Page 20 - SNT_40
P. 20
Nimbusfilateli
Den 21 augusti 2002 gav det uppenbarligen goda för 1909
danska Postväsendet ut en li- köpte man in tre Berliet för
ten serie frimärken med for- postbefordran i det centrala
donsbilder, närmare bestämt Köpenhamn.
motorfordon som använts till
postbefordran. Nästa gång man försökte med
motorcyklar var 1923 när man
Det danska postväsendet går skaffade fyra Nimbus A med
tillbaka till 1624 med Christian sidovagn. De användes till
IV som grundare. Posten dist- expressutdelning av paket och
ribuerades till fots, till häst och till tömmning av postlådor i
under segel. När vägarna blev och omkring Köpenhamn. Av
bättre från 1700-talet och fabrikens lagerböcker framgår
framåt användes vagnar och att det var maskinerna med
diligenser i ökande grad. Det Postens Elleham 1907. nummer 54, 174, 175 och
första försöket med motor- 197. Fram till och med 1927
fordon gjorde den danska pos- i Köpenhamn och järnvägen på levererades ytterligare 10 Rör
ten år 1904 när ett privat före- Amager, även det en kort till olika avdelningar av post-
tag drev en linje från Nyköbing sträcka. Men när möjligheter väsendet. Uppenbarligen an-
på Falster till Nysted på södra finns så växer också behoven. såg man att motorcykeln hade
Lolland, en sträcka på ett par Postmängden blev snart så en plats i organisationen.
mil. År 1907 köpte postväsen- stor att den lilla sidovagnen
det en Elleham motorcykel inte räckte till utan man hyrde När så Nimbus C började säl-
med sidovagn för förbindelsen in en Berliet-bil redan 1908. jas år 1934 var postväsendet
mellan Banegårdspostkontoret Erfarenheterna av detta var snabbt framme med beställ-
20