Page 22 - SNT_24
P. 22
Facebook och gruppen som infördes 1956 är nog det tydligaste
exemplet på detta. De nykonstruerade
ventilhusen accepterades varken av för-
NIMBUS C - ORIGINALITET svaret eller av posten på nya motorcyk-
lar. Detta var ett klokt beslut eftersom
ventilhusen var en mycket dålig konst-
ruktion som medförde stora tekniska
problem och kostade fabriken mycket
pengar.
Ännu en svårighet var att under pro-
duktionstiden var begreppet årsmodell
inte så tydligt som idag, man samlade
inte nyheter till en tidpunkt på året och
presenterade en ny årsmodell på ett lika
tydligt sätt, nyheter infördes ofta löpan-
de, eller kanske ibland först när lagret
av gamla delar tagit slut.
Facebookgruppen Nimbus C originalitet
sysslar alltså med dessa frågor och för-
söker öka den samlade kunskapen om
ämnet. Om du är intresserad så kom
med i gruppen! Du behöver inte hålla på
ligare en omarbetning och förbättring.
Det finns flera facebook-grupper som Speciellt om den första omgången typ C,
har Nimbusmotorcykeln som huvud- årgång 1934 och 1935 fram till och med
intresse. En del av de danska lokalklub- ramnummer 1550, har Jens B Andersen
barna har egna sådana sidor och det skrivit en bok som också är inriktad på
finns de som inte är direkt klubban- tekniska spörsmål och motorcykelns
knutna. Man räknar snabbt till 15-20 historia,
grupper som intresserar sig för motor- .
cykeln Nimbus. En av dessa är
, startad av Jesper Jæger I båda dessa viktiga böcker påpekar för-
Nørregaard den 9 augusti 2016. Det är fattarna osäkerheten med källorna och
en sluten grupp med just nu, den 28 no- det viktiga faktum att A/S Fisker &
vember, 52 medlemmar. Anmäl dig om Nielsen var en organisation som var
du vill bli med! Som namnet säger ägnar sparsam. Delar som fabricerats med av-
sig gruppen åt att leta fram kunskap om sikt att användas i produktionen skulle
hur Nimbus typ C såg ut när de lämnade också användas, även om man nyss kon-
fabriken, ett brett ämne med flytande struerat en motsvarande del som funge-
gränser på många sätt. rade bättre än den gamla så såg man till
att de gamla delarna användes. Därför
När det gäller att utforska Nimbusmo- är det så svårt att säkert fastställa vad
torcyklarnas tekniska historia finns det som var originalutrustning vid ett be-
många källor att ösa ur, exempelvis bro- stämt tillfälle i produktionen. Till ytter-
schyrer, kataloger, fabrikens handlingar mera visso hade man stora kunder som
i form av lagerböcker, tekniska cirkulär sade nej till vissa av de tekniska nyheter
och cirkulär till försäljningsorganisa- som fabriken presenterade. Ventilhusen
tionen, samtida litteratur och motortid- att bygga upp en perfekt typ C från den
ningar, gamla foton med mera. 12 september 1934 med Riemannlykta
och allt, det räcker om du är intresserad
En som verkligen gått igenom alla dessa av hur motorcyklarna såg ut när de läm-
källor är Knud Jørgensen, ofta kallad nade Peter Bangsvej 30, en gång i tiden.
i Nimbussammanhang. Knud har
skrivit en bok om underhåll och repara- Det är alltså naturligtvis tillåtet att vara
tioner av Nimbus C, en bok om sidovag- nörd i gruppen, kanske är det en förut-
nar, tillsammans med René F. Andersen sättning, och vi erkänner nog alla att vi
har han skrivit om Kakelugnsrören och, är det.
viktigt i det här sammanhanget, han har
skrivit boken om Humlebiens tekniska Det var Jesper som startade gruppen
utveckling, och nu i början av december formulera-
, en bok som tryckts i flera upplagor de han dessa riktlinjer för sidan, lika
och kommit i två utgåvor, snart kommer viktiga som beskrivningen av gruppens
en engelsk utgåva vilket betyder ytter- Riemann-lyktor diskuteras i gruppen. syfte ovan:
22