Page 19 - SNT 39
P. 19
Gjersjøn 1922 än en gång
Här står deltagare i de två soloklasserna i isracet på plats för presentation eller parad. Ernst
Vaumund står närmast den sidovagnsmaskin som kör förbi gruppen längst till höger.
I SNT nummer 20 var det en än man väntat sig från början. dian Scout, men Scouten drab-
artikel om den norske föraren Man körde tre varv på en rund- bades av vatten i tändningen
Ernst Vaumund och två täv- bana och kurvorna beredde en och kom inte till start så
lingar i Norge där han körde på del av förarna problem, men Vaumund kunde paradera i mål
sin Nimbus nr 65. Underlags- störst problem var vattnet som på en måttlig tid. Vaumund
materialet hade jag fått av Olle trängde in i tändningssyste- uppmärksammades, både för
Ridelius och av Sverre Gerber. men. att han körde Nimbus och för
Nu har Sverre för ett tag sedan att han spänt skridskor på föt-
funnit mera material som han De tävlande som kom till start terna istället för att ha skidor
varit vänlig att dela med mig. var indelade i tre klasser: sido- på cykeln.
Artikeln i nummer 20 behand-
lade dels en strapatsrik tävling
på flera dagar och över hundra
mil, kallad Höifjeldsridtet där
fyra norska förare, tre på Har-
ley och Ernst Vaumund på
Nimbus kom in prickfria. Den
andra tävlingen var en istävling
på Gjersjön strax söder om
Oslo. Här hade isen legat tjock
och några veckor innan täv-
lingen hade man haft en tävling
för bilar på sjön. Dagen innan
mc-tävlingen hade det blivit
regnväder och på tävlings-
dagen var stora delar av banan
täckt av ett tjockt lager regn-
vatten. Detta avskräckte inte
tävlingsledningen eller förarna i
nämvärd grad, av de 26 anmäl-
da var det bara 8 som inte kom vagnsmaskiner över 750 cc, Dagens bästa tid sattes av en
till start. solomaskiner under 750cc och Harleyförare i den stora klassen
solomaskiner över 750 cc. I med en medelhastighet av
soloklassen under 750 cc var cirka 69 km/h
Tävlingen genomfördes även
om varvtiderna blev lite sämre det endast två startande,
Vaumund och en förare på In-
19