Page 20 - SNT_24
P. 20

NIMBUS



         OCH BSA



         I HADERSLEV



         Inför försäljningsstarten av den nykon-
         struerade modell C år 1934 började A/S
         Fisker & Nielsen bygga upp en återför-
         säljarorganisation. Mönstret var det
         man infört på dammsugarsidan där en
         vältrimmad försäljningsorganisation
         var nyckeln till den starka expansion
         man gjorde under början av 1920-talet.
         En sådan organisation hade man inte
         haft för försäljningen av Kakelugns-
         rören, typ A och B, även om många för-
         säljare sålde ett flertal motorcyklar så
         kan man av allt att döma inte tala om en
         försäljningsorganisation när det gällde
         Rören. Med typ C skulle det alltså bli
         annorlunda. Fabrikens återförsäljarnät
         för typ C har beskrivits av Allan K
         Nyborg i en faktaspäckad bok,
                                , Förlaget
         Motorploven 2011. En del av bakgrun-
         den till den här artikeln kommer givet-
         vis från Nyborgs bok.

         När den nya Nimbus började säljas un-                                  ning. Liksom Marius Nielsen var bröder-
         der sommaren 1934 var organisationen  sålde företaget 108 Nimbus typ C,  den  na Friis-Hansen säkert inte lätta att för-
         inte färdigutbyggd, man saknade till  siste i augusti 1956.            handla med.
         exempel representant i Danmarks and-
         ra stad Århus! Den första förteckningen  Bland villkoren för att få sälja Nimbus  Annorlunda var det med den typ av
         av auktouriserade försäljare och verk-  typ C fanns att Nimbus var de enda nya  återförsäljare som var av den”vanliga”
         städer sände man ut i              motorcyklar man fick handla med. Det  storleken, det vill säga en affärsägare
                   den 31 maj 1935 och den lis-  är osäkert om detta var ett villkor som  och ett par mekaniker och en årlig för-
         tan upptar 31 företag. Kartan på bilden  fanns med från starten eller om det kom  säljning på fem till tio Nimbus. I de
         härintill är från första halvan av 50-  som ett tillägg efter ett par år. Under
         talet och är från ett häfte med verkstä-  1950-talet fick man även sälja Disa, ett
         der och försäljare som då uppgick till 36  lättviktarfabrikat där Fisker & Nielsen
         namn i 32 städer. I Köpenhamn fanns  var något inblandade. Disa sålde dock
         fem återförsäljare, plus naturligtvis  aldrig i något större antal. Man fick även
         fabriken på Peter Bangsvej varifrån man  handla med scooters, de ansågs antag-
         både sålde och reparerade motorcyklar.  ligen inte vara konkurrenter till
                                            Nimbus. Några av de större återförsäl-
         En av dem som tidigt fick börja sälja typ  jarna var uppenbarligen undantagna
         C var Haderslevs Cyklelager med fru  från enmärkestvånget. Exempelvis sålde
         Karen Hagedorn som föreståndare.   den störste återförsäljaren utanför
         Hagedorns firma hade även varit en av  Köpenhamn, Marius Nielsen i Odense
         de största säljarna av Kakelugnsrören,  även Ariel, det var ett villkor som
         man hade sålt hela 26 stycken endast  Marius Nielsen hade ställt redan vid
         överglänsta av Brdr Jørgensen i Svend-  den första förhandlingen om auktori-
         borg med 29 stycken och, naturligtvis,  sation. Brdr Friis-Hansen i Köpenhamn
         konsul Einar Holms köpenhamnsfirma  hade varit mycket framgångsrika im-
         Motor-Falk med över 170 Rör. Av allt att  portörer av Harley Davidson i många år
         döma var Hagedorns företag med från  och fortsatte med det trots att de blev
         början med typ C. Den första leveransen  Nimbussäljare, men HD-försäljningen
         gjorde man den 18 september 1934 när  hade sjunkit drastiskt 1932 och bröder-
         man levererade cykel 1408. Sammanlagt  na var tuffa affärsmän med stor omsätt-

                                                           20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25