Page 21 - SNT_24
P. 21
hållet i en lite syrlig ton och handlar om
vad man sett på en film som firman ny-
ligen låtit spela in av hur återförsäljar-
nas lokaler ser ut, framförallt utifrån.
Man konstaterar att ännu har inte nå-
gon återförsäljarskylt för Nimbus kom-
mit upp, trots att man fått levererat en
andra skylt från fabriken. Den enda
skylt som satt på byggnaden, förutom
den egna firmaskylten, reklamerade för
BSA och det var naturligtvis inte så po-
pulärt i P.A. Fiskers ögon. Till yttermera
visso syntes bara BSA-motorcyklar i
skyltfönstret och Fisker skriver att
eftersom Hagedorns sålt åtta nya BSA
under 1935 och –36, han nu hoppas att
det lagret snart är slut så att firman med
full kraft kan ägna sig åt att sälja Nim-
bus. Brevet avslutas med en förhopp-
ning om att firman skall sätta upp
Nimbusskyltarna så att de invånare i
Haderslev som går i motorcykeltankar
kan få reda på var stadens Nimbus-
handlare håller hus. Något av en salva,
alltså!
Vi vet inte vad Hagedorns svarade på
detta. Två år senare berörs samma sak i
ytterligare ett brev, men nu har man
tydligen kommit till en överenskommel-
se. I brevet, daterat den 24 september
1938, passar fabriken på att tacka för
Hagedorns beställning av sex nya Nim-
bus för leverans 1939, man ser också
med överseende på problemet att man
har en osåld maskin för 1938. Slutligen
bekräftar man ett tillägg i det ömse-
fallen hade Fisker & Nielsen en starkare Så den 12 november 1936 sänder man sidiga kontraktet där Hagedorns ges
utgångspunkt inför förhandlingarna ett brev från Fisker & Nielsen till tillåtelse att försöka sälja de fem åter-
och fick vanligen som man ville i myck- Haderslevs Cyklelager, det är P.A. Fisker stående nya BSA som man då fortfaran-
et. Man vaktade också på sina rättighe- själv som undertecknat det. Brevet är de hade i lager sedan 1934.
ter även om man, som vi skall se inte
gick så hårt fram. Uppenbarligen har det varit en del kor-
respondens och diskussioner om detta
När Haderslevs Cyklelager blev auktori- från november 1936 till september 1938
serade Nimbusförhandlare hade man och F & N har givit med sig. Den lilla
tidigare sålt BSA och hade fortfarande historien visar på lite av återförsäljar-
ett lager nya sådana mc på lager. Dessa nas vilkor på 1930-talet och man kons-
skulle man få sälja tills lagret var slut taterar också att det gick att sälja oan-
var överenskommelsen med F&N. Så vända motorcyklar som hade några år
reste Anders Fisker och reseinspektör på nacken, även om det uppenbarligen
Finn Andersen på rundresa till återför- varit lite trögt.
säljarna under sommaren 1936. I
Haderslev, liksom hos de flesta andra En helt annan fråga belyses av kartorna
försäljare påpekade man att affären inte på sidan till vänster. Marius Nielsen i
hade satt upp den stora gula Nimbus- Odense förhandlade sig till positionen
skylten som visade att man var aukto- som ensam försäljare på Fyn och öarna i
riserad försäljare. Resans ändamål var söder. Haderslevs cyklelager fick accep-
att undersöka hur Nimbus typ C motta- tera en närmaste konkurrent en mil
gits av kunder och återförsäljare att få bort. Flera sådana fall framgår av kar-
information om problem och diskutera torna på föregående sida.
förändringar. Rundresan var givetvis ett
viktigt socialt evenemang också.
21