Page 20 - SNT_4
P. 20
Nimrods hosta
Lars Persson
Lars-Inges tivoliblå Nimbus 'Nimrod', hade
under många år utvecklat en besvärande hosta
i mellan och lågt register. Hostan tilltog under
åren och till sist gick Nimrod bara rent när man
gav det bekanta 'järnet' och vred handtaget
helt tillbaka.
på! Fördelarskålen demonterades och montage
av nya fjädrar inleddes. Givetvis så ramlade en
av sprintarna som håller en av fjädrarna in
bakom kamaxeldrevet och jag fick plocka av
tank och kamaxelhus och dra ut kamaxeln för
montage av sprinten och de nya fjädrarna.
Verdamnt!
I egenskap av Nimrods livmedikus så blev det
mer och mer uppenbart att jag måste göra något Koll av brytare och kondensator gav förhanden
åt denna accelererande astma. Diverse att brytarna var kraftigt brända bortom rädd-
tändnings- och förgasarpilleri gav endast kort- ning. Ny kondensator och nya brytare monte-
varig och begränsad lisa och något mer drastiskt rades således. Jojo.. reparationspriset började
måste göras. Men vad? stiga med en besvärande lutningskoefficient...
Tvenne livsfunktioner utreddes, nämligen kar- Ihop med rasket och en provtur och Nimrod
buration och tändning. Bägge föreföll dock vara i hade aldrig mått så bra NÅGONSIN! Det gick
ordning. Konstigt... Djupare undersökningar att köra under 30 i fyran och det var fart och
inleddes och det stod klart att förgasaren inte kläm i motorn. Hurra!
blivit grundligt rengjord i historisk tid. En
nystädad 1938 års förgasare fanns lyckligtvis för Men SEN - kom våra vänner Miles och Pat från
handen och monterades. Den andra Vermont och hälsade på..
demonterades och kördes i ultraljudsapparat och
blev SKINANDE ren. Hostan kvarstod dock men Vi åkte på en lite tur med mig och hustrun
uppkom först när motorn blivit varm. Märkligt... Kerstin på sidovagnsmaskinen Nimmer och Pat
och Miles på Nimrod som initialt gick mycket
Tändspolen kanske? Garanterat juste tändspole elegant. En försvarlig bit väg senare och hos-
från Nimrods garagekamrat, Nimmer, tan var tillbaka. Råttor och förintelse!
monterades. Symptomen kvarstod. Attans...
Miles och jag tillbringade en, i och för sig trev-
Emellertid! lig, eftermiddag i garaget och gick igenom
Nimrod DETALJ för DETALJ. Allting verkade tip
Nimrod beslogs med en lättare slapphet i fjäd- top och jag tog en längre provrunda och körde
rarna till den automatiska tändförställningen. Nimrod som om jag hade en Harleyklubb i
Diagnosen fastslogs genom att med varm motor, hasorna. Två tändkablar lossnade från för-
ge full gas i 2-3 sekunder och sedan abrupt delaren på kuppen men fixerades med små
släppa gasen. Ett distinkt klick skall höras från kilar. Sedan gick det som tåget. INGA problem.
fördelarräjongen men Nimrods klick var mycket
diskret och knappt hörbart. Äntligen något att gå Hurra!
20