Page 6 - SNT_43
P. 6

efter införandet av omsätt-
                                                                                ningsskatten 1924 så avslu-
                                                                                tade F&N ett pågående ut-
                                                                                vecklingsarbete av en mindre
                                                                                motorcykel än Kakelugnsröret
                                                                                och han återkom flera gånger
                                                                                till hur upprörd direktör Fisker
                                                                                var över regeringens beslut att
                                                                                försvåra för den inhemska
                                                                                fordonstillverkningen.

                                                                                I Allan K. Nyborgs bok Nim-
                                                                                bus, Nilfisk og Fisker-familien
                                                                                från 2006 finns delar av ett
                                                                                reklamhäfte från 1927 repro-
                                                                                ducerat på sidorna 108 och
                                                                                109. Häftet handlar av allt att
                                                                                döma om utbyggnaden av
                                                                                fabriken som blev färdig 1927.
                                                                                Fotona är små men kopian är
         Modell av Fisker & Nielsens fabrik på Peter Bangsvej när den var       bra så de går att förstora
         som störst. Modellen är fotograferad i NKTs fabriksmuseum              något. Här finns nämligen ett
         Elektroteket i Köpenhamn innan det stängdes.                           antal interiörbilder från fab-
                                                                                riken och däribland ett foto
         hindra att kronhjulen slår sig      motorcyklar av redan fabrice-      från härdningsverkstaden och
         under avsvalningen.                 rade komponenter. Vilken ver-      ett från sandblästringen. Det
                                             sion är den riktiga? Om det var    framgår tydligt att härderiet
         Artikeln ger en bild av ungefär     så att man redan 1926 hade         legat på en vindsvåning med
         hur tillverkningen av mc-delar-     tillräckligt med delar för att
         na har gått till och en avsikt      sätta samman motorcyklar
         med artikeln var naturligtvis       mer än två år framåt så före-
         att framhålla kravet på nog-        faller en stor investering för
         grannhet i tillverkningen för       härdning av stål som något
         att kunna tillverka en kvali-       onödig under det året. Vad i
         tetsmaskin.                         allafall jag kan bedöma så
                                             krävde dammsugartillverk-
         MEN! Artikeln är skriven i          ningen inte en så omfattande
         januari 1926 och byggnaden          anläggning för härdning.
         var inte klar för invigning på
         ännu minst ett år. Kanske var       Vid utgången av 1925 hade
         maskinerna i härderi och            fabriken framställt 890 motor-
         blästringsverkstad installerade     cyklar och den totala produk-      sluttande tak och takvinkeln
         redan, eller kanske inte. Kan-      tionssiffran uppgick till 1252     motsvarar tydligt den på taket
         ske är det en inblick i en pla-     Kakelugnsrör. Man skulle alltså    av 1913 års byggnad. Till-
         nerad framtid vi har fått, eller    som mest haft delar till 362       byggnaderna från 1920-talet
         något helt annat. Men den           motorcyklar på lager i början      har en mycket brantare tak-
         största funderingen jag har i       av 1926 plus delar till de ytter-  vinkel. Var blästringsanlägg-
         sammanhanget är att detta           ligare cirka 200 motorer som       ningen legat är inte lika tyd-
         skrevs 1926, två år efter det       efter produktionsstoppet 1928      ligt, men väggen i rummet är
         plötsliga genomförande av en        såldes som båtmotorer och
         omsättningsskatt och andra          liknande.
         avgifter på motorfordon i
         Danmark den 1 februari 1924.        I företagets jubileumsbok från
         Enligt vad direktör Fisker har      1931 talas om att hela fabriks-
         framhållit i andra samman-          utbyggnaden som invigdes
         hang, var detta ett så hårt         1927 hade som mål att skapa
         slag mot fabrikens motorcykel-      ett bättre flöde inom fabriken
         tillverkning att man slutade        för dammsugartillverkningen.
         tillverka delar 1926 och fram       Författaren till skriften, Povl
         till 1928 bara satte samman         Drachman, nämner även att

                                                            6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11