Page 25 - SNT_4
P. 25

ari 1965 begärde rikspolisstyrelsen in uppgifter
                om fordonsparken i samtliga polisdistrikt i lan-
                det. Det fanns bara en Nimbus, nämligen K 46
                hos polisen i Karlskrona.
                                                              När artikeln skrevs för den danska Nimbus tidende,
                Så var det alltså med den saken. Svenska poli-  brukade man ange personernas medlemsnummer i
                                                              klubben tillsammans med namnet, något man slutat
                sen använde Nimbus. En Nimbus.                med sedan många år!

                För vår enda svenska polis-Nimbus kan jag     I nästa nummer av Svenska Nimbus-tidningen hop-
                dock rapportera ett gott slut. Eller rättare sagt   pas vi kunna återkomma till Karlskronapolisen och
                att den fortfarande finns kvar. När staten tog   deras Nimbus. Det finns en del frågor som det skulle
                                                              vara intressant att få svar på: hur var den utrustad,
                över 1965 beslöt man på rikspolisstyrelsen att   hur långt har den gått, vem servade motorcykeln,
                på polismuseet i Stockholm bevara två av alla   lade man upp något reservdelsförråd, hur är skicket
                de maskiner, som togs över från de kommu-     idag, mm? Det har visat sig att Polismuséet i
                nala polisdistrikten. Det blev vår Nimbus och   Stockholm har ett omfattande material om de två
                                                              motorcyklarna från Karlskrona och så finns det ju de
                dess ”kollega” från Karlskrona. Därför står   två cyklarna förståss, Arieln och Nimbussen.
                Nimbusen i dag i gott fyrcylindrigt sällskap
                med Ariel Square Four som pensionist på       Lasse
                Ulriksdals slott, där polisen har lokaler. Och ett
                så klokt beslut gläder naturligtvis varje vän av
                gamla fina motorcyklar.





                Isle of Man 2012, modern racing och en Nimbus
                Tord Nilsson


                Många är de DVD som setts om loppen på Isle   vårt Home-stay, en vänlig dam som hyr ut
                of Man. Och äntligen i år kunde drömmen för-  större delen av sitt hus under TT-veckorna. Vi
                verkligas att se elitracingen på plats. Janne   är sex SMC-are som bor ihop där. Totalt var
                Törnkvist och jag åkte iväg med SMC-resor till   det tjugofem i gänget. Cirka 115 mil har vi
                ön. Det kändes tryggt att låta SMC sköta bok-  kört på väg ner och nästan allt på motorväg.
                ningar av färjor och boende, vilket gjordes   Så här i efterhand vet vi att det finns utrymme
                med den äran.                                 för egna initiativ och ändå hinna med.






















                Quarter Bridge strax efter start.             Tords och Jannes cyklar.

                Kvällen den 29 maj bar det iväg med Stena     Det blir en lugn dag, tittar på träning och
                Line från Göteborg till Kiel. Nästa morgon    rekar. Nästa dag, lördag börjar racen. När det
                transportsträcka till Hoek van Holland och färja   är race så stängs banan av för all trafik en tim-
                till Harwich på natten. Morgon två transport-  me innan och en god stund efter. Kanske två
                körning till Heysham där så den sista, ganska   race och någon träning betyder minst fem tim-
                korta färjeturen mot resmålet avgår från. Kl   mar, sen är det mer regel än undantag med
                05.30 anländer vi till Isle of Man och kör till   förseningar på grund av olyckor eller väder.
                                                         25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28