Page 8 - SNT_43
P. 8
En Nimbus på auktion
Foto Sajab Vintage AB
På Sajabs vårauktion den 25
maj fanns en Nimbus från ”cir-
ka 1951” bland fordonen.
Motorcykeln beskrevs vara i
slitet patinerat skick, med en
äldre lackering och med flera
bucklor och märken, sadeln
hade skador och motorn gick
inte runt. Maskinen hade stått
still en längre tid och den sak-
nade papper men hade uppen-
barligen varit inregistrerad i
Sverige eftersom den hade en
gammal kontrollbesiktnings-
dekal från 1975.
Bilderna av motorcykeln är 1952, så auktionsfirmans är från 1951-52 utan är sena-
intressanta att studera, det datering till ”cirka 1951” får re, den har nämligen varit för-
framgår att en tidigare ägare godkänt. Det är inte original- sedd med styrlås från fabri-
verkligen har försökt hålla den motorn som sitter i utan mo- ken, något som infördes 1956.
körande med hjälp av en del tornumret är 9237 och kom- Ramjärnen är även svetsade
egna lösningar. Bilderna kan mer från en Nimbus Special uppe vid styrhuset, vilket även
också säga något om maski- som såldes till ”Haandv. Afd.”, det är ett sent drag, 1951-52
nens ursprung. var de nitade här. Svetsningen
infördes även den 1956. Ne-
Ramnummerskylten sitter som danför styrlåset bör det finnas
sig bör på maskinens vänstra ett inhugget ramnummer i
sida framför bakskärmen. Den styrhuvudet eftersom det
är fäst med popnitar och ram- krävdes också från och med
numret, 10477, är inte inhug- 1956. Detta inhuggna nummer
är givetvis inte detsamma som
det inhuggna numret på ram-
alltså troligen ett fackförbund nummerskylten.
eller -förening den 20 juni
1950. Ett närmare studium av Vad betyder då detta? Jo, att
bilderna visar att ramen inte det rör sig om en Nimbus som
är hopplockad av olika delar
någon gång under sent 1960-
tal eller 1970-talet då det
danska försvaret sålde ut stora
mängder begagnade militär-
cyklar och massor med re-
servdelar till mycket låga pri-
ser. Köpare var många privat-
personer men framförallt Nim-
busverkstäder där de stora
get på fabriken utan senare aktörerna var Enghave Motor,
och med olika stora siffror. Harry Dreiager och Joseph
Nimbus med ramnummer Koch, alla i Köpenhamn. Utan
10477 levererades till det detaljerad kunskap om maski-
danska försvaret den 20 mars nens historia är det naturligt-
8