Page 20 - SNT_24
P. 20
NIMBUS
OCH BSA
I HADERSLEV
Inför försäljningsstarten av den nykon-
struerade modell C år 1934 började A/S
Fisker & Nielsen bygga upp en återför-
säljarorganisation. Mönstret var det
man infört på dammsugarsidan där en
vältrimmad försäljningsorganisation
var nyckeln till den starka expansion
man gjorde under början av 1920-talet.
En sådan organisation hade man inte
haft för försäljningen av Kakelugns-
rören, typ A och B, även om många för-
säljare sålde ett flertal motorcyklar så
kan man av allt att döma inte tala om en
försäljningsorganisation när det gällde
Rören. Med typ C skulle det alltså bli
annorlunda. Fabrikens återförsäljarnät
för typ C har beskrivits av Allan K
Nyborg i en faktaspäckad bok,
, Förlaget
Motorploven 2011. En del av bakgrun-
den till den här artikeln kommer givet-
vis från Nyborgs bok.
När den nya Nimbus började säljas un- ning. Liksom Marius Nielsen var bröder-
der sommaren 1934 var organisationen sålde företaget 108 Nimbus typ C, den na Friis-Hansen säkert inte lätta att för-
inte färdigutbyggd, man saknade till siste i augusti 1956. handla med.
exempel representant i Danmarks and-
ra stad Århus! Den första förteckningen Bland villkoren för att få sälja Nimbus Annorlunda var det med den typ av
av auktouriserade försäljare och verk- typ C fanns att Nimbus var de enda nya återförsäljare som var av den”vanliga”
städer sände man ut i motorcyklar man fick handla med. Det storleken, det vill säga en affärsägare
den 31 maj 1935 och den lis- är osäkert om detta var ett villkor som och ett par mekaniker och en årlig för-
tan upptar 31 företag. Kartan på bilden fanns med från starten eller om det kom säljning på fem till tio Nimbus. I de
härintill är från första halvan av 50- som ett tillägg efter ett par år. Under
talet och är från ett häfte med verkstä- 1950-talet fick man även sälja Disa, ett
der och försäljare som då uppgick till 36 lättviktarfabrikat där Fisker & Nielsen
namn i 32 städer. I Köpenhamn fanns var något inblandade. Disa sålde dock
fem återförsäljare, plus naturligtvis aldrig i något större antal. Man fick även
fabriken på Peter Bangsvej varifrån man handla med scooters, de ansågs antag-
både sålde och reparerade motorcyklar. ligen inte vara konkurrenter till
Nimbus. Några av de större återförsäl-
En av dem som tidigt fick börja sälja typ jarna var uppenbarligen undantagna
C var Haderslevs Cyklelager med fru från enmärkestvånget. Exempelvis sålde
Karen Hagedorn som föreståndare. den störste återförsäljaren utanför
Hagedorns firma hade även varit en av Köpenhamn, Marius Nielsen i Odense
de största säljarna av Kakelugnsrören, även Ariel, det var ett villkor som
man hade sålt hela 26 stycken endast Marius Nielsen hade ställt redan vid
överglänsta av Brdr Jørgensen i Svend- den första förhandlingen om auktori-
borg med 29 stycken och, naturligtvis, sation. Brdr Friis-Hansen i Köpenhamn
konsul Einar Holms köpenhamnsfirma hade varit mycket framgångsrika im-
Motor-Falk med över 170 Rör. Av allt att portörer av Harley Davidson i många år
döma var Hagedorns företag med från och fortsatte med det trots att de blev
början med typ C. Den första leveransen Nimbussäljare, men HD-försäljningen
gjorde man den 18 september 1934 när hade sjunkit drastiskt 1932 och bröder-
man levererade cykel 1408. Sammanlagt na var tuffa affärsmän med stor omsätt-
20