Page 16 - SNT_4
P. 16

En reparationshandbok från 1948



                När jag skulle renovera min Nimbus efter in-
                köpet 1969 fanns det inte mycket hjälp att få.
                En Vejledning hade jag fått på Enghave Motor i
                Köpenhamn där jag köpt delar, men jag hade
                inget mera, inte ens en reservdelskatalog! En
                motorhistoriker i bekantskapskretsen arbetade
                på Chalmers bibliotek och tipsade om en dansk
                bok: Motorcykler, Reparationsteknik av Svend
                Taarnhøj. Boken lånades och jag tog kopior för
                jag insåg att det skulle bli oljigt och smutsigt!

                Taarnhøjs bok är minst sagt spännande och
                lärorik! En guldgruva om man är intresserad
                av motorcyklar med några år på nacken och,    ren — eller förlaget — hade någon knytning till
                har jag insett på senare år, om man har intres-  Nimbusfabriken också!
                se av motorcyklistens villkor på 1940-talet. Till
                det senare bidrar inte minst avsnitt om motor-  Kapitlet om Nimbus inleds med en bild av en
                trimmning och underhåll som avslutar boken.   solomaskin med hög framgaffel, en 1948-års
                                                              modell. Därefter kommer en beskrivning av
                Den inleds med ett kort avsnitt om inkörning   motorcykeln med mått vikter och andra siffer-
                och sedan går författaren igenom motor-       uppgifter samt ett smörjschema. En beskriv-
                cykelns olika delar från tändstiften och el-  ning hur man tar ut och sätter i motorn i
                system via kablar, kedja och koppling till för-  ramen och därefter går författaren igenom
                gasaren. Därefter kommer ett avsnitt om vad   motorcykeln system för system. Dessa genom-
                man bör göra vid serviceintervallen och hur   gångar beskriver funktionen, ger exempel på
                man sätter samman motorcykeln därefter(!).    olika fel, beskriver mått och toleranser och ger
                Kapitel om smörjsystem och olja samt om       vissa monteringsanvisningar. Det fungerar som
                däck och slangar avslutar denna del av boken   en verkstadshandbok men med avsaknad av
                som inriktar sig främst mot motorcyklar av    många av de praktiska tips och erfarenheter
                engelskt fabrikat som var vanliga på den dans-  som finns i dagens handböcker av Knud Jör-
                ka marknaden.                                 gensen eller Sten Weidinger. Exempelvis får
                                                              man själv upptäcka att de tappar som håller
                Därefter kommer en drygt 200 sidor lång       ställets fjädrar i ramen tar i motorblocket och
                avdelning att dregla över: En genomgång av    sumpen när man står med händerna fulla och
                de vanligaste motorcykelfabrikaten i Danmark   försöker skilja motor och ram åt! Man får
                år 1948, från Ariel till Velocette. Avsnittet   heller ingen varning om risken att knäcka
                består av bilder, prestandatabeller, spräng-  kamaxelhusets bakre fot när man skruvar loss
                skisser, tolerancer med mera. De flesta märke-  det från toppen. Bokens illustrationer är inte
                na avhandlas på 5-10 sidor, Ariel och Douglas   lika tydliga som de i de moderna böckerna.
                får tjugo var, medan Nimbuskapitlet är på hela   Men den är likafullt användbar och framförallt
                sextio sidor! Förklaringen till detta är naturligt-  ett viktigt tidsdokument.
                vis att Nimbus var vanlig, den var dansk och
                den var inte konstruerad som andra motorcyk-  För mig fungerade den, jag fick inga delar över
                lar. Man kan naturligtvis fråga sig om  författa-  vid monteringen och motorn startade efter















                Delarna till kardanaxeln på en bild,
                som liksom de andra illustrationer-
                na i Nimbus-avdelningen, kommer
                från fabriken.

                                                         16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21