Page 26 - SNT_14
P. 26

Turen gick sedan genom Torbjörn-
                                                                               torp, över väg 46 (Skövde-
                                                                               Falköping) förbi Uddagårdens kalk-
                                                                               brott, Åsle, Högstena kyrka, för att
                                                                               åter korsa väg 46, och vidare
                                                                               genom Valtorp till Segerstad. Vid
                                                                               kyrkan var det dags för andra
                                                                               uppehållet, även nu med praktiskt
                                                                               prov och frågor. Vi var nu inte
                                                                               långt ifrån Ranstadverket, där Sve-
                                                                               rige under 60-talet hade storskalig
                                                                               uranbrytning.

                                                                               Därefter åkte vi vidare söder om
                                                                               Billingen, tillbaka till Broddetorp,
                                                                               sedan samma väg hem till Varn-
                                                                               hem. Sista biten körde vi inte förbi
                                                                               Höjentorp, utan fram till Öglunda
                                                                               by, och svängde där till vänster
                                                                               mot Eggby.

                                                                               Vid målgång serverades det en väl-
                                                                               smakande lunch. Efter den vidtog
        De båda Nimbussarna parkerade vid målet. Två fina sidovagnar, Eng-     avslutning med pris- och plakett-
        ström och ACAP Jet 1954.                                               utdelning.

                                                                               Sammanfattningsvis ett fantastiskt
                                                                               trevligt rally i vackert väder i gam-
                                                                               mal kulturbygd.




























        ACAP-vagnen på Jerkers Nimbus 1938 är av den sena modellen med ett
        veck uppe på nosen. Vecket gör korgen något styvare än den tidigare
        modellen. Under sadeln har Jerker monterat en amperemeter för att kon-
        trollera laddströmmen. Motorcykeln började livet som en svart Standard.

        Men Ekornavallen är inte bara gra-  I området finns också flera gravar
        var från stenåldern. På områdets    från järnåldern, så kallade sten-
        högsta topp finns ett mycket stort   sättningar och domarringar från en
        gravröse, nästan tre meter högt     tusenårig period från Kristi födelse
        och 27 meter i diameter. Det är ett   och framåt i tiden. Givetvis har
        gravröse från bronsåldern, drygt    människor inte bara dött och
        3 000 år gammalt. Detta är inte en   begravts i området. Bygden är
        släktgrav, utan uppförd över en     mycket rik från boplatser från     Bilderna ovan. Vägens magi, vad
        person, man eller kvinna, troligen   stenålder, bronsålder och järn-   finns bakom kurvan?
        ett både världsligt och andligt     ålder, det vi med ett samlingsnamn
        överhuvud i bygden på den tiden.    kallar förhistorisk tid.

                                                             26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31