Page 27 - SNT_18
P. 27

la opå detta sätt, bland dem även
                                                                               jugoslaviennimbussar. De dök sena-
                                                                               re upp i registren som årsmodeller -
                                                                               35, -36 etc. Om man kunde få myn-
                                                                               digheterna att förstå att motorcykeln
                                                                               var tillverkad före kriget så kunde
                                                                               den ju inte vara krigsmateriel. För
                                                                               ägaren var detta kanske lättare om
                                                                               man kom med en dansk Nimbus än
                                                                               med en Zündapp eller BMW med
                                                                               backväxel och drivning även på sido-
                                                                               vagnshjulet!
                                                                               Efter kriget har man på Nimbusfab-
                                                                               riken fört anteckningar i en av lager-
                                                                               böckerna om civila ägare till jugo-
                                                                               slaviennimbussar i Norge. Några av
                                                                               dessa anteckningar är även datera-
                                                                               de. En anteckning är från 1948, en
                                                                               annan från 1965 och en tredje från
                                                                               1966. Sammanlagt 19 motorcyklar
        Ole Birger Gjevres jugoslaviennimbus har ramnummer 5973, men är regist-  har sådana anteckningar. Några av
        rerad som årsmodell 1935. Foto Ole Birger Gjevre.                      anteckningarna är mycket kortfat-
                                                                               tade, medan andra anger ägaren
        källor till. Faktum är att ett antal  på samtliga är de i militärpolisens  med hemort. Det är i den version av
        Nimbus med sidovagn dök upp i       händer.                            lagerboken som troligen har hört till
        Norge i händerna på tysk militärpo-                                    försäljnings- eller serviceavdelningen
        lis. När detta skett har det cirkulerat  Det är inte känt hur många jugo-  som anteckningarna finns. Alltså i
        olika uppfattningar om, men några   slaviennimbus som kom till Norge.  den lagerbok där man förde in kun-
        bilder som Niels Øwre funnit på     Det finns också en historia om att en  dens namn när han sände in service-
        Internet ger ett rimligt senaste da-  båttransport, med bland annat Nim-  häftet.
        tum för detta. Bilderna visar firandet  busmotorcyklar – eller bara motorer
        av Adolf Hitlers födelsedag på Oslos  – uppgifterna varierar, skulle ha för-  Men det finns ytterligare en uppteck-
        gator. Födelsedagen firades med en  list i Oslofjorden. Men hur mycket  ning av sentida ägare till dessa jugo-
        parad – det var ju krig och även    sanning det ligger i den vet vi inte  slaviennimbussar. Det är en av ägar-
        Norge var ockuperat. Födelsedagen   heller.                            na, Ola Birger Gjevre i Fagernes som
        var den 20 april 1942 och ett tiotal                                   under 1980 och –90 talen skrev ned
        Nimbus med sidovagn ses på bilder-  Krigsslutet kom till sist och Tyskland  vad han kände till om ägarna till
        na. Motorcyklarna är blanka och fina  kapitulerade. Tyskt krigsmateriel i  dessa motorcyklar. Ola Birger har
        och därmed troligen relativt nyligen  Norge skulle förstöras av de brittiska  anteckningar om 30 motorcyklar och
        ankomna till Norge. Allan K. Nyborg  trupperna, men nyttiga och värdeful- en del finns både i förteckningen
        har skrivit om bilderna i Nimbus    la föremål har en förmåga att för-  från F & N och i Ola Birgers lista.
        Tidende nr 151, april 2009. Det finns  svinna i sådana sammanhang.     Sammanlagt är 43 av de 100 Jugo-
        flera bilder på dessa Nimbus i Norge,  Många motorcyklar försvann till civi-  slaviennimbussarna från 1941 omta-
                                                                               lade på detta sätt, se tabellen.

                                                                               Om man tal alla omständigheter i
                                                                               beaktande: krigsslutet med tyskt
                                                                               krigsmateriel som skulle förstöras,
                                                                               tidens gång med hårt slitage på
                                                                               kvarvarande motorcyklar i drift och
                                                                               ett okänt antal motorcyklar som
                                                                               fortfarande kanske står oanvända
                                                                               här och där, så är det inte helt fel
                                                                               att antaga att det nog var alla 100
                                                                               jugoslaviennimbussarna som kom till
                                                                               Norge. Sedan har vi naturligtvis de
                                                                               två som verkligen kom till Jugosla-
                                                                               vien.

                                                                               Den här artikeln är en kunskapssam-
                                                                               manfattning och gör inga anspråk på
                                                                               att berätta den fullständiga historien
                                                                               om jugoslaviennimbussarnas öden i
                                                                               Norge. Naturligtvis finns det många
                                                                               ägare till Nimbus i Norge som har
                                                                               sin pusselbit av kunskap att bidraga
                                                                               med. Jag hoppas att ni hör av er
                                                                               med vad ni vet! Det måste finnas
        Denna Nimbus var med vi årsträffen i Skagen 2012, vem är ägaren?       mycket mera att berätta.

                                                           27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32