Page 5 - SNT_19
P. 5
Tillbaka på träffplatsen besöker vi
containern med kontoret från JC
Nimbus. Tyvärr hade John inte möj-
lighet att komma till träffen vilket
gör att kontoret kändes lite grand
som ett museum. Den här fina mil-
jön, en gång så fylld av liv, behöver
även den fyllas av människor. Vid
den förra årsträffen var den bara
öppen under vissa tider och då med
någon ansvarig med, det fungerade
bra!
Årsträffarna är ett viktigt sätt att
träffa andra intresserade och se
deras motorcyklar och diskutera allt
mellan himmel och jord, det blir
självfallet en del skruvande och
Nimbusdiskuterande också.
Nedan samtalar Poul och Miles me-
dan Lasse P skruvar på sin tändning
- det var nog kondensatorn, det
brukar det vara!
En av våra utflykter i omgivningarna gick till
en gammal järnvägsbro över Gudenån. Järn-
vägen hade byggts som smalspårig omkring
år 1900, men 1929 beslöt man bygga om
den till normal spårvidd. Bron visade sig inte
kunna klara detta och den var för dyr att
riva. Vad göra? Jo man täckte över den med
en sandbank och gjorde en kulvert för ån.
Sedan lade man det nya järnvägsspåret
ovanpå sandbanken och allt var frid och
fröjd. Men även danska småjärnvägar har
lagts ner och nyligen gjorde EUs fisk- och
miljöregler att man ville undanröja det
hinder som kulverten utgjorde. Så bort med
sandbanken och därunder fanns den gamla
bron! En förståndig kommunledning beslöt
att bevara och restaurera bron som ett
turistmål. Detta har blivit mycket populärt
som synes. Bron hade klarat sig bra, bara
200 kg stål behövde bytas ut!
5