Page 6 - SNT_29
P. 6
fyr och brann ner. Tack och lov Ny tur till DK den 14 april för att kunde jag inte köra till Köge för
stod inte röret där. lämna de kompletta nymålade arbetet när premiärstart skulle
hjulen med monterade vulstdäck, ske. Men den tog på tredje kicken!
I början av november åkte jag till alla nymålade delar, ram med
Olofsström och köpte en Corbin monterad framgaffel och fram- 10 juni, den stora dagen då jag
hastighetsmätare av en kamrat. skärm och all delar som tillhör ska hämta det körklara Röret är
Veckan efter sände jag den till Röret och som vi inte har kasse- inne. Har hyrt en släpkärra och
Jige Instrument i Leksand för re- rat. Befarade att Henning skulle är hos Henning 9.30 och skapel-
novering. Hastighetsmätarvajer säga på detta mötet att nu hinner sen är framrullad. För första
beställdes från en firma utanför jag inte göra mer före sommaren, gången får jag provköra ett Rör.
München. men tack och lov, inte ett ord om En så´n känsla. Får även testa ett
detta. Jag lämnade även en nyre- av Hennings Rör för att känna
Så en ny tur till Henning och noverad förgasare till ett Humle- skillnaden. Totalt har jag köpt 80
Köge i december med den bläst- bi som ska monteras. Original- arbetstimmar av Henning och det
rade framfälgen och navet så förgasaren får vi ta i etapp två ef- är 80 mycket effektiva timmar.
Henning kunde ekra upp ett nytt tersom den ska renoveras och Utan hans hjälp så hade det ald-
framhjul. Han håller på med mo- förnicklas. Dessutom är de visst rig gått så här snabbt. Mycket väl-
torn och har gjutit nya ramlager i ganska ”trixiga” att få att fungera använda pengar. Det har dessu-
vitmetall och håller på att passa bra. tom varit mycket lätt och ett nöje
till dessa. Vevaxeln har varit på att arbeta tillsammans med
slipning/fräsning så lagerbanor- I mitten av maj meddelade så Henning, har aldrig behövt truga
na är helt runda. Vevaxeln hade Henning att han fått tillbaka ef- för att få något gjort.
aldrig varit slipad. Nya vevstaks- terlängtade delar från förnickla-
lager ska också gjutas i vitmetall. ren. Nu kan det riktiga monte- Under juni och juli byggde jag
Bakgaffeln var klar från Knud ringsarbetet börja och tillverk- och Per Lundeberg, ny baklampa,
Erik och det såg mycket bra ut. ning av vajrar, bromsstag, kopp- batterihållare, monterade lampa,
Allt som tillhör drivningen och lingstag m.m. bromsljus, elsystem. Pakethållare
kardanaxeln blir helt nytt. En hel monterades, hade fått med en
del delar ska lämnas till förnick- Den 5 juni ringde Henning och mycket rostig vid köpet, denna
ling men detta fixar Henning som sade att den var startklar. Tyvärr målades upp.
har bra kontakter på detta områ-
det.
I januari 2018 var det dags för en
ny tur till DK för att hämta fram-
och bakhjul, ny bakskärm som
Smeden i Undlöse har gjort, bak-
gaffeln från Knud Erik och delar
till bakhjulsupphängningen. Nu
var Henning klar med vevaxeln
och vevstänger, nya infästningar
ska göra till kolvbultarna och
kolvringsspåren ska fräsas ut ef-
tersom det skall två ringar i vissa
spår. Några dagar efter hem-
komst så lämnade jag fälgarna till
en firma i Skånes-Värsjö som ska
pulverlackera dem vinröda efter-
som de var röda när jag hittade
röret. Så blev alla rena metall-
bitar grundade och penselmåla-
de med mattsvart färg så det inte
ser för ”blankt” ut.
6