Page 12 - SNT_24
P. 12

Sandnes på Norges sydvästkust, inte långt från Stavanger,
             blev centrum för den norska tillverkningen av cyklar. En av
             de tidiga cykelfabrikanterna var Jonas Øglænd som
             startade försäljning redan tidigt under 1890-talet. År 1905
             fick man norsk generalagentur för det frihjulsnav, Torpedo,
            som Fichtel & Sachs AG uppfunnit två år tidigare, affärerna
            blomstrade. År 1931 började man så smått med motorcykel-
                                                               Fagernes. Turen videre var
            tillverkning. Man hade tidigare sålt enstaka Cleveland och
            även engelska lättviktare som Excelsior och Dot. Så fick
                                                              planlagt med overnatting i
           man ensamrätt att använda Sachs nykonstruerade motor
                                                              Bagn, før retur til Lillehammer
           för lättviktsmotorcyklar, först i en version på 74 cc och
                                                              en annen veg. Alle varesyklene
           senare den utvecklade versionen på 98 cc. Även nu var man
                                                              startet lett og karene forlot oss
           framgångsrik, men så kom andra världskriget emellan.
                                                              med en liten eim av totakts-
          Under kriget producerade man ett litet antal trehjuliga
                                                              eksos.
          transportmotorcyklar med elmotor och batteridrift, se Ole
          Birger Gjevres arikel i SNT nummer 22.
          Efter kriget återupptog man tillverkningen och man
         introducerade många modeller, alla med relativt små
         motorer, upp till 150 cc. Den trehjuliga transportmodellen
         fick nu förbränningsmotororer från Sachs men periodvis
         också från Villiers. Den första mopeden tillverkade man
        1953 och motorcykelproduktionen upphörde 1972. Den
        sista mopeden tillverkades 1987 men en licenstillverkning
        i Portugal fortsatte till 1994.

                                          LW



        Plutselig stod de der, lørdag 27. august, åtte Transportere
        stilig skråparkert i Jernbanevegen på
        Fagernes. Selvsagt vakte de oppsikt,
        mange stoppet opp og kommentarer ble
        overhørt. Endelig kom eierne, åtte menn
        i sin beste alder, stilig kledd som
        «bikers».

        Vi fikk vite at de alle kom fra Lille-
        hammerområdet og hadde hatt en fin
        tur  langs «Vestfjellveien», altså noe over
        10 mil, via Leningen, Etnedal og til
                                               .


                                                           12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17