Page 12 - SNT_24
P. 12
Sandnes på Norges sydvästkust, inte långt från Stavanger,
blev centrum för den norska tillverkningen av cyklar. En av
de tidiga cykelfabrikanterna var Jonas Øglænd som
startade försäljning redan tidigt under 1890-talet. År 1905
fick man norsk generalagentur för det frihjulsnav, Torpedo,
som Fichtel & Sachs AG uppfunnit två år tidigare, affärerna
blomstrade. År 1931 började man så smått med motorcykel-
Fagernes. Turen videre var
tillverkning. Man hade tidigare sålt enstaka Cleveland och
även engelska lättviktare som Excelsior och Dot. Så fick
planlagt med overnatting i
man ensamrätt att använda Sachs nykonstruerade motor
Bagn, før retur til Lillehammer
för lättviktsmotorcyklar, först i en version på 74 cc och
en annen veg. Alle varesyklene
senare den utvecklade versionen på 98 cc. Även nu var man
startet lett og karene forlot oss
framgångsrik, men så kom andra världskriget emellan.
med en liten eim av totakts-
Under kriget producerade man ett litet antal trehjuliga
eksos.
transportmotorcyklar med elmotor och batteridrift, se Ole
Birger Gjevres arikel i SNT nummer 22.
Efter kriget återupptog man tillverkningen och man
introducerade många modeller, alla med relativt små
motorer, upp till 150 cc. Den trehjuliga transportmodellen
fick nu förbränningsmotororer från Sachs men periodvis
också från Villiers. Den första mopeden tillverkade man
1953 och motorcykelproduktionen upphörde 1972. Den
sista mopeden tillverkades 1987 men en licenstillverkning
i Portugal fortsatte till 1994.
LW
Plutselig stod de der, lørdag 27. august, åtte Transportere
stilig skråparkert i Jernbanevegen på
Fagernes. Selvsagt vakte de oppsikt,
mange stoppet opp og kommentarer ble
overhørt. Endelig kom eierne, åtte menn
i sin beste alder, stilig kledd som
«bikers».
Vi fikk vite at de alle kom fra Lille-
hammerområdet og hadde hatt en fin
tur langs «Vestfjellveien», altså noe over
10 mil, via Leningen, Etnedal og til
.
12