Page 26 - SNT_14
P. 26
Turen gick sedan genom Torbjörn-
torp, över väg 46 (Skövde-
Falköping) förbi Uddagårdens kalk-
brott, Åsle, Högstena kyrka, för att
åter korsa väg 46, och vidare
genom Valtorp till Segerstad. Vid
kyrkan var det dags för andra
uppehållet, även nu med praktiskt
prov och frågor. Vi var nu inte
långt ifrån Ranstadverket, där Sve-
rige under 60-talet hade storskalig
uranbrytning.
Därefter åkte vi vidare söder om
Billingen, tillbaka till Broddetorp,
sedan samma väg hem till Varn-
hem. Sista biten körde vi inte förbi
Höjentorp, utan fram till Öglunda
by, och svängde där till vänster
mot Eggby.
Vid målgång serverades det en väl-
smakande lunch. Efter den vidtog
De båda Nimbussarna parkerade vid målet. Två fina sidovagnar, Eng- avslutning med pris- och plakett-
ström och ACAP Jet 1954. utdelning.
Sammanfattningsvis ett fantastiskt
trevligt rally i vackert väder i gam-
mal kulturbygd.
ACAP-vagnen på Jerkers Nimbus 1938 är av den sena modellen med ett
veck uppe på nosen. Vecket gör korgen något styvare än den tidigare
modellen. Under sadeln har Jerker monterat en amperemeter för att kon-
trollera laddströmmen. Motorcykeln började livet som en svart Standard.
Men Ekornavallen är inte bara gra- I området finns också flera gravar
var från stenåldern. På områdets från järnåldern, så kallade sten-
högsta topp finns ett mycket stort sättningar och domarringar från en
gravröse, nästan tre meter högt tusenårig period från Kristi födelse
och 27 meter i diameter. Det är ett och framåt i tiden. Givetvis har
gravröse från bronsåldern, drygt människor inte bara dött och
3 000 år gammalt. Detta är inte en begravts i området. Bygden är
släktgrav, utan uppförd över en mycket rik från boplatser från Bilderna ovan. Vägens magi, vad
person, man eller kvinna, troligen stenålder, bronsålder och järn- finns bakom kurvan?
ett både världsligt och andligt ålder, det vi med ett samlingsnamn
överhuvud i bygden på den tiden. kallar förhistorisk tid.
26