Page 16 - SNT_4
P. 16
En reparationshandbok från 1948
När jag skulle renovera min Nimbus efter in-
köpet 1969 fanns det inte mycket hjälp att få.
En Vejledning hade jag fått på Enghave Motor i
Köpenhamn där jag köpt delar, men jag hade
inget mera, inte ens en reservdelskatalog! En
motorhistoriker i bekantskapskretsen arbetade
på Chalmers bibliotek och tipsade om en dansk
bok: Motorcykler, Reparationsteknik av Svend
Taarnhøj. Boken lånades och jag tog kopior för
jag insåg att det skulle bli oljigt och smutsigt!
Taarnhøjs bok är minst sagt spännande och
lärorik! En guldgruva om man är intresserad
av motorcyklar med några år på nacken och, ren — eller förlaget — hade någon knytning till
har jag insett på senare år, om man har intres- Nimbusfabriken också!
se av motorcyklistens villkor på 1940-talet. Till
det senare bidrar inte minst avsnitt om motor- Kapitlet om Nimbus inleds med en bild av en
trimmning och underhåll som avslutar boken. solomaskin med hög framgaffel, en 1948-års
modell. Därefter kommer en beskrivning av
Den inleds med ett kort avsnitt om inkörning motorcykeln med mått vikter och andra siffer-
och sedan går författaren igenom motor- uppgifter samt ett smörjschema. En beskriv-
cykelns olika delar från tändstiften och el- ning hur man tar ut och sätter i motorn i
system via kablar, kedja och koppling till för- ramen och därefter går författaren igenom
gasaren. Därefter kommer ett avsnitt om vad motorcykeln system för system. Dessa genom-
man bör göra vid serviceintervallen och hur gångar beskriver funktionen, ger exempel på
man sätter samman motorcykeln därefter(!). olika fel, beskriver mått och toleranser och ger
Kapitel om smörjsystem och olja samt om vissa monteringsanvisningar. Det fungerar som
däck och slangar avslutar denna del av boken en verkstadshandbok men med avsaknad av
som inriktar sig främst mot motorcyklar av många av de praktiska tips och erfarenheter
engelskt fabrikat som var vanliga på den dans- som finns i dagens handböcker av Knud Jör-
ka marknaden. gensen eller Sten Weidinger. Exempelvis får
man själv upptäcka att de tappar som håller
Därefter kommer en drygt 200 sidor lång ställets fjädrar i ramen tar i motorblocket och
avdelning att dregla över: En genomgång av sumpen när man står med händerna fulla och
de vanligaste motorcykelfabrikaten i Danmark försöker skilja motor och ram åt! Man får
år 1948, från Ariel till Velocette. Avsnittet heller ingen varning om risken att knäcka
består av bilder, prestandatabeller, spräng- kamaxelhusets bakre fot när man skruvar loss
skisser, tolerancer med mera. De flesta märke- det från toppen. Bokens illustrationer är inte
na avhandlas på 5-10 sidor, Ariel och Douglas lika tydliga som de i de moderna böckerna.
får tjugo var, medan Nimbuskapitlet är på hela Men den är likafullt användbar och framförallt
sextio sidor! Förklaringen till detta är naturligt- ett viktigt tidsdokument.
vis att Nimbus var vanlig, den var dansk och
den var inte konstruerad som andra motorcyk- För mig fungerade den, jag fick inga delar över
lar. Man kan naturligtvis fråga sig om författa- vid monteringen och motorn startade efter
Delarna till kardanaxeln på en bild,
som liksom de andra illustrationer-
na i Nimbus-avdelningen, kommer
från fabriken.
16