Page 5 - SNT_29
P. 5

ring, annars hände det inte så      hade Jörgen hittat på en lopp-      Egentligen är det helt otroligt att
        mycket med arbetet på Röret un-     marknad för en del år sedan.        man kan hitta så många delar till
        der sommaren. I augusti/septem-                                         en 93 år gammal motorcykel, de
        ber tog jag av cylindrar och kol-   I slutet av oktober 2017 var det    flesta nytillverkade, som bara lig-
        var. Kenneth Nilsson i Höganäs      dags att se hur långt arbetet hade  ger på hyllorna. Henning har helt
        hjälpte mig att blästra cylindrar-  kommit. Jag lastade i allting som   nyligen köpt alla rördelar som
        na och topparna som jag sedan       tillhörde Röret och for iväg till   John Carlsen hade i lager.
        penselmålat med cylinderfärg.       Henning i Köge. Henning var i
        Motorblocket gjordes ordentligt     verkstaden när jag kom, han hål-    I slutet av oktober hjälpte Calle
        rent och poleras upp rejält så det  ler på att renovera en Rörmotor     Sme mig med de hål i ramen som
        riktigt skiner.                     till en danskbelgare som har två    skulle lagas och gängas om. Så
                                            Rör som legat på vinden i många     blästrades framfälgen så att hju-
        En dag på min semester i slutet     år. Vi provade ramen på motorn      let kan ekras upp igen. Nya vulst-
        av juli åkte jag till länsarkivet i  och jag fick hem ramen igen ef-    däck och slangar 28 x 3 har be-
        Lund för att leta efter indentite-  tersom några hål skulle förbätt-    ställts hos Vianor i Höganäs. Det
        ten till Röret. Satt där hela dagen  ras och nya gängor skäras. Jag     ska vara av märket Excelsior en-
        och letade utan någon framgång.     hade förberett mig genom att på     ligt Henning, de är bäst men dy-
                                            en sprängskiss färglägga alla bi-   rast, lång leveranstid på dessa.
        Varken Henning eller jag har        tar som jag vet att jag saknar. Vi
        lyckats hitta någon begagnad        gick igenom allting och alla bitar  Så hade jag från Landsarkivet fått
        bakgaffel som var till salu så      som fanns i Hennings lager pla-     tag i vidimerade kopior av cy-
        Henning  hämtade bitarna till       cerades i ”Svens låda” Det mesta    kelns första reg.nr. M243. Under
        bakgafflen. Knud Erik Petersen      fanns i lagret och vissa delar skall  1931 såldes röret till en brandsol-
        hade lovat fräsa, svarva och svet-  Henning köpa från bl.a. Egil i      dat i Jönköping och fick nummer
        sa ihop bakgafflen så den blir      Esbjerg. Styre och bakskärm blir    F78. Sedan bytte röret ägare flera
        komplett.                           problem, Henning undersöker         gånger innan det såldes till
                                            om Smeden i Undlöse kan till-       Östergötlands län år 1946 och
        Så i början av augusti var det      verka dessa. Många bitar får        här slutar spåren. Sven Anders-
        dags för Flattanksrallyt som star-  Henning tillverka under resans      son (skrothandlaren) bytte till sig
        tar från gamla Sueciafabriken i     gång. Sadeln hade redan köpts på    Röret 1970 mot en släpkärra och
        Örkelljunga. Där kom Jonas Fröjd    marknaden i Mannheim.  Lager-       det har sedan stått hos honom i
        (barnbarn till Karl-Erik Fröjd) på  banorna till framhjulet får slipas  47 år innan jag fick lov att köpa
        farfars gamla rör. När jag berätta-  om.                                det. Ett fåtal MC-folk har vetat
        de att jag hittat ett Rör i Värm-                                       om att den har stått i Värmland
        land i vintras höjdes många         Efter denna genomgång körde vi      och några har försökt att köpa
        ögonbryn. Kom att prata med         till Ringsted och besökte Knud      den utan att få lov till det. SA be-
        Jörgen Danielsson från Läckeby      Erik som var på sin verkstad. Vi    rättade att det var det dyraste
        och när jag nämnde att det inte     tittade på bitarna till bakgafflen  fordon han någonsin har köpt för
        fanns några papper frågade han,     som håller på att tillverkas. Det   när en anställd skulle reparera
        när blev den inregistrerad:         såg mycket lovande ut.              släpkärran tog hela verkstaden










                      Kan ju vara ett bra
        spår att följa för att hitta inden-
        titeten, jag lovade att skicka min
        mailadress till Jörgen. Onsdag
        morgon 7.45 fick jag iväg ett mail
        till honom. 8.10 kom det svar:
        M243 var rörets första reg. nr,
        snacka om flyt! Polisens liggare


                                                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10