Page 31 - SNT_14
P. 31
na, som oftast i Danmark, mycket
goda. Den sista biten började de
gula hemgjorda Nimbus-skyltarna
dyka upp och de ledde oss direkt
till träffplatsen. Errindlev var en
mycket mindre by än vi hade trott,
en bit över trehundra innevånare
skulle det visa sig. Träffplatsen var
som ofta tidigare en sportanlägg-
ning och vi tältade på bollplanerna.
Det är alltid en mycket fin upple-
velse att köra in på träffplatsen
första gången. Kända och okända
ansikten som välkomnar, motor-
cyklar i mängd och tält som reses.
Många besökare hade redan varit
här under flera dagar, träffplatsen
öppnade redan på måndagen och
nu var det torsdag. Innan incheck-
ningen är det många händer som
I de södra delarna av Køge tog vi sätt att försöka lösa dessa pro- skall skakas och hälsningar som
av till vänster mot Faxe. Vägvalet blem. Vägen Køge-Vordingborg är skall utbytas. Lasse P hade anlänt
var gott, vägen var trevligt slingrig lika rak som dessa Kongeveje, utan problem och vi inrättade ett
och småkuperad, solen sken och vi även om den är yngre. litet ”svenskläger” vid en av gator-
njöt av landskapet och dess dofter. na, Mønstergade tror jag att det
Första biten skiljde bara en skogs- Storstrømsbron mellan Själland var. Till svensklägret anslöt även
ridå oss från Køge Bugt, sedan vek och Falster invigdes 1937 och är Poul från Bornholm samt Alice och
vägen av längre in i landet. Små- drygt tre kilometer lång. Den är Erik från Nødeboklubben. Även Ole
byar, åkrar och skogsridåer. Lun- smal och, skulle det visa sig, dåligt J och Kim slog ner sina bopålar hos
chen åt vi tillsammans med Poul underhållen, skumpig är bara för- oss. Så upp med tälten och ned
som samtidigt hade kommit lika namnet. Mycket riktigt skall den med några svalkande drycker som
långt söderut som vi, fast på den snart rivas, det nya projektet med Poul bjöd på. Senare kom Alice och
gamla huvudvägen strax västerut. tunnel under Fehmarn Bält till Erik med pilsner som de inhandlat
Att få sträcka på sig och äta smör- Tyskland betyder slutet för bron. hos byns købmand. Det gjorde gott
gås i vägkanten var inte dumt! Sträckan över Storstrømmen sög efter landsvägsdammet.
Söder om Faxe kom vi så i kontakt mycket av musten ur oss, men nu
med kusten igen under några kilo- var vi inte långt ifrån målet. Över Den första av träffens promenader
meter, nu var det Faxe Bugt. I på Lolland efter Guldborg konstate- runt träffplatsen var det så dags
höjd med Præstø fick vi gå på den rade vi att ön är platt, men vägar- för. Träffa människor och diskutera
raka gamla huvudvägen en dryg
mil in till Vordingborg.
Dessa spikraka huvudvägar finns
på flera ställen i Danmark, de har
ursprungligen utgått från Köpen-
hamn. Den äldsta, vägen från
Köpenhamn till Frederiksborg, an-
lades 1584! Vägarna är ofta gamla
kungsvägar och fick från början
bara användas av kungahuset eller
rikets utsända, senare fick även
allmänheten tillträde, mot avgift.
Långt in på 1900-talet var snabba
landsvägstransporter en problema-
tisk sak, inte bara i Danmark utan i
hela Europa. Vägarna var vanligen
dåliga, slingriga, smala om inte
närmast obefintliga. Nere på konti-
nenten och i Storbritannien var de
vägar som byggdes under romar-
riket de bästa, men här uppe i Nor-
den fanns ju inga sådana. Tunga
transporter gjorde man helst på
vintern då tjälen bar! Byggandet
av de danska kungsvägarna var ett Jens har just anlänt från Frederikshavn.
31