Page 16 - SNT 39
P. 16
Bengts Nimbus med sidovagn
Den här lilla historian handlar 1970-talet. Vi skall ta det från Motorcyklarna var defekta och
om den äldre gentlemannen början! de såldes i knippor om tre för
Bengt och hans sidovagnsnim- några hundralappar. Det fanns
bus. Med ”äldre” menar jag I slutet av sextiotalet, antag- även renoverade motorer för
bara att han är äldre än jag ligen 1969, arbetade Bengt ett 1100 danska kronor. På den
och med ”gentleman” menar tag för danska flygvapnet och tiden var den danska kronan
jag just det. Bengt har levt ett reparerade engelska flygplan. värd mindre än vad den
spännande liv, mycket av det Arbetet gjordes i en hangar på svenska var. På auktionen
har haft flyganknytning, men ett jylländskt flygfält. I hanga- träffade Bengt även Erling
nu skall det bli en trehjulig ren fanns det naturligtvis en Dreiager och gjorde lite affärer
historia på marken. massa flygplansdelar, men tillsammans med honom.
även delar till Nimbus. Det var
Det är Bengt som kör Nimbus- en av Bengts danska kollegor Tre Nimbus och två hela mo-
sen ovan, i sidovagnen sitter som höll på med den delen, torer blev resultatet av utflyk-
hustrun. Ramnumret är 10477 som mest var privat. ten.
och motornumret 9237. Mo-
torcykeln levererades till Bengt blev intresserad och fick
danska försvaret i mars 1952 reda på att det skulle bli en
och motorn i juni 1950. Mo- auktion där försvaret sålde av
torn satt då i en Special som utrangerade Nimbus och re-
levererades till handvapenav- servdelar. En Ford Transit med
delningen. Bilden är från ett släp hyrdes och med den och
rally på Orust någon gång på lite pengar på fickan anträdde
Bengt färden.
16