Page 32 - SNT_18
P. 32

En historia om våra Nimbussar


                                          Gerd och Ole Birger Gjevre


                                                                              Vestre Slidre når bil og person ble
                                                                              påført betydelige skader ved utfor-
                                                                              kjøring.
                                                                              Thorvald Haugene, Ryfoss, berget
                                                                              bilen til sitt verksted i Ryfoss og
                                                                              overtok den. Han rettet opp ram-
                                                                              men og gjorde bilen kjørbar igjen.
                                                                              Thorvald solgte bilen til Olav Hovda,
                                                                              V. Slidre. som brukte den litt som
                                                                              stølsbil i uferdig stand uten skjer-
                                                                              mer. Jeg kjøpte bilen i 1958, repa-
                                                                              rerte, lakkerte, ordnet med regist-
                                                                              reringspapirer og fikk den påskiltet
                                                                              med reg. nr. E-24777.

                                                                              Gerd og jeg giftet oss 16. mai 1959
                                                                              og startet 17. mai på en liten bryl-
                                                                              lupstur med MG’n.  Etter en tid måt-
                                                                              te vi ”bytte” den bort i barnevogn.

                                                                              Kjøpte den tilbake i 1980, men da i
                                                                              elendig stand. Restaurerte den opp
        Ole Birger som mycket ung på DKW NZ 350, årsmodell 1943. Det var en   igjen og hadde den på sølvbryllups-
        militärmodell som lämnats kvar i Norge av tyskarna efter krigsslutet.  tur, omtrent samme rute med start
                                                                              17. mai 1984. Reg. nr. var da HB-
        Gerd och Ole Birger Gjevre är mo-  övermod, så hamnade bilen vid si-  17570, men fikk E-24777 tilbake i
        torcykelentusiaster sedan ungdoms-  dan av vägen, Gerd och Ole Birger  1991. Etter hvert ble bilen lite brukt
        åren. Båda är uppvuxna med meka-   får berätta själva:                og det medvirket til av vi solgte den
        nik omkring sig, deras fäder hade                                     til Hamar i 1994.
        varsin mekanisk verkstad. Ole      Bilen kom med båt til Bergen i 1957
        Birgers far byggde en scooter till  og to engelskmenn skulle kjøre vi-  Så tillbaka till Nimbus! Ole Birgers
        sonens konfirmation 1952, scootern  dere til Oslo. Ferden ble stoppet i  intresse för Nimbus satt i:
        har Ole Birger kvar fortfarande, fullt
        körbar. En DKW NZ 350cc körde de
        båda, Gerd och Ole Birger, under
        slutet av 1950-talet.

        Ole Birger hade tidigt blivit intres-
        serad av en Nimbus som då och då
        syntes i hans hemtrakt. Det var en
        av jugoslaviennimbussarna som im-
        ponerade på honom med sin fyrcy-
        lindriga motor och sitt avgasljud. En
        artikelserie i veckotidningen Alle
        Menns Blad sommaren 1955 eldade
        på intresset ytterligare. Artikelserien
        var skriven av Jörgen Bitsch och
        handlade om nimbusresan från
        Köpenham till Kapstaden som han
        och Jürgen Wolfram gjorde och som
        även blev en bok, Den eventyrlige
        Afrikafærd, 1951.

        Ett litet, men spännande avsteg från
        Nimbustemat är följande: Två unga
        engelsmän skulle på semesterresa i
        Norge strax efter kriget. Deras for-
        don var en MG TA 1938, den modell
        som efter kriget blev MG TC, efter
        några justeringar och ett mellanspel
        som MG TB 1939, när modellen fått
        en ny motor. Om det nu var ovanan
        vid högertrafik eller bara ungdomligt  Gerd och Ole Birger klara för bröllopsresan den 17 maj 1959 i MG TA.

                                                           32
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37