inte undertecknad, är
         byggnaden var ett nybygge.         som företagets reklamchef,          det en redaktionell text eller
                                            det var först året efter som        har man valt att inte publicera
         Den förklaring till artikeln som   man inrättade en liten reklam-      källan. Motorbladet hade
         jag själv tror är den riktiga är   avdelning under Gunnar Han-         ibland svårt att få in material
         att vi här har en av Fisker &      sen.                                under de här åren och man
         Nielsens (läs P.A. Fiskers) sätt                                       kan ha varit tacksam för en
         att manipulera med hjälp av        Kanske har det gått till såhär:     text från Nimbusfabriken. Men
         pressen, att skaffa sig gratis-    skribenten har visats runt i        detta sista är bara en speku-
         reklam och höja produkternas       fabriken av denne Svaabæk           lation från min sida.
         anseende. En motorcykeltill-       och antagligen snart tappat
         verkare som får skrivit om         orienteringen, då är det lätt
         sina stora investeringar för att   att tro att en anläggning ligger    En kommentar till Motorsports
         höja produktens kvalité skapar     i en annan del av fabriken än       notis om 1926 års Grand Prix-
         ett förtroende hos kunderna        vad som är fallet. Eller så har     tävlingar i mittspalten sid. 5:
         och det var naturligtvis viktigt   P.A. Fisker skrivit hela artikeln   detta kom att bli genombrotts-
                                                                                året för Bugatti typ 35 som
         för F&N. Man ville få sålt det     och avsiktligt givit intrycket av
         stora lager av motorcyklar         en investering på mc-sidan för      vann i stort sett allt det året.
         som man låg inne med och           att höja tillverkningens anse-      Man hade ändrat formeln till
         som, man måste ha insett då,       ende. Härdningsverkstaden låg       max 1500 cc och några tyska
                                                                                konkurrenter ställde aldrig upp.
         var av en konstruktion som         säkerligen på samma plats i
         höll på att bli omodern. År        fabriken år 1923 som den




























































                                                            7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12