Page 6 - SNT_29
P. 6

fyr och brann ner. Tack och lov     Ny tur till DK den 14 april för att  kunde jag inte köra till Köge för
        stod inte röret där.                lämna de kompletta nymålade         arbetet  när premiärstart skulle
                                            hjulen med monterade vulstdäck,     ske. Men den tog på tredje kicken!
        I början av november åkte jag till  alla nymålade delar, ram med
        Olofsström och köpte en Corbin      monterad framgaffel och fram-       10 juni, den stora dagen då jag
        hastighetsmätare av en kamrat.      skärm och all delar som tillhör     ska hämta det körklara Röret är
        Veckan efter sände jag den till     Röret och som vi inte har kasse-    inne. Har hyrt en släpkärra och
        Jige Instrument i Leksand för re-   rat. Befarade att Henning skulle    är hos Henning 9.30 och skapel-
        novering. Hastighetsmätarvajer      säga på detta mötet att nu hinner   sen är framrullad. För första
        beställdes från en firma utanför    jag inte göra mer före sommaren,    gången får jag provköra ett Rör.
        München.                            men tack och lov, inte ett ord om   En så´n känsla. Får även testa ett
                                            detta. Jag lämnade även en nyre-    av Hennings Rör för att känna
        Så en ny tur till Henning och       noverad förgasare till ett Humle-   skillnaden. Totalt har jag köpt 80
        Köge i december med den bläst-      bi som ska monteras. Original-      arbetstimmar av Henning och det
        rade framfälgen och navet så        förgasaren får vi ta i etapp två ef-  är 80 mycket effektiva timmar.
        Henning kunde ekra upp ett nytt     tersom den ska renoveras och        Utan hans hjälp så hade det ald-
        framhjul. Han håller på med mo-     förnicklas. Dessutom är de visst    rig gått så här snabbt. Mycket väl-
        torn och har gjutit nya ramlager i  ganska ”trixiga” att få att fungera  använda pengar. Det har dessu-
        vitmetall och håller på att passa   bra.                                tom varit mycket lätt och ett nöje
        till dessa. Vevaxeln har varit på                                       att arbeta tillsammans med
        slipning/fräsning så lagerbanor-    I mitten av maj meddelade så        Henning, har aldrig behövt truga
        na är helt runda. Vevaxeln hade     Henning att han fått tillbaka ef-   för att få något gjort.
        aldrig varit slipad. Nya vevstaks-  terlängtade delar från förnickla-
        lager ska också gjutas i vitmetall.  ren. Nu kan det riktiga monte-     Under juni och juli byggde jag
        Bakgaffeln var klar från Knud       ringsarbetet börja och tillverk-    och Per Lundeberg, ny baklampa,
        Erik och det såg mycket bra ut.     ning av vajrar, bromsstag, kopp-    batterihållare, monterade lampa,
        Allt som tillhör drivningen och     lingstag m.m.                       bromsljus, elsystem. Pakethållare
        kardanaxeln blir helt nytt. En hel                                      monterades, hade fått med en
        del delar ska lämnas till förnick-  Den 5 juni ringde Henning och       mycket rostig vid köpet, denna
        ling men detta fixar Henning som    sade att den var startklar. Tyvärr  målades upp.
        har bra kontakter på detta områ-
        det.

        I januari 2018 var det dags för en
        ny tur till DK för att hämta fram-
        och bakhjul, ny bakskärm som
        Smeden i Undlöse har gjort, bak-
        gaffeln från Knud Erik och delar
        till bakhjulsupphängningen. Nu
        var Henning klar med vevaxeln
        och vevstänger, nya infästningar
        ska göra till kolvbultarna och
        kolvringsspåren ska fräsas ut ef-
        tersom det skall två ringar i vissa
        spår. Några dagar efter hem-
        komst så lämnade jag fälgarna till
        en firma i Skånes-Värsjö som ska
        pulverlackera dem vinröda efter-
        som de var röda när jag hittade
        röret. Så blev alla rena metall-
        bitar grundade och penselmåla-
        de med mattsvart färg så det inte
        ser för ”blankt” ut.



                                                            6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11