Page 32 - SNT_18
P. 32
En historia om våra Nimbussar
Gerd och Ole Birger Gjevre
Vestre Slidre når bil og person ble
påført betydelige skader ved utfor-
kjøring.
Thorvald Haugene, Ryfoss, berget
bilen til sitt verksted i Ryfoss og
overtok den. Han rettet opp ram-
men og gjorde bilen kjørbar igjen.
Thorvald solgte bilen til Olav Hovda,
V. Slidre. som brukte den litt som
stølsbil i uferdig stand uten skjer-
mer. Jeg kjøpte bilen i 1958, repa-
rerte, lakkerte, ordnet med regist-
reringspapirer og fikk den påskiltet
med reg. nr. E-24777.
Gerd og jeg giftet oss 16. mai 1959
og startet 17. mai på en liten bryl-
lupstur med MG’n. Etter en tid måt-
te vi ”bytte” den bort i barnevogn.
Kjøpte den tilbake i 1980, men da i
elendig stand. Restaurerte den opp
Ole Birger som mycket ung på DKW NZ 350, årsmodell 1943. Det var en igjen og hadde den på sølvbryllups-
militärmodell som lämnats kvar i Norge av tyskarna efter krigsslutet. tur, omtrent samme rute med start
17. mai 1984. Reg. nr. var da HB-
Gerd och Ole Birger Gjevre är mo- övermod, så hamnade bilen vid si- 17570, men fikk E-24777 tilbake i
torcykelentusiaster sedan ungdoms- dan av vägen, Gerd och Ole Birger 1991. Etter hvert ble bilen lite brukt
åren. Båda är uppvuxna med meka- får berätta själva: og det medvirket til av vi solgte den
nik omkring sig, deras fäder hade til Hamar i 1994.
varsin mekanisk verkstad. Ole Bilen kom med båt til Bergen i 1957
Birgers far byggde en scooter till og to engelskmenn skulle kjøre vi- Så tillbaka till Nimbus! Ole Birgers
sonens konfirmation 1952, scootern dere til Oslo. Ferden ble stoppet i intresse för Nimbus satt i:
har Ole Birger kvar fortfarande, fullt
körbar. En DKW NZ 350cc körde de
båda, Gerd och Ole Birger, under
slutet av 1950-talet.
Ole Birger hade tidigt blivit intres-
serad av en Nimbus som då och då
syntes i hans hemtrakt. Det var en
av jugoslaviennimbussarna som im-
ponerade på honom med sin fyrcy-
lindriga motor och sitt avgasljud. En
artikelserie i veckotidningen Alle
Menns Blad sommaren 1955 eldade
på intresset ytterligare. Artikelserien
var skriven av Jörgen Bitsch och
handlade om nimbusresan från
Köpenham till Kapstaden som han
och Jürgen Wolfram gjorde och som
även blev en bok, Den eventyrlige
Afrikafærd, 1951.
Ett litet, men spännande avsteg från
Nimbustemat är följande: Två unga
engelsmän skulle på semesterresa i
Norge strax efter kriget. Deras for-
don var en MG TA 1938, den modell
som efter kriget blev MG TC, efter
några justeringar och ett mellanspel
som MG TB 1939, när modellen fått
en ny motor. Om det nu var ovanan
vid högertrafik eller bara ungdomligt Gerd och Ole Birger klara för bröllopsresan den 17 maj 1959 i MG TA.
32