Page 31 - SNT_14
P. 31

na, som oftast i Danmark, mycket
                                                                                goda. Den sista biten började de
                                                                                gula hemgjorda Nimbus-skyltarna
                                                                                dyka upp och de ledde oss direkt
                                                                                till träffplatsen. Errindlev var en
                                                                                mycket mindre by än vi hade trott,
                                                                                en bit över trehundra innevånare
                                                                                skulle det visa sig. Träffplatsen var
                                                                                som ofta tidigare en sportanlägg-
                                                                                ning och vi tältade på bollplanerna.

                                                                                Det är alltid en mycket fin upple-
                                                                                velse att köra in på träffplatsen
                                                                                första gången. Kända och okända
                                                                                ansikten som välkomnar, motor-
                                                                                cyklar i mängd och tält som reses.
                                                                                Många besökare hade redan varit
                                                                                här under flera dagar, träffplatsen
                                                                                öppnade redan på måndagen och
                                                                                nu var det torsdag. Innan incheck-
                                                                                ningen är det många händer som
          I de södra delarna av Køge tog vi   sätt att försöka lösa dessa pro-  skall skakas och hälsningar som
          av till vänster mot Faxe. Vägvalet   blem. Vägen Køge-Vordingborg är   skall utbytas. Lasse P hade anlänt
          var gott, vägen var trevligt slingrig   lika rak som dessa Kongeveje,   utan problem och vi inrättade ett
          och småkuperad, solen sken och vi   även om den är yngre.             litet ”svenskläger” vid en av gator-
          njöt av landskapet och dess dofter.                                   na, Mønstergade tror jag att det
          Första biten skiljde bara en skogs-  Storstrømsbron mellan Själland   var. Till svensklägret anslöt även
          ridå oss från Køge Bugt, sedan vek   och Falster invigdes 1937 och är   Poul från Bornholm samt Alice och
          vägen av längre in i landet. Små-  drygt tre kilometer lång. Den är   Erik från Nødeboklubben. Även Ole
          byar, åkrar och skogsridåer. Lun-  smal och, skulle det visa sig, dåligt   J och Kim slog ner sina bopålar hos
          chen åt vi tillsammans med Poul    underhållen, skumpig är bara för-  oss. Så upp med tälten och ned
          som samtidigt hade kommit lika     namnet. Mycket riktigt skall den   med några svalkande drycker som
          långt söderut som vi, fast på den   snart rivas, det nya projektet med   Poul bjöd på. Senare kom Alice och
          gamla huvudvägen strax västerut.   tunnel under Fehmarn Bält till     Erik med pilsner som de inhandlat
          Att få sträcka på sig och äta smör-  Tyskland betyder slutet för bron.   hos byns købmand. Det gjorde gott
          gås i vägkanten var inte dumt!     Sträckan över Storstrømmen sög     efter landsvägsdammet.
          Söder om Faxe kom vi så i kontakt   mycket av musten ur oss, men nu
          med kusten igen under några kilo-  var vi inte långt ifrån målet. Över   Den första av träffens promenader
          meter, nu var det Faxe Bugt. I     på Lolland efter Guldborg konstate-  runt träffplatsen var det så dags
          höjd med Præstø fick vi gå på den   rade vi att ön är platt, men vägar-  för. Träffa människor och diskutera
          raka gamla huvudvägen en dryg
          mil in till Vordingborg.

          Dessa spikraka huvudvägar finns
          på flera ställen i Danmark, de har
          ursprungligen utgått från Köpen-
          hamn. Den äldsta, vägen från
          Köpenhamn till Frederiksborg, an-
          lades 1584! Vägarna är ofta gamla
          kungsvägar och fick från början
          bara användas av kungahuset eller
          rikets utsända, senare fick även
          allmänheten tillträde, mot avgift.
          Långt in på 1900-talet var snabba
          landsvägstransporter en problema-
          tisk sak, inte bara i Danmark utan i
          hela Europa. Vägarna var vanligen
          dåliga, slingriga, smala om inte
          närmast obefintliga. Nere på konti-
          nenten och i Storbritannien var de
          vägar som byggdes under romar-
          riket de bästa, men här uppe i Nor-
          den fanns ju inga sådana. Tunga
          transporter gjorde man helst på
          vintern då tjälen bar! Byggandet
          av de danska kungsvägarna var ett   Jens har just anlänt från Frederikshavn.

                                                             31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36