Page 39 - SNT_14
P. 39
möda på bansträckningen, för att
visa det vackra landskapet kring
Vätterns södra ände. Att deltagar-
na sedan bjöds fint sommarväder
gjorde ju inte saken sämre! Orga-
nisatoriskt blev rallyt en framgång,
90 funktionärer hjälptes åt att få
det hela att fungera. Det hade ock-
så lagts krut på att marknadsföra
så det var många åskådare som
följde rallyt.
Lagtävlingen vanns av Holland med
10 straffprickar följt av Tyskland
13 prickar därefter Sverige med 29
prickar. Individuellt segrade Georg
Hiltner, Tyskland (BMW R4 1934)
med otroliga 0 straffprickar. Han
körde fem tidssträckor 6 till 15
kilometer långa och prickade ideal-
tiden med mindre än en minut fel
totalt samt ett klanderfritt kall-
startsprov. En fantastisk prestation
utan hjälp av hastighetsmätare
Achilles saknar konventionell förgasare. Suger istället ångor från bensin- eller dylikt. En Nimbus modell C
tanken! återfanns bland de tävlande, Alex
Goossens från Holland körde
tare att nå en bra placering med motorcyklarna i drift, något som #1746 tillverkad 1935. Alex som
en gammal mc, vilket avspeglades man ju sällan har möjlighet till. har deltagit i sex Windmill Rally var
i startlistorna. Här återfinner man Banans längd var totalt cirka 250 också det holländska lagets
märken som Achilles American och kilometer och innehöll fem tids- ”Captain”.
Zenit men också mer kända såsom sträckor. Under lördagen kördes
Royal Enfield, BSA och Nimbus, de det på den östra sidan av Vättern, För egen del var det från början
flesta tillverkade under 20-talet söndagens slinga var lagd väster inte aktuellt med att delta i Wind-
och tidigt 30-tal. Mest intressant är om den stora sjön. Organi- mill Rally, jag hade på ett tidigt
givetvis att se de riktigt gamla satörerna hade lagt ned mycken stadium lovat att hjälpa till som
funktionär tillsammans med mina
klubbkamrater från Vätterbygdens
MCK. Emellertid skulle saker och
ting ändra sig då man under våren
lanserade ”Öppen klass”, ett rally
av vanlig tipsfrågetyp utan tidskör-
ning öppet för motorcyklar till och
med 1965 års modell. Denna klass
körde på samma bana som Wind-
mill men bara under lördagen. Nu
fanns möjligheten för mig att både
delta och vara funktionär! Det blev
en lyckad kombination att under
lördagen på nära håll följa de gam-
la maskinernas framfart för att
under söndagen vara med och skö-
ta en tidskontroll. För övrigt känns
en Nimbus modell C mycket
modern i detta sammanhang, bara
att öppna bensinkranen och kicka
igång. De flesta motorcyklar av
ungefär samma årgång behöver
betydligt mera ompyssling för att
starta, tändlägesinställningen samt
olika spjäll i förgasaren måste till
exempel stå i rätt läge.
Nimbus Hero! Alex Goossens, Nederländerna. Motorcykeln är från 1935
men som det ofta var även på den gamla goda tiden är sidovagnen sena- Sammantaget var det en lyckad
re. Sidovagnsramen är en Nimbus RB från 1950-talet och korgen en ACAP helg för gammelmotorcyklarna och
Jet från samma decennium för oss som tycker om dem!
39