Page 29 - SNT_31
P. 29
Charles Christiansen
Tävlingsförare och ACAP-man
Charles Christiansen startade sin den 2 december 1959, sex maski-
tävlingskarriär på motorcykel år ner med ramnummer 13997 till
1932 som medlem av Nimbus- och med 14002. Sammanlagt sål-
klubben, men han körde alltid de man 409 maskiner och 118
Ariel! Särskilt stora framgångar Nimbus sidovagnsramar. Hur
hade han i den tidens trials där många egna sidovagnar man till-
han körde Ariel Red Hunter. verkat är osäkert, i en intervju
Joseph Koch var en svår konkur- med motorjournalisten Jens Jes-
rent i dessa tävlingar och ofta var sen år 2000 uppskattade Charles
det Charles Christiansen som seg- Christiansen det själv till mellan
rade. Bland de många segrarna 10 och 15 tusen, en uppskattning
fanns Danmarksmästerskapet i som man nog skall ta för vad det
trial 1934, 1935 och 1937. Han slu- är. När Nimbus slutade tillverkas
tade tävla vid världskrigets ut- sökte ACAP alternativ och börja-
brott men dessförinnan hade han de sälja Volkswagen.
övertagit Dansk Sidevognsfabrik
tillsammans med Hans Nordahl
Rasmussen och Harry Nordahl
Nielsen. Man köpte även Dania
som byggde sidovagnar i begrän- Nimbussen levererades den 9 ok-
sad skala och även försökt sig på tober 1945, det var en Sport med
motorcykeltillverkning. Danias ramnummer 6327 och de sista var
motorcyklar hade Brough som
förebild men endast några få till-
verkades. ACAPs sidovagnstill-
verkning beskrivs på föregående
sidor och även i SNT 28.
Efter andra världskriget började
man på allvar sälja motorcyklar
och blev auktoriserad återförsäl-
jare av Nimbus 1945. Den första
29