Page 24 - SNT_4
P. 24
Jag fick två olika foton från Knud. Båda med
samma polis på samma polismotorcykel. Tyd-
ligt registreringsnummer, K 46. De gamla läns-
bokstäverna är sedan många år avskaffade i
Sverige men K stod på sin tid för Blekinge län,
alltså Skånes östliga grannlandskap. Från for-
donsregistret i Blekinge län fick jag en kopia
på besiktningsinstrumentet för mc K 46. Och
mycket riktigt, det avsåg en polis-mc, Nimbus
1954, med radioanläggning. Registrerad den
18/10 1954 på Polisverket, Karlskrona och den
8/1 1965 överförd på Rikspolisstyrelsen i
Stockholm.
Så var det alltså konstaterat att svenska poli-
sen använde Nimbus. Åtminstone en Nimbus.
Var det bara denna enda Nimbus eller var det
fler? Den handskakande polisen på K 46 borde
ju veta besked. Jag sporde en vänlig dam i
telefonväxeln hos polisen i Karlskrona om hon
kunde koppla mig till någon polis av sådan
årgång, att han kunde tänkas ha kört polis-mc Arne Berglund på välutrustad Nimbus.
på 50-talet. Jodå – inga problem för en servi-
ceinriktad telefonist. Mannen jag blev kopplad fanns många som menade att om polisen skul-
till var visserligen ej den jag sökte, men han le ha några motorcyklar skulle det vara som i
visste exakta besked. Nimbusen hade körts av U.S.A., stora Harley-Davidson. Nils Cederholm
två poliser, av vilka den ene ej längre var i var av annan uppfattning och ville ha smidiga-
tjänst. Men väl den andre, poliskomissarie re fordon. Genom kontakter med danska kolle-
Arne Berglund, länstrafikgruppen. Och Arne gor hade han tillfälle att studera polismotor-
Berglund berättade för mig hur det låg till med cyklar i Köpenhamn. Och så blev den ena av
Karlskronas polis-Nimbus. Karlskronas två polismotorcyklar en Nimbus.
Nils Cederholm och Arne Berglund åkte över till
Danmark och hämtade Nimbusen på fabriken.
Karlskrona hade på 50-talet en framsynt polis- Ett val som man inte ångrade. Nimbusen gjor-
mästare, som såg till att polisen där tidigt fick de god och trogen tjänst.
två polismotorcyklar. Och det var inte vilka
motorcyklar som helst. När man i andra polis- Genom Nils Cederholms kontakter i Danmark
distrikt fick nöja sig med en- eller tvåcylindriga fick Arne Berglund också möjlighet till litet spe-
maskiner (om man över huvud taget fick några cialutbildning i Danmark för uppgiften som mc-
motorcyklar), ja då fick Arne Berglund och polis på Nimbus. Det blev studiebesök både
hans kollega två fyrcylindriga maskiner till sitt hos polisen i Köpenhamn och på Nimbusfabri-
förfogande. En var av välkänt och ovan nämnt
danskt kvalitetsmärke. Den andra (det får ken.
även en Nimbus-vän erkänna) av icke mindre Arne Berglund körde omväxlande Nimbus och
välkänt fabrikat, nämligen en Ariel 4 G, alltså Ariel Square Four. Gärna Nimbusen i stadstra-
en 1000 ccm Square Four. Inga dåliga grejor fik och Arieln vid landsvägspatrullering. Ett el-
för en ung mc-polis på 50-talet! ler annat specialuppdrag blev det också. Bl.a.
eskorterades dåvarande svenske kungen och
Den framsynte polismästaren hette Nils Ceder- drottning Juliana av Holland av Arne Berglund
holm och är numera pensionerad länspolischef. på Nimbus.
När jag ringde upp honom bekräftade han vad
jag tyckte mig minnas, nämligen att svenska Men fanns det fler Nimbus i tjänst hos svenska
polisens fordonspark under första hälften av polisen? Jag fick rådet att kontrollera saken
50-talet var mycket blygsam. De polismotor- med avdelningschefen på rikspolisstyrelsens
tekniska byrå i Stockholm, Lars Erik Freeman.
cyklar som fanns var säkert lätt räknade. Han Och Lars Erik Freeman visste besked. När
var emellertid tidigt övertygad om att motor- svenska polisen förstatligades helt den 1 janu-
cykeln hade en framtid som polisfordon. Det
24