Page 35 - SNT_14
P. 35
mer tomt på träffplatsen. När också. Fyrcylindriga Pierce, ACE, På Kakelugnsrör
Roland och jag körde småregnade Excelsior och Indian bland dem,
det lite, men när vi efter några liksom en fyrcylindrig FN, ett
hundra meter passerat kyrkan i exemplar av vårt kära Kakelugns- till Nordkap
Errindlev och just var på väg att rör, en fyrcylindrig Zündapp 800cc
köra ut ur byn, formligen öppnade och mycket, mycket mera! Motor-
sig himlen. Ur ögonvrån hade vi cyklarna stod naturligtvis tätt i
upptäckt möjligheter till skydd museibyggnadens två våningar,
bakom ladan till den sista gården i men inte tätare än att man kunde
byn. En rask 180-gradersvändning studera var och en – även om foto-
och tillbaka i skydd. Där stod vi i graferandet ibland blev svårt. Man
20 minuter innan regnet avtog. Det kunde röra sig fritt bland cyklarna,
regnade så tätt och stort att sikten de flesta stod på golvet utan
bara var ett femtiotal meter. Inget avspärrningar. Muséet är väl värt
väder att köra motorcykel i! Men ett besök för den intresserade, ja
till sist avtog regnet och vi körde även en dagstur från Skåne!
vidare. Ordentligt blöta hann vi
ändå bli innan regnet upphörde Nu var vi på norra Falster och tog
helt och det blev varmt igen. den nya motorvägsbron över till
Under några veckor i juli körde fyra
Kakelugnsrör-förare Köpenhamn-
Nordkap-Köpenhamn. Resan kunde
följas på en blog: http://
tilnordkapppaakakkelovnsroer.
blogspot.se Bloggen kan fortfaran-
de läsas, gör det! Den innehåller
de dagliga reflexionerna, motgång
och medgång, just som det är.
Plus, naturligtvis, en massa fina
bilder från färden.
Egon, Henning, Ole och Steen samt
Erik i följebilen startade från Peter
Bangsvej 30 den 5 juli och efter 19
dagar och över 550 mil kom de
åter till målet den 24 juli. En impo-
nerande prestation, både av förare
och maskiner. Missödena var få,
NSU 800 cc från 1910 på Muséet i Stubbekøbing. två vevstakslager var väl de allvar-
ligaste, men det gick att reparera!
En passande vevstake fanns i det
Hemresan hade vi förlagt över Själland och så den spikraka gamla egna bagaget och en kunde man
Stubbekøbing och motorcykel- och huvudvägen till Køge, Gammel skicka efter. Lagren handskavdes
radiomuséet där. Det var verkligen Køge Landevej upp mot Köpen- med kökskniven — om Rørdoktorn
värt den lilla omvägen! Många rik- hamn och så motorvägen och bron är med är sådant möjligt!
tigt gamla och ovanliga motorcyk- över till Skåne. Ja det var rakt, och
lar, ett stort antal amerikanska en enformig resa, men Nimbussar- På årsträffen stod cyklarna som de
maskiner från tio- och tjugotalen na rullade på bra. På svenska sidan kommit imål med landsvägsdam-
var motorvägstrafi- met kvar.
ken ganska tät, i
högerfilen låg lång- Du kommer kunna läsa om färden i
tradarna och vi två Fladjerns Nyt under hösten och
Nimbussar i cirka säkerligen även i Rørpost och NT.
åttio och i den om- Längre fram kommer nog ett
körande vänsterfilen reportage här i tidningen från
rader av personbilar i någon av de föredragskvällar som
hundra. När en Fer- resenärerna kommer att hålla.
rari och några små
Porschar passerade Det är imponerande prestationer
oss funderade jag på detta, något för oss andra att tän-
vilka som hade det ka på när vi råkar ut för en regn-
roligast, de i hundra skur under sommarturen. Som om
kilometer eller vi i inte den här resan skulle vara till-
åttio! räckligt för i år, så kör de fyra till
Isle of Man igen under sensomma-
Tack för en fin träff! ren. Fast nu gör de det lätt för
Se även sid. 23!
sig - de kör Humlebier!
35