Page 20 - SNT 39
P. 20
Jörgen på morgontur
Med några funderingar av Lasse
En morgon i juli gav sig Jörgen Åhman
ut på en nimbustur i hemtrakterna
omkring Skara. Luften var klar och
ren, även om det fanns gråa moln
runt om. Grusvägarna låg jämna och
dammfria efter de senaste dagarnas
regn. Områdena kring Skara ligger på
en platt jordbruksslätt och stora delar
av den hörde administrativt till
Skånings härad enligt den gamla in-
delningen som upphörde så sent som
1971. Indelningen i härader härrör
från tidig medeltid. Kanske man kan
leka med tanken att en av dem som
hade makten över häradet under tidig
medeltid var från Skåne?
Dagens kulturlandskap är präglat av
skiftesreformerna under början av
1800-talet då byarna bröts upp och
gårdarna flyttades ut till mitten av
varje gårds äga. Detta är en av de
absolut största landskapsförändring-
arna i vårt lands historia och fick sitt
största genomslag på jordbruksslät-
terna där det var lätt att ge varje gård
likvärdig jord och indela landskapet
med raka linjer.
Jörgens Nimbus är, som så många andra av våra maski-
ner, lite multikulturell. Registrerad som en 36-a med
ramnummer 2555, har den som synes en del andra års-
ringar också. En tidigare ägare har stått för lackeringen
och givit den en del personliga drag och så skall det vara
tycker jag. Det är minst lika viktigt att bevara den enskil-
da maskinens livshistoria som att skapa ännu en original-
cykel.
Två klassiker bredvid varandra. Den gamla
väghyveln är naturligtvis inget fornminne
utan säkert fortfarande i bruk även om den
också är från tiden innan det digitala ge-
nombrottet. Den är en nödvändig maskin
för den lokale väghållaren. Att köra den
och behärska tekniken att vårda en grus-
väg är en försvinnande kunskap idag.
Detta är en Volvo-BM som synes, annars
var väl Nordverk det klassiska märket på
väghyvlar.
20