Page 36 - SNT_14
P. 36

Nimbusläsning: Nimbus Nyt

        Efter förebild av bland annat Har-  upp Huld & Foss resa till dåvarande
        ley Davidson, startade A/S Fisker &   Persien, dagens Iran, året innan.
        Nielsen Nimbus Nyt år 1940, ja två
        trycksaker med samma namn hade      Men det första egentliga numret av
        utkommit 1937 och 1938, men de      Nimbus Nyt kom ut tidigt år 1940.
        var mera vanliga reklamtrycksaker,   Enligt den utgivningsplan som man
        inte tidningar som spreds till Nim-  presenterade i tidningen, kanske
        busägare i fabrikens register. Den   redan under februari månad. Man
        första av dessa föregångare, var i   säger sig ha funderat på utgivning-
        A5-format och på åtta sidor gjorde   en under en längre period, men
        den Nimbus-reklam både i text och   fått den sista knuffen till ett
        bild. På sista sidan var det en     genomförande i ett brev från en
        annons för den då nya Nimbus        privat Nimbusägare, Herr Toldas-
        Sport. Den andra var endast på      sistent Dam Johansen. Formatet     Vi skall komma ihåg situationen i
        fyra sidor i ungefär A4-format som   var återigen ungefär A5 och det   Europa vid denna tid. Andra
        också slog på trumman för Sport-    första numret omfattade 16 sidor.   världskriget hade brutit ut ungefär
        modellen och bland annat även tog                                      ett halvår tidigare och Danmark
                                                                                          hade förklarat sig neu-
                                                                                           trala, men var för det-
                                                                                           ta beroende av Tysk-
                                                                                           lands välvilja. Bensin-
                                                                                           ransoneringar hade
                                                                                           funnits från krigsut-
                                                                                           brottet. Naturligtvis
                                                                                           var Nimbus Nyt från
                                                                                           fabrikens sida tänkt
                                                                                           som ett sätt att hålla
                                                                                           intresset för motorcy-
                                                                                           keln levande under
                                                                                           denna tid.

                                                                                           Det första numret
                                                                                           innehåller en skildring
                                                                                           av en Nimbusresa till
                                                                                           Norge, en intervju
                                                                                           med en ägare av en
                                                                                           motortransportfirma i
                                                                                           Köpenhamn, där for-
                                                                                           donen naturligtvis är
                                                                                           sidovagnsnimbussar,
                                                                                           en hel del foton av
                                                                                           Nimbus i olika delar
                                                                                           av världen och i olika
                                                                                           situatiner, en teknisk
                                                                                           frågelåda, en artikel
                                                                                           om trafiksäkerhet
                                                                                           samt, givetvis, en hel
                                                                                           del teckningar av
                                                                                           Gunnar Hansen.
                                                                                           Reseberättelserna,
                                                                                           bilderna och Gunnar
                                                                                           Hansens teckningar
                                                                                           skulle bli stående in-
                                                                                           slag i tidningen fram-
                                                                                           över och det är säkert
                                                                                           så att en mycket stor
                                                                                           del av arbetet med
                                                                                           Nimbus Nyt gjordes
                                                                                           just av fabrikens
                                                                                           reklamchef, den
                                                                                           mycket produktive
                                                                                           Gunnar Hansen.
                                                                                           Längst ned på sista

                                                             36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41