Page 6 - SNT_43
P. 6
efter införandet av omsätt-
ningsskatten 1924 så avslu-
tade F&N ett pågående ut-
vecklingsarbete av en mindre
motorcykel än Kakelugnsröret
och han återkom flera gånger
till hur upprörd direktör Fisker
var över regeringens beslut att
försvåra för den inhemska
fordonstillverkningen.
I Allan K. Nyborgs bok Nim-
bus, Nilfisk og Fisker-familien
från 2006 finns delar av ett
reklamhäfte från 1927 repro-
ducerat på sidorna 108 och
109. Häftet handlar av allt att
döma om utbyggnaden av
fabriken som blev färdig 1927.
Fotona är små men kopian är
Modell av Fisker & Nielsens fabrik på Peter Bangsvej när den var bra så de går att förstora
som störst. Modellen är fotograferad i NKTs fabriksmuseum något. Här finns nämligen ett
Elektroteket i Köpenhamn innan det stängdes. antal interiörbilder från fab-
riken och däribland ett foto
hindra att kronhjulen slår sig motorcyklar av redan fabrice- från härdningsverkstaden och
under avsvalningen. rade komponenter. Vilken ver- ett från sandblästringen. Det
sion är den riktiga? Om det var framgår tydligt att härderiet
Artikeln ger en bild av ungefär så att man redan 1926 hade legat på en vindsvåning med
hur tillverkningen av mc-delar- tillräckligt med delar för att
na har gått till och en avsikt sätta samman motorcyklar
med artikeln var naturligtvis mer än två år framåt så före-
att framhålla kravet på nog- faller en stor investering för
grannhet i tillverkningen för härdning av stål som något
att kunna tillverka en kvali- onödig under det året. Vad i
tetsmaskin. allafall jag kan bedöma så
krävde dammsugartillverk-
MEN! Artikeln är skriven i ningen inte en så omfattande
januari 1926 och byggnaden anläggning för härdning.
var inte klar för invigning på
ännu minst ett år. Kanske var Vid utgången av 1925 hade
maskinerna i härderi och fabriken framställt 890 motor-
blästringsverkstad installerade cyklar och den totala produk- sluttande tak och takvinkeln
redan, eller kanske inte. Kan- tionssiffran uppgick till 1252 motsvarar tydligt den på taket
ske är det en inblick i en pla- Kakelugnsrör. Man skulle alltså av 1913 års byggnad. Till-
nerad framtid vi har fått, eller som mest haft delar till 362 byggnaderna från 1920-talet
något helt annat. Men den motorcyklar på lager i början har en mycket brantare tak-
största funderingen jag har i av 1926 plus delar till de ytter- vinkel. Var blästringsanlägg-
sammanhanget är att detta ligare cirka 200 motorer som ningen legat är inte lika tyd-
skrevs 1926, två år efter det efter produktionsstoppet 1928 ligt, men väggen i rummet är
plötsliga genomförande av en såldes som båtmotorer och
omsättningsskatt och andra liknande.
avgifter på motorfordon i
Danmark den 1 februari 1924. I företagets jubileumsbok från
Enligt vad direktör Fisker har 1931 talas om att hela fabriks-
framhållit i andra samman- utbyggnaden som invigdes
hang, var detta ett så hårt 1927 hade som mål att skapa
slag mot fabrikens motorcykel- ett bättre flöde inom fabriken
tillverkning att man slutade för dammsugartillverkningen.
tillverka delar 1926 och fram Författaren till skriften, Povl
till 1928 bara satte samman Drachman, nämner även att
6