Page 4 - SNT_29
P. 4

läst på mycket och även konsulte-
        rat John Carlsen i Köpenhamn.
        Han trodde mig knappt men rå-
        det var: köp den! Så jag ringde till
        Sven Andersson vid 17-tiden på
        eftermiddagen. Fråga:






                                  var
        mitt svar.





                                  Så vi
        bestämde att jag skulle vara där
        vid 10-tiden på söndag om nio
        dagar.

        Jag for iväg på lördag kväll mot
        Värmland och övernattade i Karl-    Petersen kom, tittade och under-    de vi i min bil till Holbäck där
        stad. På söndag förmiddag körde     sökte bitarna. Vi öppnade motorn    Frank o Mie Hansen hade ”Skrue-
        vi till trakten av Kil där Sven     och konstaterade att den såg för-   aften” i Rörklubben. Efter att ha
        Andersson bor. Efter 1,5 timmes     vånansvärt frisk ut. Någon borr-    erlagt medlemsavgift 300:- DKK
        väntan dök han upp och vi kunde     ning av cylindrarna var det inte    så är jag nu medlem i världens
        plocka fram det efterlängtade       behov av, det räckte med honing     äldsta MC-klubb. Den bildades
        Kakkelugnsröret. De flatjärnsbi-    och nya kolvringar. Växellådan      redan 1925 och du kan bara bli
        tar som var avsågade från ramen     var ovanligt frisk. Efter noggrann  medlem om du äger ett Kakel-
        låg tack och lov i lådan med mo-    genomgång av motorn beslutades      ugnsrör. En exklusiv klubb får
        torn. Det enda som fanns kvar av    att John skulle ta med den avså-    man väl nästan kalla det. Många
        bakhjulet var själva navet med en   gade ramen och bitarna till den     ville gärna höra mig berätta om
        mycket vind bromstrumma. Bak-       och få det ihopsvetsat och riktat   hur jag hittade detta rör. Efter att
        gafflen  var tyvärr avsågad och     inne i Köpenhamn. Henning tog       kört John och Henning till Röd-
        endast de 10 cm som ska sitta       baknavet med sig för att kunna      ovre drog jag mot Sverige igen
        närmast motorn fanns kvar. Inga     börja bygga ett nytt bakhjul. När   efter en mycket händelserik och
        registreringshandlingar fanns till  vi undersökt färdigt följde jag     givande dag.
        Röret. Vi lastade upp bitarna till  med in till John i Rödovre där
        Röret i den hyrda släpkärran, af-   Röret lastades av och sedan kör-    Under maj lämnade jag magneten
        fären gjordes upp, Så tackade vi                                        till Rickard Brodin för renove-
        för oss. Vi kom hem sent söndag
        kväll.


        Söndagen därpå, den 2 april, be-
        sökte Lasse Wallin, Roland Nih-
        lén och Lennart Lingårdh mig för
        att titta på bitarna som jag köpt.
        Mycket diskuterades om hur man
        kan gå till väga med renovering-
        en.


        På onsdagen var det dags för me-
        ra besök. Lars Persson, John Carl-
        sen och ”Rördoktorn” Henning


                                                            4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9