Page 39 - SNT_14
P. 39

möda på bansträckningen, för att
                                                                                visa det vackra landskapet kring
                                                                                Vätterns södra ände. Att deltagar-
                                                                                na sedan bjöds fint sommarväder
                                                                                gjorde ju inte saken sämre! Orga-
                                                                                nisatoriskt blev rallyt en framgång,
                                                                                90 funktionärer hjälptes åt att få
                                                                                det hela att fungera. Det hade ock-
                                                                                så lagts krut på att marknadsföra
                                                                                så det var många åskådare som
                                                                                följde rallyt.

                                                                                Lagtävlingen vanns av Holland med
                                                                                10 straffprickar följt av Tyskland
                                                                                13 prickar därefter Sverige med 29
                                                                                prickar. Individuellt segrade Georg
                                                                                Hiltner, Tyskland (BMW R4 1934)
                                                                                med otroliga 0 straffprickar. Han
                                                                                körde fem tidssträckor 6 till 15
                                                                                kilometer långa och prickade ideal-
                                                                                tiden med mindre än en minut fel
                                                                                totalt samt ett klanderfritt kall-
                                                                                startsprov. En fantastisk prestation
                                                                                utan hjälp av hastighetsmätare
           Achilles saknar konventionell förgasare. Suger istället ångor från bensin-  eller dylikt. En Nimbus modell C
                                        tanken!                                 återfanns bland de tävlande, Alex
                                                                                Goossens från Holland körde
          tare att nå en bra placering med   motorcyklarna i drift, något som   #1746 tillverkad 1935. Alex som
          en gammal mc, vilket avspeglades   man ju sällan har möjlighet till.   har deltagit i sex Windmill Rally var
          i startlistorna. Här återfinner man   Banans längd var totalt cirka 250   också det holländska lagets
          märken som Achilles American och   kilometer och innehöll fem tids-   ”Captain”.
          Zenit men också mer kända såsom    sträckor. Under lördagen kördes
          Royal Enfield, BSA och Nimbus, de   det på den östra sidan av Vättern,   För egen del var det från början
          flesta tillverkade under 20-talet   söndagens slinga var lagd väster   inte aktuellt med att delta i Wind-
          och tidigt 30-tal. Mest intressant är   om den stora sjön. Organi-    mill Rally, jag hade på ett tidigt
          givetvis att se de riktigt gamla   satörerna hade lagt ned mycken     stadium lovat att hjälpa till som
                                                                                funktionär tillsammans med mina
                                                                                klubbkamrater från Vätterbygdens
                                                                                MCK. Emellertid skulle saker och
                                                                                ting ändra sig då man under våren
                                                                                lanserade ”Öppen klass”, ett rally
                                                                                av vanlig tipsfrågetyp utan tidskör-
                                                                                ning öppet för motorcyklar till och
                                                                                med 1965 års modell. Denna klass
                                                                                körde på samma bana som Wind-
                                                                                mill men bara under lördagen. Nu
                                                                                fanns möjligheten för mig att både
                                                                                delta och vara funktionär! Det blev
                                                                                en lyckad kombination att under
                                                                                lördagen på nära håll följa de gam-
                                                                                la maskinernas framfart för att
                                                                                under söndagen vara med och skö-
                                                                                ta en tidskontroll. För övrigt känns
                                                                                en Nimbus modell C mycket
                                                                                modern i detta sammanhang, bara
                                                                                att öppna bensinkranen och kicka
                                                                                igång. De flesta motorcyklar av
                                                                                ungefär samma årgång behöver
                                                                                betydligt mera ompyssling för att
                                                                                starta, tändlägesinställningen samt
                                                                                olika spjäll i förgasaren måste till
                                                                                exempel stå i rätt läge.
          Nimbus Hero! Alex Goossens, Nederländerna. Motorcykeln är från 1935
          men som det ofta var även på den gamla goda tiden är sidovagnen sena-  Sammantaget var det en lyckad
          re. Sidovagnsramen är en Nimbus RB från 1950-talet och korgen en ACAP   helg för gammelmotorcyklarna och
                                Jet från samma decennium                        för oss som tycker om dem!


                                                             39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44