Page 24 - SNT_24
P. 24

Fisker & Nielsens fabrik beskrev vi i SNT
        21 och i SNT 22 fanns det en uppföljare
        om var företagets reparationsverkstad  REPARATIONSVERKSTADEN
        för motorcyklar låg. Verkstaden starta-
        des troligen redan under 1920-talet när
        man tog begagnade Kakelugnsrör i in-  ÄN EN GÅNG
        byte mot nya motorcyklar. De begag-
        nade maskinerna sattes sedan i stånd
        och såldes åter direkt från fabriken.
































        I artikeln om reparationsverkstaden var
        utgångspunkten ett fotografi av en ung
        Joseph Koch  som sitter på en av de allra
        första typ C, årgång 1934. Bilden är na-
        turligtvis intressant ur många synvink-
        lar, man kan detaljstudera en fabriksny
        34a på en tydlig bild eller man kan, som
        i artikeln, titta på bakgrunden.

        Texten på väggen för oss, inte till Belsas-
        sars gästabud om nu någon trodde det,
        utan till frågan var är bilden tagen. I ar-
        tikeln in SNT 22 blev slutsatsen att repa-
        rationsverkstaden låg  på gårdssidan av
        huvudbyggnaden utmed Peter Bangsvej.
        Poul Jørss har sedan dess gjort den rik-
        tiga invändningen att detta inte stäm-
        mer med skuggorna på bilden. Peter
        Bangsvej går i stort sett öst-väst, vilket
        gör sådana skuggor omöjliga. Är det nå-
        gon som har ett bättre förslag? Särskilt
        ni som har arbetat på platsen kanske
        känner igen byggnaden på bilden, eller
        interiören längst ned. Den är från E.
        Winds album och bilden är troligen från
        1936. Byggnaden har säkerligen en käl-
        lare av räcket bakom motorcykeln att
        döma. Kanske kan man förmoda att
        byggnaden ligger orienterad i nord-syd
        och att det är en del av östväggen vi ser,
        då är det åter skuggorna som resone-
        manget baseras på. Jag hoppas på för-
        slag!



                                                           24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28