Page 27 - SNT_18
P. 27
la opå detta sätt, bland dem även
jugoslaviennimbussar. De dök sena-
re upp i registren som årsmodeller -
35, -36 etc. Om man kunde få myn-
digheterna att förstå att motorcykeln
var tillverkad före kriget så kunde
den ju inte vara krigsmateriel. För
ägaren var detta kanske lättare om
man kom med en dansk Nimbus än
med en Zündapp eller BMW med
backväxel och drivning även på sido-
vagnshjulet!
Efter kriget har man på Nimbusfab-
riken fört anteckningar i en av lager-
böckerna om civila ägare till jugo-
slaviennimbussar i Norge. Några av
dessa anteckningar är även datera-
de. En anteckning är från 1948, en
annan från 1965 och en tredje från
1966. Sammanlagt 19 motorcyklar
Ole Birger Gjevres jugoslaviennimbus har ramnummer 5973, men är regist- har sådana anteckningar. Några av
rerad som årsmodell 1935. Foto Ole Birger Gjevre. anteckningarna är mycket kortfat-
tade, medan andra anger ägaren
källor till. Faktum är att ett antal på samtliga är de i militärpolisens med hemort. Det är i den version av
Nimbus med sidovagn dök upp i händer. lagerboken som troligen har hört till
Norge i händerna på tysk militärpo- försäljnings- eller serviceavdelningen
lis. När detta skett har det cirkulerat Det är inte känt hur många jugo- som anteckningarna finns. Alltså i
olika uppfattningar om, men några slaviennimbus som kom till Norge. den lagerbok där man förde in kun-
bilder som Niels Øwre funnit på Det finns också en historia om att en dens namn när han sände in service-
Internet ger ett rimligt senaste da- båttransport, med bland annat Nim- häftet.
tum för detta. Bilderna visar firandet busmotorcyklar – eller bara motorer
av Adolf Hitlers födelsedag på Oslos – uppgifterna varierar, skulle ha för- Men det finns ytterligare en uppteck-
gator. Födelsedagen firades med en list i Oslofjorden. Men hur mycket ning av sentida ägare till dessa jugo-
parad – det var ju krig och även sanning det ligger i den vet vi inte slaviennimbussar. Det är en av ägar-
Norge var ockuperat. Födelsedagen heller. na, Ola Birger Gjevre i Fagernes som
var den 20 april 1942 och ett tiotal under 1980 och –90 talen skrev ned
Nimbus med sidovagn ses på bilder- Krigsslutet kom till sist och Tyskland vad han kände till om ägarna till
na. Motorcyklarna är blanka och fina kapitulerade. Tyskt krigsmateriel i dessa motorcyklar. Ola Birger har
och därmed troligen relativt nyligen Norge skulle förstöras av de brittiska anteckningar om 30 motorcyklar och
ankomna till Norge. Allan K. Nyborg trupperna, men nyttiga och värdeful- en del finns både i förteckningen
har skrivit om bilderna i Nimbus la föremål har en förmåga att för- från F & N och i Ola Birgers lista.
Tidende nr 151, april 2009. Det finns svinna i sådana sammanhang. Sammanlagt är 43 av de 100 Jugo-
flera bilder på dessa Nimbus i Norge, Många motorcyklar försvann till civi- slaviennimbussarna från 1941 omta-
lade på detta sätt, se tabellen.
Om man tal alla omständigheter i
beaktande: krigsslutet med tyskt
krigsmateriel som skulle förstöras,
tidens gång med hårt slitage på
kvarvarande motorcyklar i drift och
ett okänt antal motorcyklar som
fortfarande kanske står oanvända
här och där, så är det inte helt fel
att antaga att det nog var alla 100
jugoslaviennimbussarna som kom till
Norge. Sedan har vi naturligtvis de
två som verkligen kom till Jugosla-
vien.
Den här artikeln är en kunskapssam-
manfattning och gör inga anspråk på
att berätta den fullständiga historien
om jugoslaviennimbussarnas öden i
Norge. Naturligtvis finns det många
ägare till Nimbus i Norge som har
sin pusselbit av kunskap att bidraga
med. Jag hoppas att ni hör av er
med vad ni vet! Det måste finnas
Denna Nimbus var med vi årsträffen i Skagen 2012, vem är ägaren? mycket mera att berätta.
27