Page 5 - SNT_29
P. 5
ring, annars hände det inte så hade Jörgen hittat på en lopp- Egentligen är det helt otroligt att
mycket med arbetet på Röret un- marknad för en del år sedan. man kan hitta så många delar till
der sommaren. I augusti/septem- en 93 år gammal motorcykel, de
ber tog jag av cylindrar och kol- I slutet av oktober 2017 var det flesta nytillverkade, som bara lig-
var. Kenneth Nilsson i Höganäs dags att se hur långt arbetet hade ger på hyllorna. Henning har helt
hjälpte mig att blästra cylindrar- kommit. Jag lastade i allting som nyligen köpt alla rördelar som
na och topparna som jag sedan tillhörde Röret och for iväg till John Carlsen hade i lager.
penselmålat med cylinderfärg. Henning i Köge. Henning var i
Motorblocket gjordes ordentligt verkstaden när jag kom, han hål- I slutet av oktober hjälpte Calle
rent och poleras upp rejält så det ler på att renovera en Rörmotor Sme mig med de hål i ramen som
riktigt skiner. till en danskbelgare som har två skulle lagas och gängas om. Så
Rör som legat på vinden i många blästrades framfälgen så att hju-
En dag på min semester i slutet år. Vi provade ramen på motorn let kan ekras upp igen. Nya vulst-
av juli åkte jag till länsarkivet i och jag fick hem ramen igen ef- däck och slangar 28 x 3 har be-
Lund för att leta efter indentite- tersom några hål skulle förbätt- ställts hos Vianor i Höganäs. Det
ten till Röret. Satt där hela dagen ras och nya gängor skäras. Jag ska vara av märket Excelsior en-
och letade utan någon framgång. hade förberett mig genom att på ligt Henning, de är bäst men dy-
en sprängskiss färglägga alla bi- rast, lång leveranstid på dessa.
Varken Henning eller jag har tar som jag vet att jag saknar. Vi
lyckats hitta någon begagnad gick igenom allting och alla bitar Så hade jag från Landsarkivet fått
bakgaffel som var till salu så som fanns i Hennings lager pla- tag i vidimerade kopior av cy-
Henning hämtade bitarna till cerades i ”Svens låda” Det mesta kelns första reg.nr. M243. Under
bakgafflen. Knud Erik Petersen fanns i lagret och vissa delar skall 1931 såldes röret till en brandsol-
hade lovat fräsa, svarva och svet- Henning köpa från bl.a. Egil i dat i Jönköping och fick nummer
sa ihop bakgafflen så den blir Esbjerg. Styre och bakskärm blir F78. Sedan bytte röret ägare flera
komplett. problem, Henning undersöker gånger innan det såldes till
om Smeden i Undlöse kan till- Östergötlands län år 1946 och
Så i början av augusti var det verka dessa. Många bitar får här slutar spåren. Sven Anders-
dags för Flattanksrallyt som star- Henning tillverka under resans son (skrothandlaren) bytte till sig
tar från gamla Sueciafabriken i gång. Sadeln hade redan köpts på Röret 1970 mot en släpkärra och
Örkelljunga. Där kom Jonas Fröjd marknaden i Mannheim. Lager- det har sedan stått hos honom i
(barnbarn till Karl-Erik Fröjd) på banorna till framhjulet får slipas 47 år innan jag fick lov att köpa
farfars gamla rör. När jag berätta- om. det. Ett fåtal MC-folk har vetat
de att jag hittat ett Rör i Värm- om att den har stått i Värmland
land i vintras höjdes många Efter denna genomgång körde vi och några har försökt att köpa
ögonbryn. Kom att prata med till Ringsted och besökte Knud den utan att få lov till det. SA be-
Jörgen Danielsson från Läckeby Erik som var på sin verkstad. Vi rättade att det var det dyraste
och när jag nämnde att det inte tittade på bitarna till bakgafflen fordon han någonsin har köpt för
fanns några papper frågade han, som håller på att tillverkas. Det när en anställd skulle reparera
när blev den inregistrerad: såg mycket lovande ut. släpkärran tog hela verkstaden
Kan ju vara ett bra
spår att följa för att hitta inden-
titeten, jag lovade att skicka min
mailadress till Jörgen. Onsdag
morgon 7.45 fick jag iväg ett mail
till honom. 8.10 kom det svar:
M243 var rörets första reg. nr,
snacka om flyt! Polisens liggare
5