Page 25 - SNT_40
P. 25

mil! Olgas uppgift var egentli-
        gen värre, sitta still och vänta
        och inte kunna göra något.

        John samlade ihop det han
        behövde och gav sig iväg och
        Olga satt ensam kvar och såg
        honom försvinna mot horison-
        ten. Dagen blev lång för hen-
        ne, ensam i en öken – då är
        man ensam.

        Mörkret föll plötsligt som det
        alltid gör på dessa breddgra-
        der och Olga gick in i tältet,
        kröp ner i sovsäcken och som-
        nade antagligen ögonblickligen
        av utmattning. Mitt i natten        Motorcykeln lastad på bilen som räddade dem i öknen.
        vaknade hon av tystnaden, en
        stor ödslig skrämmande tyst-        över till Europa och körde hem      broar, 4000 små och 245
        nad som underströk hennes           till Köpenhamn.                     tunnlar. Detta gigantiska pro-
        ensamhet. Plötsligt bröts                                               jekt bestämde sig våra vänner
        tystnaden av ett långdraget                                             Palle Huld och Elith Foss att
        spöklikt tjut som besvarades                                            åka och titta på. De gjorde
        från olika håll runt tältet.        TILL PERSIEN                        först Kampsax ledning entu-
        Hyenor!
                                            Man kan onekligen fråga sig         siastiska för idén och då kunde
        Ensam i saharanatten och med        vad det var med öknar som           Fisker & Nielsen inte säga nej.
        en flock hungriga hyenor om-        lockade danska motorcyklister,      De fick låna samma motor-
        kring sig. Bättre situationer       för år 1937 var det dags igen!      cykel som de kört Medelhavet
        kan man tänka sig. Men Olga         Den danska ingenjörsfirman          runt på och körde iväg efter
        lyckades skrämma iväg dem           Kampsax A/S hade skrivit            att ha skaffat alla visa och
        med rop och skrik samt en           kontrakt på att bygga en 140        andra tillstånd som behövdes.
        stark ficklampa. Därefter gick      mil lång järnväg tvärs genom
        hon ut och höll vakt, ficklam-      Iran – Persien som det hette        Den här gången körde de till
        pan var ett bra skydd mot de        då. Kontraktet hade skrivits        Italien för att där ta en båt till
        ljusskygga rovdjuren.               1932 och arbetet blev klart         Palestina. Väl på biblisk mark
                                            efter knappt sex år. Den fär-       körde de norrut till Damaskus,
        Ett fjärran motorljud visade sig    diga järnvägen hade 251 stora       tanken var att sedan komma
        komma från ett flygplan. Yt-
        terligare någon timme senare
        hördes motorljud igen, den här
        gången från marken och Olga
        kunde se ljuspunkter i fjärran.
        Ficklampan kom nu väl till
        pass för signalering och ljus-
        punkterna närmade sig. Det
        var John som hade träffat på
        lastbilar som transporterade
        bensin till de olika forten och
        oaserna och nu var på väg
        tillbaka till sin bas med tomfat.
        Den trasiga motorcykeln och
        deras bagage lastades ovanpå
        tomfaten och färden gick norr-
        ut. Efter några byten av last-
        bilar kom de ända upp till
        Alger igen och fick oljetråget
        svetsat. Nu fick det vara nog
        med Afrika, tyckte nog Olga         Två av de stora broarna. Kampsax arbetade i obanad terräng
        kan man tänka, så man tog sig       och som mest var 55 000 människor anställda vid bygget.

                                                           25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28